Keitä kannattaa seurata somessa? Tätä saattavat miettiä teidänkin organisaationne alussa olevat asiantuntijaviestijät. Helpota heidän somestarttiaan ja palvele erilaisilla aloituspakkauksilla. Anna teidän yrityksenne suositukset ketä asiantuntijan kannattaa seurata Twitterissä, LinkedInissä, Instagramissa ja muissa palveluissa.
Jos on käyttänyt sosiaalista mediaa ja sen esiasteita vuosikausia (kuten minä esimerkiksi reilut 25 vuotta), ei välttämättä muista millaista on olla ihan alussa. Minä kuitenkin kouluttajana ja valmentajana pääsen jatkuvasti näkemään asiakkaideni kanssa, ettei se välttämättä ole kaikkein huojentavin tilanne. Etenkin silloin saattaa olla hieman helisemässä, jos aika on kortilla ja olisi tavoitteita saavutettavaksi. Valitun somepalvelun syöte huutaa tyhjyyttään ja tulosta pitäisi tehdä!
Etenkin asiantuntijana miettii tarkemmin keitä kannattaa seurata somessa
Suosittelisin tähän lääkkeeksi sitä, että tarjoat asiantuntijoille ja muille työntekijöille seuraamisehdotuksia.
Meillä Zentossa someohje-paketin yhteydessä voi asiakkaan toiveesta olla myös suosittelut seurattavista tahoista. Tämä tehdään tietysti yhdessä asiakkaan kanssa, jotta aloituspakkaus on varmasti juuri heidän tavoitteidensa ja asiantuntijoidensa tavoitteiden kannalta mietitty.
Helpostihan tällaisen kuitenkin tekee itsekin. Anna aloituspakkauksena ihan vaan lista, joka sisältää paitsi oman organisaationne aktiivisia viestijöitä, myös tärkeiden sidosryhmien edustajia, asiakkaita jne. Kokoa esimerkiksi powerpoint-kalvoihin tai intranne artikkelipostaukseen lista erilaisista tahoista ja pidä huolta, että linkität tahot niiden erilaisiin someprofiileihin.
Näin työntekijäsi ei tarvitse itse etsiä, vaan hän pääsee helposti tahoon kiinni yhdellä klikkauksella.
Huomaa linkittäessäsi ottaa huomioon muutkin palvelut kuin itsellesi mieluisimmat, sillä muut työntekijät saattavat haluta tuoda omaa osaamistaan esille toisissa kanavissa. Kanavavalinnanvapaus pitää asiantuntijaviestijän järjissään sosiaalisessa mediassa!
Voit tietysti myös käyttää palveluja itsessään aloituspakkauksen tekemiseen. Twitterissä on tietysti mahdollista tehdä tilin yhteyteen listoja, jotka palvelevat sitten muitakin kuin asiantuntijoitanne. Muissa palveluissa ei vastaavia listoja ole käytössä, mutta voit aina aloittaa keskustelun, jossa muutkin pääsevät ehdottamaan seuraamisen arvoisia tahoja joko laajemmin tai asettamasi rajauksen sisällä.
Esimerkiksi minä tein taannoin LinkedInissä #aloituspakkaus-avauksen, josta voi löytää kommenteista yhteisön suosittelemia tyyppejä. Heitä ei suinkaan ole pakko kontaktoida heti vaan voi ihan vain seurata (jos et osaa, sparraan mielelläni):
Kuratoitu seuraamislista tarjoaa alkuun turvallisemman tilan
Monia työntekijöitä jännittää sosiaalisessa mediassa aloittaminen yllättävän paljon, eikä sitä pelkoa pidä ylenkatsoa. Se, että kannustetaan aloittamaan seuraaminen vaikka siitä omasta porukasta ja lähimmistä asiakkaista, tarjoaa ehkä hieman pehmeämmän lähdön.
Turvallinen tila tässä tapauksessa tarkoittaa minun mielestäni sitä, ettei aseteta paineita niiden menestyksestään pauhaavien somevaikuttajien postauksilla. Sosiaalisessa mediassa on aivan liian helppoa ahdistua vertailemalla itseään muihin, joten suojele teidän aloittelevia viestijöitä: valitse listalle ihmisiä ja tahoja, jotka kuuntelevat ja keskustelevat, joilta uskaltaa muun muassa kysyä.
Ei olisi hullumpi idea tarjota eri tasoisia listoja. Näytä keitä kannattaa seurata somessa, jos on vasta tulossa mukaan ja keitä kannattaa seurata kun taidot ja oma vaikutuskin kasvavat.