Jos et kasvata sähköpostilistaasi, olet idiootti. Tätä mieltä on Derek Halpern ja olen taipuvainen olemaan samaa mieltä.
If you’re not building an email list, you’re an idiot.
– Derek Halpern
Näin siis siitäkin huolimatta, että Zenton uutiskirje lähtee joskus ja jouluna. Meille oleellisempaa on, että tilaat tämän blogimme suoraan sähköpostiisi. Sähköpostilista se on nimittäin sekin ja koostuu yrityksen kannalta erityisen laadukkaista ihmisistä: opeistamme kiinnostuneesta väestä.
Älä siis ole idiootti ja keskity pelkästään siihen, miten saat lisää Facebook-tykkääjiä tai kuinka kasvatat Twitter-seuraajiesi määrää. On nimittäin niin, että Twitterissä ja Facebookissa kamppailet huomattavasti suuremmassa joukossa pienestä tilasta, kuin sähköpostilaatikoissa.
3 yksinkertaista keinoa kasvattaa tilaajamäärää
On moniakin asioita, joita voit tehdä esimerkiksi verkkosivullasi kasvattaaksesi sähköpostilistaasi (tai saadaksesi väen ilmoittautumaan johonkin muuhun vastaavaan asiaan). Useimmat näistä asioista ovat hyvin helppoja toteuttaa.
Olennaisinta on, että raivaat risut ja männynkävyt tilaajan tieltä. Kysy itseltäsi:
- Onko tilaaminen varmasti riittävän helppoa?
- Onko tilaamiseen varmasti riittävän hyvä syy?
1. Kehota toimintaan selkeästi
Toimintakehoite on millä tahansa ilmoittautumissivulla ehkä se tärkein asia. Jos et selkeästi käske tekemään haluamaasi asiaa, tietääkö kukaan mitä sinä oikeastaan tavoittelet?
Erota toimintakehoituksesi selkeästi sivun muista nappuloista ja nippuloista niin, että sen varmasti huomaa. Käytä vaikka kontrastivärejä, isompaa fonttia ja sijoita CTA:si (call-to-action) paikkaan, jossa se todennäköisesti saavuttaa parhaat tuloksensa.
Osuuko esimerkiksi Digitalist Networkin uutiskirjetilaus helposti silmääsi?
Testaa käskysi sanoitusta ja tilausnappulan väriä (tarina kertoo, että energinen ja innokas oranssi on erityisen hyvä valinta). Mitäpä jos vaikka rakentaisit useampia eri laskeutusmissivuja yhtä listaa varten, kullakin vähän eri tyyppisiä valintoja? Osuisiko omaan yleisöösi maltillinen pop-up-ikkuna tilauslomakkeella varustettuna?
2. Yksinkertaista ilmoittautumislomakettasi
Mitä enemmän minulta kysellään lomakkeessa, sitä todennäköisemmin jätän sen kesken. Tämä koskee niin ilmoittautumislomakkeita kuin palautelomakkeitakin. Kun pointti on saada henkilön sähköpostiosoite, mieti tarkasti kuinka tarpeellista se muu informaatio sinulle oikeasti on?
Esimerkiksi E-kirja Mastermind II:ssa (kumppanuusohjelmalinkki) pyydetään lähtötilanteessa vain ja ainoastaan sähköpostiosoitetta.
Parhaat lomakkeet sisältävät vain sen äärimmäisen minimin pakollisena informaationa. Jos raha ei vaihda omistajaa, vain sähköposti ja ehkä nimi ovat tarpeellisia.
Idea on madaltaa kynnystä mahdollisimman paljon, jokainen uusi kenttä kasvattaa ahdistusta.
3. Tarjoa tilaajalle porkkana
Olipa tarkoitus sitten saada tilaajia ilmaisen uutiskirjeen pariin tai tekemään maksullisen tilauksen, ei ollenkaan haittaa tarjota hyvää porkkanaa. Tilausten määrään vaikuttaa aivan varmasti positiivisesti, jos tarjoat vastineeksi vaikkapa ekirjan (kumppanuusohjelmalinkki) tai puolen tunnin puhelinkonsultaation.
Digitys pistää sinut tilaamaan ensisijaisesti tutkimuksen sähköpostiosoitteesi “hinnalla”.
Kukapa nimittäin ei haluaisi ilmaista asiaa? Tulee heti tunne, että saan parempaa vastinetta antamastani tiedosta ja ajasta. Eikä siinä vielä kaikki! Kun porkkanana on jokin selkeästi (liike)toiminnallisiin tavoitteisiin kytkeytyvä tuote, tilaajiin valikoituu oikeasti kiinnostuneita ihmisiä eikä mitä tahansa ilmaisen tavoittelijoita.
Tilaaja on potentiaalisempi asiakas kuin pelkkä tykkääjä
Rehellisesti nyt: tykkääminen on helppoa, mutta sähköpostiosoitteesi antaessasi annat tontin sähköpostissasi. Jos nyt tilaat Zenton blogin sähköpostiisi, annat minulle ja muille zentolaisille luvan valloittaa Saapuneet-kansiosi aika ajoin. Kiitos siitä!
Meidän kirjeemme ja blogimme lähtevät postiisi MailChimpilla, joka mahdollistaa maksaville asiakkailleen myös esimerkiksi Twitterissä räätälöidylle yleisölle mainostamisen. Eli siis siihen kertyneeseen sähköpostilistaan kohdistamisen Twitterissä. Sama onnistuu myös Facebookissa, eli voit tarkentaa sähköpostilistasi osoitteisiin Facebookissa. Tämä mahdollistaisi sen, että tietäisimme Facebookissa mainostaessammekin kampanjamme päätyvän sellaisiin virtoihin, jossa meihin jo valmiiksi suhtaudutaan myötämielisesti.
Mitäpä jos siis tekisit tänään myös sen peliliikkeen, että yrittäisit tehdä tykkääjästäkin tilaajan?
PS. Kasvattaminen ei ole niin paljon se pointti, kuin laadukkaan tilaajakannan saavuttaminen. Ostolista ei jees!