Tiesitkö, että tilapäivityksillä, jotka ovat maksimissaan 80 merkkiä pitkiä on 27% suuremmat osallistumisprosentit muihin tiloihin nähden?
Vedin 9.6. toimistollamme Läsnäoloklinikan sosiaalisen median mittaamisesta. Siinä mittaamiskeskusteluiden yhteydessä tuli puheeksi se, että kaikkien sosiaalisen median sovelluksien, palvelujen ja muiden paljous on kauhistuttava. Jos kaikki Facebookinkin sovellukset täytyisi osata, niiden opettelemisessa vierähtäisi hirvittävästi aikaa.
Tästä syystä haluan kertoa teille, että teidän ehdottomasti tärkein työkalunne sosiaalisessa mediassa on tilapäivityskenttä. Olipa se missä palvelussa hyvänsä.
Tee tiloistasi virrasta erottuvia
Se mihin teidän tosissanne täytyy keskittyä on se mitä te tällä työkalulla teette, todellinen haaste on sisällössä:
- virrasta eroavaa materiaalia
- tarinan kerrontaa ja turinaa
- henkilökohtaista palvelemista
- mielikuvien herättämistä
- tunteisiin vetoamista
- uniikkia osallistamista
- jne.
Tykkääjät, seuraajat ja kontaktit vastaanottavat hirvittävän määrän tiloja päivän aikana: esimerkiksi tuon klinikan aikana (2,5 tuntia) oli Twitterissä seuraamiltani tahoilta julkaistu 566 tweettausta. Facebookissa odotti toinen mokoma.
Lienee selvää, että siitä massasta erottuminen ei tapahdu tavanomaisella tiedotusviestinnällä?
Ja ei, lukijat eivät tule varta vasten sivullesi lukemaan viestejä kuin aniharvoin. He poimivat kiinnostavat viestit aktiviteettivirroistaan ja reagoivat. Fakta on, etten minäkään noita satoja töiden aikana tulleita viestejä lukenut, vaan ohitan ne ja keskityn uusiin tuleviin viesteihin työajan ulkopuolella.
Oletko miettinyt milloin sinun lukijasi on vastaanottamassa viestejäsi ja milloin sinä niitä oikeastaan lähetätkään?
Pidä tilasi lyhyinä
Mielessä kannattaa pitää se, että lyhyt viesti toimii aina pitkää paremmin.
Buddy Median dataraportin mukaan tuloksia tuottava ja tehokas Facebook-seinäviesti on 80 merkkiä tai lyhyempi ja oikeaan aikaan lähetetty. Olen varma, että tämä 80 merkin raja ei päde vain Facebookiin, vaan myös muihin tilapäivityksiä sisältäviin palveluihin.
Mitä sitä saakaan aikaan 80 merkillä? Yllättävänkin paljon, kun osaa tiivistää.
Ylläolevassa viestissä on 79 merkkiä. Se ei ole kovin paljon, mutta kuitenkin siihen mahtuu järkevää viestintää. Ei teidän jokaisella viestillänne tarvitse tyhjentää koko pajatsoa informaation tulvalla.
Ps. Seuraava mittausta koskeva koulutuksemme järjestetään elokuussa. Tsekkaa kaupastamme mitä muita pienryhmäkoulutuksia on tarjolla ja koska – 16.6. esimerkiksi perehdytään Twitterin 140 merkin mittaisten viestien maailmaan.