Olet epäilemättä törmännyt termiin “hashtag”, mikäli olet seurannut näitä sosiaalista mediaa käsitteleviä blogeja tai vaikka tv:stä sellaisia ohjelmia kuin presidentinvaalit (#vaalit2012), The Voice of Finland (#TVOF) tai parhaillaan käynnissä olevat jääkiekon MM-kisat (#MM2012, #MMkisat, #IIHF). Näissä kaikissa kolmessa tilanteessa hashtagia on käytetty Twitterissä.

Mitä hashtag tarkoittaa?

Olet ehkä saattanut selvittää itseksesi mitä se hashtag oikeastaan tarkoittaa, tai ehkä risuaidan perusteet ovat sinulle tutut jo IRC:stä. Siltä varalta ettei se kuitenkaan ole tuttu termi:

Hashtag on risuaidalla (#) merkittävä avainsana. Kun joukko viestejä merkitään termillä #avainsana, on kyseiseen avainsanaan liittyvää asiaa helpompi seurata hakemalla vain niitä viestejä joissa #avainsana esiintyy. #avainsana on kuin keskustelukanava avainsanan aiheesta.

Mitä #****:a? Hashtag ei ole rakettitiedettä.

Ei mitenkään erityisen monimutkaista eihän? Twitter-viesteissä hashtagit ovat klittavia, klikkaus tuottaa tulokseksi saman kuin hashtagilla hakeminen: virta viesteistä joissa hashtag mainitaan.

Esimerkiksi tässä tweettauksessa on käytetty kahta ajankohtaista hashtagia:

Missä hashtagit toimivat?

Twitter ei kuitenkaan ole ainoa sosiaalisen median palvelu, jossa hashtagit toimivat.

Hashtagit toimivat myös Pinterestissä.

Esimerkiksi myös Google+ ja Pinterest tekevät risuaidoitetuista sanoista automaattisesti klikattavia: napsautuksen tuloksena hakutulos kyseisellä sanalla. Hashtageja käytetään myös Instagramissa ja Tumblrissa. Myös asiantuntijaprofiileilla LinkedInissä viestiessä on mahdollista käyttää hashtageja niin, että niistä syntyy linkkejä. Mitä jos tukisit asiantuntijabrändiäsi luomalla osaamisellesi hashtagin?

Teoriassa Facebookissakin voisi manuaalisesti etsiä viestejä, joissa hashtag mainitaan. Käytännössä viestien hashtageista ei ainakaan vielä tule klikattavia ja Facebookin haku on muutenkin niin hävyttömän huono, että lopputulema ei ole niin tehokas kuin muissa mainitsemissani palveluissa.

Facebook-seuraajillemme olemme tarjoilleet monia esimerkkejä hashtagien käytöstä, tsekkaa vaikka tämä esimerkki isännöidyistä chat-illoista.

Miten voit varata hashtagin esim. tapahtumasi käyttöön?

Kuka tahansa voi tehdä mistä tahansa sanasta hashtagin, joten käytännössä mitään hashtagia ei voi omistaa tai edes varata. Hashtag voi käyttäytyä kauniisti tai lähteä ihan totaalisesti lapasesta.

Suosittelisin kehittelemään sille omalle aiheelle mahdollisimman uniikin ja ytimekkään hashtagin sekä käyttämään sitä järjestelmällisesti ja johdonmukaisesti. Hyvä tapahtumahashtag on paitsi uniikki, myös lyhyt ja selkeä sekä palvelee erilaisia käyttäjäryhmiä kuten etäosallistujat! Tapahtumajärjestäjän tarkastuslistalleen kannattaa varata hyvä tovi hashtagille: tarkasta nyt ainakin onko samalla avainsanalla toimintaa jo?

Hillitse myös itsesi hashtageista innostuessasi! Esimerkiksi American Idol -ohjelmassa hashtageja on liiallinen määrä kun niitä jaetaan jokaiselle vierailevalle artistille: #coldplayonidol, #katyperryonidol jne. Pitkäjänteisempi hashtag samasta ohjelmasta on antanut yleisölle mahdollisuuden kommentoida idol-kokelaiden mentorin Jimmy Iovinen neuvoja: #telljimmy.

Tutustu myös suomalaisten hashtagien kirjastoon: Finnish hashtag library.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.