Jokaisessa meissä asuu pieni vanha koira, vai mitä?
Tapasin taannoin Paavon. Paavo on toiminut maatilamatkailun parissa sukunsa perinteikkäällä tilalla jo vuosikausia ja on nyt törmännyt siihen, etteivät vanhat markkinointikikat oikein tunnu riittävän. Pienelle paikkakunnalle on ilmaantunut varpaille tallovaa kilpailuakin ja ne nuoret käyttävät aivan varmasti uusia kikkoja liukkaasti!
Paavon ongelmat ovat mitä tyypillisimpiä: hän toimii kyllä kuin vanha tekijä, mutta pitäisi oppia (hänelle itselleen) uusia keinoja. Keinoja, jotka eivät toivottavasti jää tempuiksi. Siinä me sitten jutustelimme voiko vanha koira jokaisessa meissä oppia uusia temppuja? (Päivitys 17.5.2013: Paavon tarina jatkuu, tällä kertaa Tarinakoneen blogissa! Voiko vanha koira oppia uusia tarinatemppuja?)
Tutustu 1-2 sosiaalisen median välineeseen
Sosiaalisen median välineiden paljous voi lannistaa kovimmankin kaverin, joten sinunkin kannattaa tutustua välineisiin yhteen tai korkeintaan muutamaan kerrallaan.
Tutustu omista lähtökohdistasi, etsi vaikka harrastuksestasi puhuvia ihmisiä ja heidän ryhmiään. Älä unohda, että yleisölläkin on tavoitteita! Kartoita myös onko joku henkilökunnastasi jo tuttu välineiden kanssa.
Paavon tapauksessa kun kyseessä on maatilamatkailu, suosittelin ensisijaiseksi välineeksi Facebookia. Se on kuitenkin Suomessa suosituin sosiaalisen median palvelu ja perustelee itsensä Paavon tavoitteissa muun muassa
- hyvällä kohdennettavuudella: halpoja mainoksia ja tilapäivityksiä voi tähdätä vaikka kaupungeittain
- päivityksien ajastettavuudella
- väline on todennäköisesti tuttu myös vanhoille asiakkaille: olipa kyse perheistä tai vaikka senioreista
Facebook-sivun tilapäivityksiä voi osoittaa vaikka kaupungeittain
Toiseksi välineeksi punnitsimme Twitteriä, jossa muun muassa kokouspaketteja tarjoava yrittäjä voisi tuoda esille nimenomaan tätä tapahtuma-asiaa ja hyötyä hashtageista. Sinä saattaisit kallistua samassa asiassa vaikkapa LinkedInin puoleen, ehkäpä sinulla on jo valmiiksi paljon palvelua käyttäviä B2B-kontakteja?
Tietysti mainitsin kahden päivän Kaikki sosiaalisesta mediasta -kurssin, mutta tottakai sosiaaliseen mediaan tutustuminen ottaa oikeasti aikansa. Silloin kannattaa valita maltillisesti. Malttia on valttia myös sosiaalisen median ajanhallinnassa.
Kerro välineissä tarinoitasi — hyödynnä historiaasi
Parin somevälineen lisäksi oleellista on tietysti se mitä niillä välineillä teet. Pelkkä tilin perustaminen kun ei riitä, vaan oikeasti sosiaalisen median työkalu on se dialogi, viestintä sinun ja ympärillesi kertyvän yhteisön välillä.
On tärkeää keskittyä esimerkiksi kielenkäyttöön: jutteletko yhteisölle heidän kielellään vai yritysjargonia? Tiedotatko vai kerrotko tarinoita? Hukutko massaan vai erotutko joukosta?
Yhtenä ilahduttavana sometarinankertojan esimerkkinä olen viime aikoina pitänyt Pirkanmaan poliisilaitoksen Facebook-sivua. Siellä muiden muassa konstaapeli Juha kertoo huomioitaan liikenteestä, Sinivuokot ihailevat sinivuokkoja ja poliisikoirakokelaat ilahduttavat pentumaisuudellaan. Ei kuulosta kovin jäykältä virkamiestoiminnalta, eihän? He saavat yleisönsä osallistumaan näillä vähemmän jäykillä päivityksillään ja siitähän tässä on kyse!
Paavon isännöimällä tilalla on pitkä ja hieno historia, jota hän voi sosiaalisessa mediassa hyödyntää. Jos Stockmann on tehnyt päivityksen vuoteen 1880, mikä estää Paavoa kertomasta tilan tarinoita? Tai sinua kertomasta kaskuja oman organisaatiosi menneisyydestä?
Jää nähtäväksi lähteekö tästä ajatus liikkeelle… Some avautuu parhaiten, kun toimit sen parissa itse. Mutta mistä sinä lähtisit liikkeelle?