Työntekijälähettilyys määritellään hyvin pitkälti työntekijöiden tekemäksi organisaation markkinoinniksi. Kyseinen markkinointi ei ole rajattu vain kovaan myyntiin, vaan itseasiassa pehmeämpi lähestymistapa kartuttaa luottamusta. Mutta pitäisikö organisaation rajata lähettilyys vain työntekijöihinsä? Enpä usko.

Monilla organisaatioilla on myös muita puolestapuhujia. Ilmeisimpiä ovat tietysti asiakkaat. Jotkut valikoidut asiakkaat mukautuvat helposti brändilähettiläiksi ja voivat vastaanottaa jaettavia linkkejä rintarinnan yhdessä työntekijöiden kanssa.

Koska minun asiakkaani ovat minulle myös oppilaita, ryhdyin miettimään oppilaitoksia, erimuotoisia kouluja. Pitäisikö oppilaiden ja opiskelijoiden olla osana opinahjonsa markkinointia ja muuta viestintää, pitäisikö jokaisen opiskelijan olla opiskelijalähettiläs?

Opiskelijoissa on jakamisen henki

Olen hyvin varma siitä, että suurin osa opiskelijoista julkaisee sosiaalisessa mediassa hurjan määrän viestejä koulujutuista. He piirtävät varmasti mielikuvaa koulun hengestä ulkomaailmalle monilla monituisilla työkaluilla — niin hyvässä kuin pahassakin. Miten sinä voisit saada ainakin osan heistä vahvistamaan organisaation omia, herkkyydellä rakennettuja viestejä?

Panosta sisäiseen viestintään:

  1. Luo yksi hubi jaettavalle tiedolle. Kuratoi jakokelpoisen tiedon virtaa ja kannusta jakamiseen. Pidä jakavasta yhteisöstä huolta.
  2. Tavoittele oikeita ryhmiä. Ajattele tavoitteitasi ja käytä ostajapersoonia tarkentamiseen myös opiskelijoidesi kohdalla, äläkä unohda jo valmistuneita! Jos sisältösi on kaikille, se ei ole kenellekään.
  3. Rohkaise sisällöntuotantoon. Tee sinun harkinnalla muodostetuista viesteistäsi houkuttelevampia kuvittamalla niitä opiskelijoiden tuottamalla sisällöllä. Jakaminen tapahtuu helpommin, jos sisällössä on jotain heidän omaansa mukana.

Niin opiskelijalähettilyys kuin työntekijälähettilyyskin sikisee hyvinvoinnista. Kun opiskelijalähettiläs on onnellinen, hän jakaa iloisesti. Välittäminen tuottaa jakamista. Motivoi opiskelijoita, ole kiinnostunut heistä ja heidän jakamastaan tiedosta.

Johda opiskelijalähettiläs tekemään sisällöntuotantoa kannustamalla

Totuus on se, että opiskelijoiden ikätoverit vastaavat todennäköisesti paremmin opiskelijoiden itsensä luomaan sisältöön. Entäpä sitten yritykset ja muut, jotka ovat kiinnostuneita opinahjonne aikaansaannoksista? Hekin haluavat nähdä mitä oppilaanne luovat, mutta eivät ehkä ole kiinnostuneita täsmälleen samasta sisällöstä kuin nuo mainitut ikätoverit.

Sinun täytyy rohkaista sisällöntuotantoon ja kuratoida tuota luotua sisältöä eri yleisöille. Kuinka siis saat opiskelijat (tai työntekijät) mukaan sisällöntuotantoon?

Kiinnostu oppituntien ulkopuolisista aktiviteeteista

Opiskelijat ovat melko varmasti tehneet hyvää työtä kouluaan koskevien hashtagien käynnistämisessä. Luota siihen henkeen, mutta tarkkeile niitä hashtageja. Valikoi noiden hashtagien parissa jaettuja helmiä, uudelleenpostaa niitä tai rakenna täysin uutta sisältöä niiden ympärille. Se on sopivaa uusien opiskelijoiden houkutteluun.

Näytä kaikille miten fiksuja opiskelijanne ovat! Tämä huomio voi hyvinkin saada heidät luomaan uutta merkittävää sisältöä.

Tue henkilöbrändejä

Opiskelijoita kannattaa kannustaa alusta alkaen rakentamaan omia henkilöbrändejä. Julkisen henkilöbrändin tulisi olla perustavanlaatuinen osa heidän opintojaan. Tiedon kertymisen jakaminen julkisesti on juuri sellaista sisältöä, jotka koulunne tarvitsee ja se kiinnostaa esimerkiksi rekrytoijia epäilemättä enemmän kuin haalaribileet.

Henkilöbrändin hyödyt konkretisoituvat opiskelijalle, kun hän hakee myöhemmin töitä ja miksei se voisi näkyä myös opintopisteissä? Tietysti tästäkin tulee vastenmielistä, mikäli se tuntuu liikaa pakotetulta tehtävältä.

Anna heidän ehdottaa

Siinä missä opiskelijat antavat jatkuvasti panoksensa koulua koskevien hashtagien syntyyn, voi heillä olla myös muuta tietoa jaettavaksi. Anna heille mahdollisuus valikoida sisältöä teidän kaikkien jaettavaksi. Käytä hubina sellaista alustaa, jossa myös käyttäjät pääsevät ehdottamaan sisältöä — esimerkiksi Smarpia.

Olisi erityisen hienoa, jos näissä opiskelijoiden valikoimissa sisällöissä saate sisältäisi aina “hatunnoston” oppilaalle maininnan muodossa. Se paitsi rohkaisee osallistumaan kuratointiin enemmän, myös vahvistaa hänen brändiään.

Kaiken kaikkiaan sisällöntuottamiseen rohkaiseen on sisällöntuotannon helpottamista. Varmista myös, että sisällöntuotanto on heille relevanttia, olivatpa he opiskelijoita, työntekijälähettiläitä tai brändilähettiläinä toimivia asiakkaita.

Artikkeli on julkaistu alunperin Smarpin blogissa otsikolla Students Become Masters While Advocating 10. maaliskuuta 2016.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.