Onko teidän organisaationne haasteena erottua sosiaalisessa mediassa joukosta? 

Nyt kun suomalaisten käyttäjien määrä Facebookissa on vaivihkaa kivunnut yli 2 miljoonan, monissa organisaatioissa mietitään miten erottua sosiaalisessa mediassa joukosta.

Joukosta erottumisen on (teoriassa) helppoa, olipa valitsemanne kanava sitten Facebook, Twitter, yritysblogi, LinkedIn tai jokin muu. Täytyy vain muistaa muutamia ihan pikkuisia juttuja.

Zentolaista ääntä!

1. Käyttäkää rohkeasti omaa ääntänne

Teidän organisaatiossanne on jotain, mitä millään muulla organisaatiolla tässä maailmassa ei ole: te. Teillä on omat äänenne ja omat tarinanne kerrottavananne, ja kun rohkeasti alatte kertoa, erotutte muista. Olipa kanava mikä hyvänsä.

Tarinat voivat olla turinaa päivittäisistä rutiineistanne. Ne voivat olla organisaation historiaa tai tulevaisuuden visiota. Kävittepä sitten virkistyspäivänä Särkänniemessä tai osallistuipa yksittäinen työntekijänne kirjoituskilpailuun ja voitti, se muokkaa teidän ääntänne ja identiteettiänne.

Jokaisella firmalla on asiantuntemusta ja harrastuneisuutta, joista ammentaa.

2. Käyttäkää pelottomasti asiakkaidenne ääntä

Aivan yhtä kaikki myös asiakkaanne eroavat muiden asiakkaista. Siinä on toinen joukosta erottumisen väline, kun pyydätte heiltä testimoniaaleja eli todisteita ja lausuntoja teidän osaamisestanne.

Kanavassa kuin kanavassa potentiaalisia asiakkaita kiinnostaa samalla viivalla olevien mielipide ja kokemukset. Myös todistuksen formaatilla voi erottua: käytätkö aavistuksen rakeista videota, kuvaatko todistajat hulvattoman tintamareskin läpi vai mikä on valintasi?

3. Käyttäkää kanavia julkeasti omalla tavallanne

Ei teidän organisaationne ole pakko käyttää Twitteriä samaan tapaan kuin kilpailija tekee. Jos teidän toimiinne nyt vaan kertakaikkiaan sopii käyttää Twitteriä vaatekauppanne radiokanavan juontoina, mikä teitä estää?

Teidän asiakkaidenne, jäsentenne ja kannattajienne tarpeet eroavat teidän eduksenne muiden asiakkaiden tarpeista. Teidän kannattaa käyttää kanavia sen mukaisesti. Opettele tavallisimmat tavat käyttää sosiaalista mediaa, seuraa mitä epätavallista sillä tehdään ja sitten keksi aivan oma tapasi.

Muistakaa kuitenkin, että vain aniharvaa asiakasta kiinnostavat pelkät tiedotteet ja jatkuva mainosspämmi. Toki niitäkin ihmisiä varmasti joukossa on.

+ Uskalla kokeilla!

Kehtaan väittää, että uhkarohkeat kokeilijat saavuttavat sosiaalisessa mediassa eniten. Nopeilla kokeiluilla näkee pian toimiiko jokin ja jos ei toimi, kokeillaan jotain muuta. Täytyy vain uskaltaa kokeilla.

Pidä kuitenkin kaikkien kokeilujen suhteen kiinni seuraavista avainominaisuuksista: selkeä, rehellinen, osallistava, luotettava, hyödyllinen, intuitiivinen, ripeä, kohtelias ja avulias. Niistä on hyvä sosiaalisessa mediassa toimiva organisaatio tehty!


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.