Keskity 1-3 sosiaalisen median kanavaan. Näin minä yleensä asiakkailleni suosittelen, olipa työn alla sitten organisaation somenäkyvyys tai asiantuntijabrändi. Tuohon nähden ei ole mikään ihme, että olen kuullut “asiantuntijabrändi ja Periscope” -komboa hieman väisteltävän. Nimittäin jos aikaa ja resursseja on vain pariin kolmeen palveluun, useimmat haluavat sen sisällön olevan hieman kestävämpää.

Ymmärrän tämän, sillä uskon itsekin sisällön pitkään häntään ja katoavalla sisällöllä häntää ei juuri ole. Onko se silti syy olla valitsematta nimenomaan Periscopea siihen oman asiantuntijabrändin somepalveluiden kavalkaadiin? Ei välttämättä.

Voivatko asiantuntijabrändi ja Periscope toimia yhdessä?

En näe sille mitään estettä. Periscope-lähetykset voivat hyvinkin olla yksi sosiaalisen myynnin väline, sillä niillä luodaan sosiaalista suhdetta yleisöön ja tarjotaan heille mukavan pehmeää sisältöä (eikä kova myyntikään mitenkään poissuljettua ole).

Miten siis omaa henkilöbrändiä voi vahvistaa Periscopella (tai vaikka melko tuoreella Facebook Livellä)? Tässä 10 vinkkiä:

  1. Ole aidosti sinä. Suunnittele lähetyksesi, mutta älä kirjoita itsellesi mitään sanasta sanaan luettavaa käsikirjoitusta. Altista itsesi aidolle keskustelulle.
  2. Houkuttele lähetyksen otsikolla. Harkitse hetki millainen otsikko sinut itsesi saisi seuraamaan lähetystä, vedä puoleesi kaltaisiasi persoonia. Pari hashtagia eivät haittaisi tahtia, mikäli jaat lähetyksesi Twitteriin.
  3. Kiinnitä huomiota katsojiisi. Periscope on sekin sosiaalisen median väline, joten yksisuuntaisen toitottamisen sijasta huomioi myös katsojasi — esimerkiksi vastaamalla tervehdyksiin.
  4. Kysy kysymyksiä. Ole kiinnostunut katsojiesi kannasta eri asioihin. Muista, että hyvässä henkilöbrändissä ei ole niinkään kyse sinusta, vaan niistä joista teet parempia ihmisiä sen brändisi avulla.
  5. Pyydä rakkautta ja jakoja. Reaktioiden pyytäminen ei tee asiantuntijabrändistäsi yhtään sen heikompaa, päin vastoin. Jaoilla saat todennäköisesti uusia seuraajia ja sydämiä voit pyytää vaikka jostain oikeasta syystä, kuten vahvistamaan jotain omaa ideaasi.
  6. Seuraa sydämellisiä. Kannanotoista kiittäminen lähetyksen lopussa on totta kai fiksua, mutta paras kiitos on seuraaminen kaikkein sydämellisimmille osanottajille.
  7. Rakenna seuraajakuntaa säännöllisillä lähetyksillä. Linjakkuus kannattaa livevideoissakin, eli säännöllisyys antaa lupauksen. Kun pidät tuon lupauksen, vahvistuu brändisikin.
  8. Tutustuta muihin hyviin tyyppeihin. Näytä lähetyksisässi katsojillesi muita kiinnostavia tyyppejä lähipiiristäsi.
  9. Tutkailkaa yhdessä. Henkilöbrändi on ainakin minusta kiinnostavampi, kun se on oppiva. Periscope on omiaan myös oppimiskokemuksien jakamiseen sen oman yleisön kanssa.
  10. Ole kuin olisit kaverin kanssa. Livevideossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin elää siinä hetkessä. Kommunikoi yleisön kanssa, älä pelkää sivuraiteita, pidä tekninen breikki. Inhimillisyys ei pilaa brändiäsi.

Periscope-lähetys on lähetyksen loputtua tallennettavissa omalle laitteelle. Hyödynnä tämä mahdollisuus. Tallenteesta nimittäin voit paitsi itse oppia missä on parantamisen varaa myös ottaa lisähyödyn irti.

Kun suhtaudut Periscope-lähetyksiisi oppimiskokemuksena esiintymisestä ja käytät lähetyksien tallenteet hyväksesi, ei asiantuntijabrändi ja Periscope -yhdistelmän luulisi tuntuvan enää ajanhaaskaukselta.

Vahvista Periscope-kanavaasi, jos valitset sen välineeksesi

Omaa Periscope-menestystä ei kannata laskea vain Periscope-sovelluksen itsensä varaan. Tarkoitan tällä sitä, että vahvempia tuloksia saat aikaiseksi, kun teet lähetyksen eteen tiettyjä toimenpiteitä niissä muissa sosiaalisen median profiileissasi.

Tee lähetyksestäsi pieni tapahtuma, jonka somepöhinä kestää sen 9 päivää.

Markkinoi Periscope-lähetystäsi ennen lähetystä

Älä jätä lähetyksen markkinointia vain sen lähetyksen alkaessa lähtevän tweetin varaan. Kerro hyvissä ajoin lähetyksen kontekstiin sopivissa paikoissa lähetyksestä.

Tässä esimerkiksi Digitalist Live -lähetystä Periscopessa mainostetaan Facebookissa sponsoroidulla päivityksellä. Jos olet jutustasi varma, mikset heittäisi sille vitosella näkyvyyttä?

Markkinoi Periscope-lähetystä vaikka Facebook-mainoksella

Vakiinnuta Periscope-lähetyksillesi hashtag

Lähetystäsi mobiililaitteella katselevat eivät pysty samaan aikaan laitteeltaan tweettaamaan, mutta mikään ei estä tietokoneelta katselevia tweettaamasta ajatuksiaan. Itse et ehkä pysty lähetyksen aikana pitämään Twitteriä kovinkaan tarkasti silmällä, mutta kenties ne viestit herättävät kiinnostusta lähetyksen ulkopuolella sinua koskien. Kannusta kuitenkin lähetyksen aikana yleisöäsi esimerkiksi myöhemmin bloggaamaan heränneistä ajatuksista ja jakamaan nuo linkit hashtagiasi käyttäen.

Sekä ennakko- että jälkimarkkinointia ajatellen hashtag voi olla hyvä ajatus, joten istuta uniikki hashtagisi mukaan niihin. Älä unohda häsää lähetyksen otsikosta!

Hyödynnä Periscope-tallenne jälkinäkyvyyteen

Lähetys on siis sen loputtua mahdollista ladata omalle laitteelle, josta se on julkaistavissa vaikka YouTubeen niin kuin esimerkiksi Ville Tolvanen tekee. Toki voit käyttää tallentamiseen myös Katchia, joka asetuksistasi riippuen tallentaa joko kaikki lähetyksesi tai vain ne, joiden otsikossa on hashtag #katch.

Sekä YouTubesta että Katchista video on upotettavissa vaikka omalle verkkosivullesi, ehkäpä lähetyksen teemaa koskevan blogauksesi yhteyteen.

Osallistuin maaliskuussa Sinisen Meteoriitin Digityö2020-seminaariin. Siellä eräs puheenvuoro sai yleisöstä kommentin, että verkkosivuille kannattaisi laittaa videota ainakin niistä ihmisistä, jotka ovat asiakaskontaktissa. Halutaan nähdä millaisen ihmisen kanssa ollaan tekemissä. Miksei se video voisi olla vilpitön Periscope-lähetyksen tallenne upotettuna, sitä aidommaksi kun ihminen videolla tuskin tulee?


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.