Facebook oli vielä hetki sitten hyvin pitkälle oma suljettu yhteisönsä, mutta nyt se on laajentanut ekosysteemiään sosiaalisilla vimpaimillaan (Social Plugins). Kuten näet, on Zentonkin blogipostausten yhteydessä tykkää-nappi, joka on yhteydessä Facebookiin – kaveriesi virtaan ilmaantuu tieto jos vaikka tästä kirjoituksesta tykkäät ja myönnät sen 😉
Tämä on hyvä mahdollisuus yrityksille olla vieläkin sosiaalisempia ja avoimia, helpottaa sitä oman sisällön jakamista niiltä perinteisiltäkin kotisivuilta. Olen aiemminkin sanonut, ettei perinteinen sivu ole merkityksetön ja nyt sille sivulle voi antaa entistä enemmän merkitystä. Jos yrityksen Facebook Sivun tarkoitus on luoda kehittävä keskusteluyhteys asiakkaisiin siellä missä asiakkaat ovat, nyt perinteisillä sivuilla on mahdollista tukea tätä kommunikaatiota myös. Nyt eivät siis vain yritykset ole Facebookissa, vaan Facebook on yrityksissä.
Gemilokin listaa tuoreita Facebookin juttuja blogissaan ja sieltä on bongattavissa yrityksille kiintoisa tulossa oleva asia: profiilien (eli Sivujenkin) ulkoasu on muuttumassa. Eli luvassa on siis uudelleenjärjestämistä yrityksille. Suotavaahan on karsia kaikki turha sotku, Laatikot-välilehdet (Boxes) tuleva häviäminen auttaa siinä asiassa aika tavalla. Static FBML kun kuitenkin on se, millä sitä omaa Sivua viedään persoonallisempaan, yrityksen omannäköisempään suuntaan. Toivottavasti tulevaisuuden muutoksissa on myös seinätapahtumien seurannan helpottaminen, jotta todellakin huomaisi kun asiakas kysyy. Tällä hetkellähän Sivujen tapahtumia näkee vain Sivulle menemällä, toivoa sopii jonain päivänä ilmaantuvan ilmoituksia kun joku tykkääjistä Sivulle kirjoittaa.
Mielenkiintoisia aikoja nyt siis kuitenkin eletään, etenkin yritysten kannalta. Sen olet varmaan pistänyt jo merkille, ettei enää faniteta vaan nimenomaan tykätään Sivuista, kuten nyt vaikka Kangasalan Sanomista?
PS. Ajattelin pikapuoliin koota lisää oivia esimerkkejä ainakin Facebookin yritys- ja organisaatiokäytöstä, eli pysykää linjoilla 😉