Millainen sosiaalisen median viestin pitäisi olla? Tämän kysymyksen eri variaatioihin törmään enevissä määrin vetämissäni koulutuksissa ja valmennuksissa, koskipa valmennus sitten bloggaamista tai jotain somepalvelua kuten Twitteriä.
Minusta on lohdullista, että sosiaalisen median tärkeimmät työkaluthan ovat aika pitkälti viesti, kuunteleminen ja sosiaalisuus. Se on jotain mitä voit ennakoida sen sijaan, että stressaisit Facebookin algoritmin uusimmista tuulista tai Snapchatin alati päivittyvistä linsseistä. Nyt viimeistään pitää avata mielensä nimenomaan sille millainen sen viestin tulisi olla. Eli miten parantaa viestintää sosiaalisessa mediassa?
Sosiaalisen median viesti on kuin Masterchef-ohjelmista tuttu mysteerilaatikko: välineet ja ainekset ovat kaikille samat, se mitä sinä keksit niillä tehdä ratkaisee.
Yhteiset välineet ja perusainekset sosiaalisessa mediassa
Sosiaalisen median välineet ovat toimintaperiaatteineen meille kaikille aika pitkälti samat (mitä nyt Facebook-sivulla on Tietoja-kohdassa hiukan eri kysymyksiä toiselle toimialalle kuin toiselle). Toiminallisuuksien todelliset erot näkyvät pikemminkin henkilötilien ja organisaatiotilien välillä esimerkiksi kävijätilastojen saatavilla olosta, mutta perusainekset ovat niiden viestien perillemenon suhteen samat.
Sosiaalisen median mekanismi koostuu erityisesti sosiaalisista reaktioista — sekä saaduista että annetuista — jakamisesta tykkäämiseen. Nämä perusainekset edesauttavat sitä oman asian leviämistä. Näiden reaktioiden saamisesta on tehty lukuisia tutkimuksia, joita minäkin valmennuksissa hyödynnän antaakseni apuja sen mysteerilaatikon aineksista kokkailuun.
Mistä on hyvät sosiaalisen median viestit tehty? Muun muassa näistä:
- Mikä on sopiva mitta Facebook-viestille (nyt 40 merkkiä)?
- Millainen valokuva Instagramissa toimii (mm. kuvista joissa on kasvoja tykätään 38 % todennäköisemmin kuin kasvottomista)?
- Millaisia hashtageja Twitterissä kannattaa käyttää (esim. hylkää turhan geneeriset hashtagit, kuten #advertising tai #marketing, vaikka ne olisivatkin toimialaasi, koska spam)?
- Mikä on ihanteellisin aika julkaista viesti LinkedInissä (vaikka 10-11 välillä tiistaisin)?
Tälläiset säännöt tuntuvat tutuilta ja turvallisilta noudattaa. Onko siinä tuomareita todennäköisimmin miellyttävässä Masterchef-annoksessa 150 vai 250 gramman pihvi, onko siinä tweetissä 2 hashtagia vai enemmän?
Noiden suuntaviivojen lisäksi pystyn tietysti esimerkeillä näyttämään mitä koulutusryhmän edustamalta toimialalta muut ovat viestineet, sillä mikäs sen luotettavampi malli on kuin kilpailija? Voin totta kai myös kertoa mitä milläkin sosiaalisen median välineellä periaatteessa voisi tehdä, kun yritetään ennakoida vaikkapa erilaiset käyttäjien tarpeita sosiaalisen median kuplissaan.
Jos olet edellisiltä Masterchef-kausilta oppinut, että annostasi maisteleva tuomari on erityisen tarkkana pannacottan vaappuvasta värinästä, sitä tietoa toki kannattaa hyödyntää. Se miten parantaa viestintää sosiaalisessa mediassa vaatii tietysti myös datasta tehtyjen havaintojen huomioon ottamista, mutta se ei estä sitä, että keksisit tehdä sen viestisi eri tavalla tai kermavanukkaasi punajuuresta.
Luit oikein: kermavanukas punajuuresta. Sellainen se sosiaalisen median viestin tulisi olla, kiehtova ja siten joukosta erottuva, teidän pitkäjänteistä tarinaanne tukeva.
Viesti joka vetää puoleensa
Noista Masterchefin mysteerilaatikoista syntyvistä annoksista tuomarit maistavat vain ne tietyt, jotka kiinnittävät heidän huomionsa, kiehtovat heitä ajatuksena. Täsmälleen sama on niissä sosiaalisen median viesteissä, kiehtovat viestit huomataan ja niihin reagoidaan.
Erilainen on parempi kuin parempi, joten kun etsit keinoa miten parantaa viestintää sosiaalisessa mediassa, hahmota oma valttikorttisi ja vahvista sitä!
- Uudistajat tekevät viestiessään muistakin luovia
- Innokkaat yhdistävät ihmisiä vetoamalla tunteisiin
- Voimakkaat johtavat varmuudella toisia kohti tavoitteita
- Arvovaltaiset asettavat viestiessään uusia puoleensavetäviä standardeja
- Luotettavat rakentavat uskollisuutta tutuilla vihjeillä
- Mystiset viestivät herkkyydellä tehdäkseen vastaanottajista vielä parempia
- Valppaat suojelevat yksityiskohtia ja vetoavat mahdollisuuden menettämisen pelkoon
PS. En voi tuosta noin vaan kelle tahansa vastata millainen juuri sinun sosiaalisen median viestisi pitäisi olla, mikä se sinun valttikorttisi on. Mitä luotettavampi vastaus tähän halutaan, sitä paremmin minun pitää tuntea kysyjä — organisaatio tai yksittäinen työntekijälähettiläs. Jos olet valmis tutustumaan, ota yhteyttä!