Kun sosiaalisen median palveluun tulee muutoksia, syntyy väistämättä vastarintaa ja huhuja palvelun lähestyvästä kuolemasta. Kehtaan kuitenkin väittää, että Twitter vapaavalintaisine aikajanoineen ei ole vielä tuhoontuomittu, joten tsekataanpa mitä hyötyä Twitteristä on.

Twitterin uuden — vapaaehtoisesti käyttöönotettavan — aikajanan takana oleva algoritmi ja sen aiheuttama vastarinta toki väistämättä vaikuttavat viestiesi näkyvyyteen. Puhumattakaan siitä, että taannoin Twitter piilotti myös jakolukunsa jakonappien yhteydestä (esimerkiksi Social Analytics -selainlisäosalla näe enää Twitter-jakojen määrää), mikä toki hieman saattaa vaikuttaa sisältöjesi jakamiseen.

Saattaa siis tuntua siltä, ettei niitä omia tweettejä näe kukaan eikä sitä omaa sisältöä ole jaettu Twitterissä ollenkaan— koko palvelun käyttäminen alkaa arvelluttaa entisestään! Älä nyt kuitenkaan vaivu murheen alhoon, vaan mittaa ja viesti fiksusti.

Mitä hyötyä Twitteristä on verkkosivujen liikenteen kannalta?

Twitterin luvut Suomea koskien kertovat, että suomalaisen Twitter-seuraajan arvo on seuraavanlainen.

Twitter & Nielsen: Twitter-seuraajan arvo Suomessa

32 % suomalaisista Twitter-seuraajista vierailee verkkosivuilla. Se ei ole ollenkaan huonosti, jos tutkailet Twitter-tilastoistasi tavanomaisen tweettisi näyttöjen määrää (todennäköisesti se kattaa yleensä noin 10 % seuraajien määrästä). Ja jos ajatellaan esimerkiksi uutiskirjeitä, jo 32 % avausprosentti olisi hyvä suoritus puhumattakaan klikkausten määrästä.

Jos nyt vilkaisen BuzzSumon kautta jaetaanko esimerkiksi Viestijät.fi:n blogiartikkeleita Twitterissä, en joudu heille vierasbloggaavanakaan pettymään. Twitter-jaot eivät ole nollassa, Twitterissä on elämää!

BuzzSumossa Viestijät.fi:n kuluneen kuukauden jaetuimman TOP 3

Kun mietin mitä hyötyä Twitteristä on Zenton omia sivuja ajatellen, niin Google Analyticsin mukaan sosiaalisen median verkkoliikenteestä tulee lähes 40 % nimenomaan Twitteristä. Twitter on sosiaalisen median liikenteenlähteenä kärjessä istuntojen määrässä ja hyvänä kakkosena sekä sivujen katselussa, että istuntojen kestossa.

Kerro Twitterissä hyvästä sisällöstäsi toistamiseen

Nuo luvut ovat kaikki kasvatettavissa. Paitsi työntekijälähettilyys-ohjelman avulla, myös ihan kunkin tweettaajan omilla toimilla.

Tietysti senkin varalta, että jokunen vapaaehtoisesti päättää aikajanan ottaa käyttöön ja siten vastaanottaa virtaa “parhaat tweetit edellä”, kannattaa viimeistään nyt ryhtyä toimiin myös itse.

Mitä sinun siis pitää tehdä käytännössä? Uskaltaa tweetata samasta asiasta toistamiseen. Eikä vain kahdesti, vaan vaikka kuudesti.

Erityisesti näissä tilanteissa kertaaminen voi olla tarpeellista:

  • Kun olet luonut huippuhyvän sisällön, joka todella ansaitsee tulla nähdyksi.
  • Kun käsillä on aikaan sidottu alennus, kilpailu tai tapahtuma.
  • Kun haluat todella jonkun huomion.

Huomaa kuitenkin, että toistaminen ei tarkoita sanasta sanaan saman tweetin lähettämistä, vaan uusia tweettejä samasta informaatiosta kuin se alkuperäinen viesti.

Jos siis vaikka jaat työntekijälähettiläänä työkaverin blogiartikkelin linkkiä ja ensimmäisessä tweetissä käytit otsikkoa, ehkäpä toiseen haluat laittaa linkin saatteeksi lainauksen? Kolmanteen oman oivalluksen, jonka sait blogausta lukiessasi. Neljänteen sen havainnollistavan kuvan, jonka kollegasi piirsi artikkeliin. Viidenteen toinen lainaus. Kuudentena voi aivan hyvin käyttää uudelleentweettausta, kun bongaat asiakkaanne jakamana saman artikkelin.

Vaikka yhden tweetin hyllyikä ei ole pitkä, ei toistamisen ei myöskään tarvitse tapahtua yhden ja saman tunnin sisällä. Olen aiemmin kertonut kuinka blogauksen sosiaalisen median jaot tippuvat 96 % kolme päivää julkaisun jälkeen, joten mitäpä jos sinä olisit se Twitter-jakojen sankari neljäntenä päivänä?

Samaan aikaan kun kirjoitin tätä artikkelia, jaoin edellisen Viestijät.fi-bloggaukseni toista kertaa Twitteriin, tähän hetkeen mennessä noiden kahden viestin näyttömäärä kattaa 34 % seuraajistani ja tiedän ohjanneeni verkkosivulle jälleen uusia lukijoita. Siitä ensimmäisestä jaosta oli ehtinyt vierähtää viikkoja ja tiedän olleeni turhan varovainen. Uskallan olettaa, että sinä olet vieläkin varovaisempi. Annetaanpa siis molemmat hyville sisällöillemme se arvo, jonka ne ansaitsevat ja uskalletaan pitää niistä vähän enemmän meteliä!

Ei Twitter ole kuollut ennen kuin Twitter on kuollut. Kun sieltä tulee tuloksia, siellä on sykettä.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.