Suomessa on viimepäivinä ollut paljon puhetta museoista, etenkin Guggenheim-museoista. Helsingillä on nyt nimittäin mahdollisuus lunastaa itselleen Solomon R. Guggenheim säätiöltä Guggenheim-lisenssi 20 vuodeksi. Nyt en kuitenkaan ota kantaa Guggenheim Helsingin mahdollisuuteen tai mahdottomuuteen, vaan nyt bloggaan museoista sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalisessa mediassa olevien maailman museoiden Top 50 -listalla Guggenheimeja on muuten kaksi, New Yorkin Guggenheim sekä Bilbaon Guggenheim.
Sosiaalista mediaa museokävijöiden parhaaksi
Pia Lonardi kehui Twitterissä Zenton blogia ja toi samalla tietoisuuteemme #teema12 -tapahtuman eli tämän vuoden Taidemuseoalan Teemapäivät. Suunnattoman suureksi ilokseni sain havaita, että tuon teemapäivien teema on Yleisöjen parhaaksi!
@zentoltd #teema12 on Taidemuseoalan Teemapäivät, joiden tämänvuotisena aiheena ovat taidemuseoiden yleisöt fng.fi/teemapaivat 🙂
— Pia Lonardi (@_Pia_G_) tammikuu 17, 2012
Vaikka MuseumNextin mielestä yleisö on kuollut ja pitäisi puhua enemmänkin osallistujista, on teemapäivien teema silti mielestäni mitä oivallisin! Mielestäni kaikkien tulisi sosiaalisessa mediassakin toteuttaa aina ja koko ajan tätä teemaa: yleisön eli asiakkaan eli osallistujan paras on meidän parhaamme. Vai mitä sanot?
Kuva: CC BY Cristina Bejarano
Mikä on yleisölle parasta?
Olen aina ollut sitä mieltä, että lapsille maittaa ruoka paremmin kun he saavat itse osallistua ruoanvalmistukseen. Väitän, että sama pätee mihin tahansa ikäryhmään eikä vain ruoan suhteen.
Sosiaalisessa mediassa (kuinkas muuten) on levinnyt viimeaikoina laajalle erään taiteilijan projekti, jossa lapset pääsivät liimailemaan tarroja. Installaatiosta tuli suorastaan mykistävä: näin käy kun tuhannet lapset saavat tuhansia tarroja. Pieni osallistumismahdollisuus, vinkeät lopputulokset ja melko mukavasti näkyvyyttä yhteisöllisessä mediassa. Toki viimeinen asia on taiteessa sivuseikka.
Ovathan museot osallistaneet yleisöään kautta aikojen, nyt siihen pitää vain yhdistää rohkea kannustaminen sosiaalisen median käyttöön, kehoitukset jakamiseen, kiihottaminen kameran käyttöön ja taivuttelu tarinankerrontaan. Mitä kaikkea sitä keksiikään?
Osoita yleisölle jo paikan päällä museossa osallistumismahdollisuudet kaikin puolin. Anna museon olla yleisönsä väline ja kuratoi jälleen osallistujien tuotokset uusiksi omiksi näyttelyikseen vaikka Storifyilla tai Scoop.it:lla. Sitten osallistujat voivatkin taas jakaa tuotostasi eteenpäin, sillä onhan se oman nimen näkeminen paikoissa jälleen jakamisen arvoista.
Yleisön parhaaksi kannattaa myös huomioida eritoten Facebookia pienempien erikoistuneiden palveluiden mahdollisuudet: museot sopivat vaikka Instagramiin, Pinterestiäkään ei pidä unohtaa… Ja toki yleisön parhaaksi -ajatteluun kuuluu muutakin, esimerkiksi iloinen asiakaspalvelu.