Matti ja Teppo laulavat, että kaiken takana on nainen. Menestyvän blogin, asiantuntijabrändin tai sosiaalisen median läsnäolon takana on ei suinkaan ole bloggaaja, itse asiantuntija jota brändätään tai sometiimi, vaan yleisö.

Toisin sanoen: sinä olet tämän blogiartikkelin menestymisen takana.

Toki suurin osa vastuusta on edelleen minulla ja tänään se vastuu purkautuu jälleen lisäoppina. Sinä sitten päätät oliko se lisäoppi niin hyödyllistä ja hyvää, että jaat sitä omille verkostoillesi eteenpäin. Eli autatko artikkeliani menestymään vai et.

Lisäopin kannalta tärkeä kysymys kuuluu: kuka on sinun menestyksesi takana? Kuka on sinun ässäsi hihassa?

Menestyksen takana on _______________?

Miten saan yleisön takaamaan menestykseni
eli jakamaan sisältöjäni eteenpäin verkostoilleen?

Olinpa sitten vetämässä blogivalmennusta jonkin valtion viraston johtoryhmälle, asiantuntijabrändikurssia keinosiementäjien osuuskunnalle tai Twitter-koulutusta toimittajille, kehotan jossain vaiheessa keskittymään erityisesti siihen yleisön tarpeeseen.

Mitä sinun lukijasi (katsojasi tai kuulijasi) tavoittelee tutustuessaan sisältöihisi? Tai mikä pulma hänellä on mielessään ennenkuin hän löytää ratkaisun juuri sinun sisällöistäsi?

Vedä asiakkaan pipa päähäsi ja vaivaa hieman aivojasi tällä ajatuksella. Mieti oikein tosissaan mitä seuraajat haluavat.

Väitän, että kun sinä annat yleisöllesi sitä mitä he haluavat, he jakavat sisältöjäsi mieluiten eteenpäin.

Miten yhdistän yleisön tavoitteet ja omani?

Siinä missä lukijoilla on (vähintään piileviä) tavoitteita, pitää tottakai myös sinulla ja kanavillasi olla tavoitteita. Mielellään toimintaasi sidottuja ja kohderyhmään tarkennettuja tavoitteita: lisää jäseniä, myytyjä kuluttajatuotteita, tilattuja asiantuntijapalveluita, toimitettuja juttuja eri mediakanavissa jne. Lisää lukijoita on vain virstanpylväs matkalla kohti todellisia tuloksia. Pelin sääntöihin kuuluu, että tavoitteet ovat kohdennettuja.

Miten sitten yhdistetään nämä yrityksen tai organisaation omat tavoitteet niihin kohdeyleisön tavoitteisiin?

Muun muassa sisällön kohderyhmään suhteutetuilla avainsanoilla.

Määritä etukäteen lukijapersoona kenelle sisältösi on suunnattu

Kuvittele mielessäsi tai hahmottele vaikka paperille se persoona, jolle olet kirjoittamassa esimerkiksi blogia. Valitse mielessäsi yleisösi.

Jos tavoittelet juttua mediaan, kehitä itsellesi lista kuvitteellisen tai miksei olemassa olevankin toimittajan ominaisuuksista:

  • Millainen luonne tällä henkilöllä on?
  • Mistä hän on kiinnostunut?
  • Millainen hän on kuluttajana?
  • Miten hän asennoituu asioihin?
  • Millainen hän on ammattilaisena?

Kuvaile itsellesi nimenomaan miten tämä kohdehenkilö käyttäytyy, mutta kuvittelua helpottaakseni anna hänelle nimi, sukupuoli, ikä, ehkä jopa kuva. Toimi samoin, jos tavoittelemasi henkilö on kokemäkiläinen kotiäiti tai headhunter tai rekkakuski. Pidä mielessä, että heidän tarpeissaan on eroja.

Luo siis eri tavoitteitasi varten kuvitteellisien persoonien, asiakaspersoonien, korttipakka.

Mieti mitä asiakaspersoonasi miettii

Käytä sitten tätä yleisöpersoonien pakkaa työkaluna sisältöjä tehdessäsi. Valikoi pakasta tavoitteesi kannalta oikean kohde. Analysoi mielessäsi tai vaikka pienellä työporukalla mitä tämä tavoiteltu henkilö tarvitsee.

  • Mitä hän kysyy hakukoneeltaan?
  • Mitä hän tekee saamallaan sisällöllä?
  • Mikä saa hänet jakamaan sisällön eteenpäin?

Sitten tuota sitä sisältöä nimenomaan hänelle. Ujuta sisältöön mukaan ne avainkysymykset, joita hän hakukoneeseen syöttäisi. Ymppää sisälle kehoitus siihen toimintaan, joka uskot hänestä irtoavan. Sujauta messiin hyöty, jonka hän ehdottomasti haluaa verkostojensa tietouteen.

Voi toki viedä tämän vielä pidemmälle ja ryhtyä oikein tutkistelemaan asiaa: kuinka käytät Pinterestiä asiakaspersoonan rakentamiseksi ja muita ideoita kuten Quora.

Keskity oikein tosissasi häneen. Jos tähtäät kaikkiin, et tavoita oikein ketään.

Älä ole sosiaalisessa mediassa vain sosiaalisessa mediassa olemisen vuoksi tai bloggaa vain siksi, että muutkin bloggaavat tai että se olisi trendikästä. Pyri vaikuttamaan oikeasti.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.