Tunnetko sinä ihmisen, jolla on huikea verkosto jota sinä haluaisit hyödyntää?

Kolmannella yhteistyössä Ratekoulutuksen kanssa järjestämällämme “Miten käytät sosiaalista mediaa tuloksellisti?” -kurssilla syntyi keskustelua SIPeistä eli sosiaalisesti tärkeistä henkilöistä (engl. Socially Important Persons). Keskustelimme siitä, keitä nämä henkilöt ovat ja miten heidät tavoittaa.

Ensimmäisen kerran törmäsin termiin “SIP” muistaakseni Talouselämä-lehteä lukiessani. Ellen väärin muista, oli Talouselämä tuolloin haastatellut Kontaktointitoimisto Toisen luovaa johtajaa Jani Halmetta. Hän kertoi, että henkilöstä tulee SIP kun hänellä on vähintään 1000 Facebook-kaveria. Minä kokisin, että mikään tietty seuraajaluku missään tietyssä palvelussa ei määritä sosiaalisesti tärkeää henkilöä (niinkuin Jari Juslén toteaa, tuollainen mittari on niin sanottu bullshit-mittari). Toki tämä on lujasti yhteydessä sosiaaliseen mediaan ja siellä läsnäoloon, sitä ei käy kiistäminen.

Sosiaalisesti tärkeitä henkilöitä kuitenkin todella on olemassa – kullakin alalla luonnollisesti omansa ja he voivat olla sinulle hyödyllisiä sytyttäjinä ja lähettiläinä. Minun on vaikea sanoa juuri sinulle kuka sinun näkökannaltasi on SIP. Sen sijaan voin kertoa sinulle mistä SIPin tunnistaa.

Näin tunnistat SIPin

SIP on alasi vaikuttaja, mielipidejohtaja ja edelläkävijä

Tiedät varmasti sen tyypin nimen, jonka mielipidettä kaikki alallasi arvostavat. Hän on siellä missä tapahtuu, kertoo sen kenties Foursquaressa, ehkäpä tweettaa paikalta ja hänen mielipiteensä sekä osallistumisensa vaikuttaa sinunkin päätöksiisi. Hänellä on hyvä maine, jonka sinä haluat valjastaa käyttöösi. Hän eroaa joukosta niinkuin kärkiryhmä hiihdon kuningasmatkalla – hän on alasi julkkis. Tämä ihminen on se asiantuntija, jota kuunnellaan. Hän on se henkilö, joka pistää asiat liikkeelle!

SIPillä on laaja ja merkittävä kontaktiverkosto

Hänellä on laaja kontaktiverkosto alasi kannalta relevanteilla foorumeilla: mieti palveluita joissa sinun asiakkaasi ja yhteistyökumppanisi todennäköisimmin viihtyvät. Sinun kannaltasi merkittävät ihmiset ovat hänen kontaktejaan. Hänen kontakteistaan löytyy muitakin SIPpejä. Hänen seuraajansa eivät ole ostettuja, vaan aitoja. Älä tuijota vain kontaktien määrää, katso keitä siellä kontakteissa on ja mitä hän heille sanoo. Onko hän osa sisäpiiriä?

SIP pitää huolta kontakteistaan

Hän lähestyy kontaktejaan eri muotoisilla sisällöillä säännöllisesti ja vuorovaikutus tulee hänestä luontaisesti – hän ei spämmää. Hänen sanomisiinsa ja tekemisiinsä reagoidaan ja niitä jaetaan eteenpäin. Hän hallitsee käytössään olevan verkostoitumisen työkalut, olipa se sitten LinkedIn, Chamber.com tai golfseuran jäsenyys. Hän huomioi kontaktinsa sekä yhtenä joukkona että pienempinä yksikköinä ja yksilöinä.

Löysitkö SIPin? Mitä nyt?

Tutki siis omien verkostojesi ja alasi tähtiä, onko heissä SIP-ainesta? Jos löydät sopivan SIPin, pyri ensimmäisenä luomaan yhteys välillenne. Voit pyytää jonkin yhteisen kontaktinne esittelemään sinut hänelle, ellette ole jo yhteydessä. Jos olette jo kontaktit tai jopa ystäviä keskenänne, esittele sisältöjäsi sekä tuotteitasi hänelle – kutsu hänet teidän organisaationne tapahtumiin.

Temppu on siinä, että teet omasta tarjonnastasi kiinnostavaa hänen jakaa eteenpäin. Pidä erikoisen hyvää huolta hänestä, niin hän jakaa tietoasi eteenpäin ja todennäköisesti tuo sinulle seuraajia joista sinun taas tulee pitää huolta. Pidä mielessäsi, että sinultakin tämän tulee tulla mahdollisimman luonnollisesti. Et voi vain hyötyä hänestä, hänen pitää hyötyä sinusta. 

Ja muista: sinusta voi aivan yhtälailla tulla sosiaalisesti tärkeä henkilö.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.