Sosiaalisessa mediassa työskentelyn ja vapaa-ajan välinen raja on aina ollut vähän veteen piirretty viiva.
Kysymyksiä ovat aiheuttaneet niin päivitysten laatu kuin kontaktien luonne. Mitä julkaistaan ja kenelle? Kenen seuraaja voin olla, kuka on kelpo kaverikseni?
Minä mietin parhaillaan opettajan ja oppilaan välistä ystävyyttä sosiaalisessa mediassa. Moni muu taas esimerkiksi miettii voiko esimies olla Facebook-ystävä ja miten suhtautua asiakkaiden ystäväpyyntöihin.
Kontaktien luonteissa on eroja
Twitterin ja Google+:n kaltaisissa palveluissa ystävyysongelmaa ei oikeastaan ole, kun kaikki ovat seuraajia eikä sen seuraamisen tarvitse olla kaksisuuntaista. Toisilla on kuitenkin periaate, ettei seurata niitä ihmisiä jotka eivät seuraa takaisin. Seuraamisen, kaveruuden, tykkäämisen, fanittamisen jne. erot voivat olla hivenen haastavia ymmärtää.
Facebookissa sen sijaan tähän asti henkilöprofiilit ovat perustuneet kaksisuuntaiseen kaveruuteen. Kavereja on toki voinut järjestää listoihin, mutta siitä huolimatta on pitänyt sallia kaksisuuntainen kaveruus. Kaksisuuntainen kontaktius on toki tuttua myös LinkedInistä, mutta palvelun sävy on LI:n tapauksessa jo valmiiksi ammattimainen.
Säännöt eivät myöskään salli kahden FB-profiilin perustamista: henkilökohtaiset päivitykset ja mahdolliset ammattipäivitykset ovat yhdessä ja samassa profiilissa. Ammattiminälleen on toki voinut perustaa kiinnostuneiden seurattavaksi (tykättäväksi, fanitettavaksi) oman Facebook-sivun, mutta kun suomalaiset ovat niin vaatimattomia ja tykkääminen sekä fanittaminen todella latautuneita termejä…
Nyt oman henkilökohtaisen Facebook-profiilinsa ammattimaista käyttöä voi kuitenkin tukea sallimalla tilaajat.
Tilaaminen
Uusi tilausominaisuus mahdollistaa sen, että kuka tahansa voi tilata itselleen julkiseksi merkitsemäsi päivitykset olematta kaverisi. Voit siis vaikka kehoittaa asiakkaitasi tilaamaan profiilisi, jotta saavat lukea ammattiin liittyvät päivityksesi.
Voit tietysti myös itse tilata mielenkiintoisten ihmisten julkiset kuulumiset. Suosittelisin miettimään asiaa myös ammatillisen verkoston rakentamisen kautta: kenen kanssa ehkä haluaisit tehdä töitä tulevaisuudessa? Kenet olisi ilo saada asiakkaaksi?
Suosittelisin seuraavaa:
- Tarkasta asiantuntijapäivitystesi strategia
- mitä voit ja mitä kannattaa jakaa julkisesti?
- millaisia tilaajia haluaisit, mikä heitä kiinnostaisi?
- Salli tilaajat ja tarkasta tilausasetukset
- Ryhdy tilaamaan kiinnostavien tahojen julkiset viestit omaan uutisvirtaasi
Pieni keskittyminen oman henkilökohtaisen ammattiosaamisesi ja asiantuntijuutesi esittelyyn sosiaalisessa mediassa, ei ole työnantajallesi uhka vaan mahdollisuus! Asiantuntijuutta kun kannattaa tuoda esille muutenkin kuin työnhakutilanteessa.