Yksi useimmin kysyttyjä kysymyksiä sosiaalisen median kursseillamme koskee tilapäivitysten kirjoittamista varastoon. Se yleensä tulee keskusteluun mukaan, kun kerromme ettei montaa tilapäivitystä kannata tehdä pienen ajan sisällä, vaan päivityksiä kannattaa laittaa yksitellen. Ryöppyjen sijasta pitkäjänteinen aktiivisuus on suotavaa.

Tilanne kuitenkin monilla on sellainen, että päivityksiä tekee mieli urakoida monta kerralla. Sellaisessa tapauksessa suosittelisin varastoimaan päivityksiä ja siitä päästäänkin itse tämän päivän asiaani eli ajastamiseen.

Voiko tilapäivityksiä ajastaa?

Tilapäivitysten ajastaminen sosiaalisen median palveluihin kuten Facebook, Twitter sekä LinkedIn on täysin mahdollista erilaisilla työkaluilla. Esimerkiksi HootSuite on paljon käytetty ja Twitterin käyttämistä huomattavasti ammatillisessakin käytössä helpottava TweetDeck mahdollistaa viestien ajastamisen myöhempää julkaisua varten. Mainitsemisen arvoinen on myös SocialOomph.com.

Tweetdeck mahdollistaa viestien ajastamisen esimerkiksi Facebook-sivulle, Twitteriin ja LinkedIniin

Kannattaako ajastimien käyttäminen? Henkilökohtaisesti välttäisin viestien ajastamista pidemmän päälle ja käyttäisin tätä toimintoa mahdollisimman säästellen. Enkä tekisi näin pelkästään siksi, että se helposti syö läsnäolon voimaa vaan myös siksi, että yleisö on hyvinkin voinut piilottaa tietyistä palveluista automatisoidut viestit: esimerkiksi Facebookin piilota-toimintoa osataan kyllä käyttää.

Kuka haluaisi ottaa sen riskin, ettei yksikään organisaation viesti menisikään tykkääjälle tai seuraajalle perille? Eikä Facebook ole ainoa, jossa viesteistä voi suodattaa toisten palvelujen kautta tulevia viestejä pois.

Sovellusavusteiset viestit on suodatettavissa ulos aktiviteettivirrasta esimerkiksi Facebookissa.

Muista mekanismien sijasta ihmisyys ja aito läsnäolo

Voit toki kirjoittaa tilapäivityksiä, blogauksia ja muita juttuja varastoon. Suositankin tekemään niin, enkä missään nimessä kiellä käyttämästä säästellen ajastuspalveluita.

Muista kuitenkin, että yleisösi koostuu ihmisistä ja sosiaalisen median aito läsnäolon taito ja voima on ihmisten välisissä kontakteissa. Pidä huolta seuraajistasi ja käy heidän keskuudessaan tilapäivittämässä, kommentoimassa ja kuuntelemassa heidän vastineitaan. Siinä piilee sosiaalisen median tuloksellisuuden ydin, ei välineissä.

Mitä sitten kannattaa ajastaa? Toistuvat, säännölliset muistutukset esimerkiksi tulevasta tapahtumasta tai tuotejulkaisusta ovat pätevää ajastettavaa – ethän unohda muistutusten väliltä muuta sisältöä? Samoin esimerkiksi blogikirjoitusten linkittämiset Twitterin suuntaan voisi ajastaa, ettei tyydytä vain kertalinkittämiseen vaan toistetaan hyvä asia silloin tällöin. Myönnän, että tämä voi hyvinkin tehostaa sekä omaa toimintaasi että viestiesi saavutettavuutta.

Ei sovi unohtaa sitäkään mahdollisuutta, että organisaatiolla on kansainvälisesti yleisöä useammalla aikavyöhykkeellä. Tällöin ajastaminen todella puolustaa paikkaansa, kun voit laittaa viestejä menemään ajastetusti työajan ulkopuolella silloin kun kansainväliset seuraajasi ovat kuitenkin linjoilla.

Ajastaminen on siis sekä hyväksi että pahaksi. Säästele sen käyttöä, hyödynnä sitä oikeissa kohdissa, äläkä unohda oikeaa läsnäoloa tekniikan varjoon.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.