Henkilöbrändi, jossain piireissä sen kerrotaan olevan nyt Se Juttu.

Esimerkiksi Paula Narkiniemi listasi Oikotiellä vuoden 2015 rekrytointitrendien TOP 3:n ja joukkoon mahtuivat niin asiantuntijabrändi kuin työntekijälähettilyyskin. Minulle nuo kaksi asiaa kulkevat käsi kädessä, haluan valmentaa työntekijöistä huolellisia henkilöbrändääjiä ja siten myös erinomaisia työntekijälähettiläitä.

Ja tähän huolelliseen henkilöbrändäykseen haluankin antaa sinulle vinkin. Siis sinulle, joka rakennat sitä omaa henkilöbrändiäsi (ja ehkä toimit työssäsi myös työntekijälähettiläänä).

Älä esitä, ole oma itsesi

On totta kai olemassa tiettyjä asioita, joita henkilöbrändätessä kannattaa tehdä. Näihin kuuluvat tietysti hyvät hymykkäät profiilikuvat, täydennetyt hakusanoitetut kuvaustekstit sekä muut profiilitiedot ja alituisesti laajentuvat verkostot.

Ennen kaikkea sinun itsesi brändääminen on kuitenkin johdonmukaisesti omana itsenäsi esillä olemista. Lainatakseni Palmun Mikko Leskelää:

“Mua ei pätkän vertaa kiinnosta sun “henkilöbrändisi”. Mua kiinnostaa sinä.”
– @mikkoantero 26.12.2015

Ole siis aidosti sinä.

Olematta hiukkaakaan epäaito voit tehostaa itsestäsi niitä puolia, jotka kiehtovat muita ihmisiä. Jos esimerkiksi tiedät, että sinua arvostetaan selväjärkisten ongelmanratkaisutaitojesi ansiosta, voit tehostaa tuota puolta. Lisää esimerkiksi ratkaisujesi esittämiseen aisteja herätteleviä elementtejä. Siten aktivoit vastaanottajien aivot paremmin ja jäät entistä paremmin mieleen.

Miten olla oma itsensä eli kiehtova henkilöbrändi sosiaalisen median kanavissa?

Käytännössä ensinnäkin pyrit saattamaan aikaiseksi itsesi näköistä sisältöä. Käytä omaa persoonallista näkökulmaasi asioihin ja sellaisia sanavalintoja, jotka näyttävät sinulta. Tuo aihevalinnoissasi ja käsittelyssä esille ominaispiirteesi, olipa se sitten tarkkanäköisyys, nopeaälyisyys tai vaikka monikerroksisuus. Tehosta sitä kiinnostavaa puoltasi linjakkaasti!

Yhdestä ja samasta aiheesta voi tehdä sisältöä lukuisilla eri tavoilla. Sinun tapasi vetää varmasti puoleensa enemmän kuin tasapäinen tavattomuus.

Toiseksi valikoit jaettavaksi sellaisia sisältöjä, jotka merkitsevät juuri sinulle jotain. Et siis — esimerkiksi työntekijälähettiläänä toimiessasi — jaa kaikkea mitä jaettavaksi tarjoillaan, vaan valikoit eli kuratoit sinulle sopivimmat.

Jakaminen voi olla välittämistä, mutta suurempaa välittämistä on ajatuksella valikoiminen ennen jakamista.

Tietenkin kolmantena on sinun aito reaktiosi muihin. Asiantuntijabrändi koostuu myös siitä, miten sinä olet vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Vastaa muiden viesteihin, jaa eteenpäin heidän jakamaansa sisältöä ja reagoi muilla tavoilla. Hae siihenkin itsesi näköinen muoto.

Näkymättömyys ei ole minkään näköisyyttä, eli reagoi!

PS. Erityisen huippu henkilöbrändi on sellainen, joka onnistuu tekemään yleisöstään parempia. Ehkä niitä aiemmin mainitsemiani ongelmanratkaisutaitojakin arvostetaan juuri siksi, että ne ovat tehneet arvostajiensa elämästä helpompaa.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.