Otanpa taas kopin koulutusasiakkaan vienosta toiveesta. Pallo heitettiin ilmaan Facebook-sivun ylläpitäjän työpajassa: miten voin pysyä ajantasalla kun Facebook uudistuu koko ajan?

Facebookilla on oma infosivu, jossa uutisten lisäksi kerrotaan myös tärkeimmistä, FB-sivun markkinointiin liittyvistä uudistuksista. Sen lisäksi tietoa ja uusia vinkkejä markkinointiin kannattaa aktiivisesti hakea eri sosiaalisen median lähteistä, kuten Mashable tai Social Media Examiner.

Yksi tietolähde on Zenton FB-sivu , jossa me kommentoimme myös Facebook-uutisia ja kerromme muutoksista, jotka vaikuttavat sivun viestintään ja markkinointiin. Esimerkiksi tällä viikolla on kerrottu videoiden mahdista ja tägäämisestä.

Ajankohtaista tietoa Facebookista voit käydä lukemassa myös Zenton blogissa, jossa toki kerrotaan muistakin somepalveluista ja annetaan vinkkejä liittyen erityisesti markkinointiin ja sisältötuotantoon somessa. Tällä kertaa tarjolla on lyhyt kooste aiheesta: viimeisimmät uutiset Facebook-sivun ylläpitäjille.

1. FB-sivujen tägääminen (linkittäminen) on nyt mahdollista ja suositeltavaa.

Käytännössä: kun tägäät @-merkin avulla toisen sivun omassa tilapäivityksessä, niin siitä muodostuu linkki tägäämällesi sivulle ja myös sen toisen sivun seuraajat voivat nähdä tilapäivityksesi. Näin voit siis kätevästi laajentaa omaa yleisöäsi. Tästä aiheesta lisää mm. Zenton FB-sivulla.

2. Facebook rajoitti tammikuussa 2014 algoritmiaan voimakkaasti, jopa 40% !

Yhä harvemmat FB-sivujen tilapäivitykset lähtevät nyt tykkääjien uutisvirtaan. FB perusteli muutostaan sillä faktalla, että tilastojen mukaan yleisö reagoi huomattavasti heikommin sivujen kuin kavereidensa tilapäivityksiin.

3. Videot ovat nousseet nopeasti Facebookin suosituimmaksi sisällöksi.

Eli aina kun pystyt: kerro se videolla!

 

4. Tilapäivitykset linkeillä lähtevät nyt useammin tykkääjien uutisvirtaan.

Toisin sanoen tarjoa omalle yleisöllesi (muiden tuottamaa) hyödyllistä sisältöä, niin FB palkitsee sinut tarjoamalla laajemman yleisön. Tämä muuttui niinikään tammikuussa ja perusteluna oli, että FB haluaa tarjota ihmisille yhä relevantimpaa sisältöä teemoista, jotka heitä kiinnostavat. Mark Zuckerbergin sanoin: “FB haluaa olla personalisoitu sanomalehti.”

5. Arvosteluja FB-sivulla voi nyt sivun ylläpitäjä itse kommentoida.

Tämä antaa uutta maustetta markkinointiin.

Yhteenvetona Facebookin muutokset markkinoijan kannalta tarkoittavat sitä, että viestinnän orgaaninen (ei-maksettu) kattavuus on supistunut aika rajusti ja viestintä/yleisön tavoittaminen ilman rahaa muuttuu koko ajan yhä haasteellisemmaksi. Facebookiin kannattaakin suhtautua jo maksullisena kanavana.

Hyvä uutinen on se, että jo suhteellisen pienellä rahallisella panostuksella voi saada tuloksia aikaan.

 


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.