Miten tavoitat B2B-asiakkaan (ja miksei B2C) sosiaalisessa mediassa? Väitän, että havaittavissa olevalla hyötysisällöllä.

Bloggasin taannoin siitä, kuinka kiireisille B2B-toimijoille kannattaa tuottaa ytimekästä ja helposti kulutettavaa sisältöä. Ja koska olen vakaasti funktionaalisen hyötymarkkinoinnin, enkä minkä tahansa sisältömarkkinoinnin kannalla, toivon sen napakan sisällön olevan konreettisesti hyödyksi.

Havainnollista hyöty, näytä mitä teillä osataan, mihin teillä pystytään!

Raa'alla näytöllä neuvottelupöytään

Konkreettisen hyödyn esitteleminen ei vaadi paljoa

Kevyenä case-esimerkkinä näet alla EL & Siten videon, jossa ovat pudotustestissä heidän lähinnä työmaille tarkoitettu MBerg led-valonsa sekä nimeltä mainitsematon kilpaileva tuote.

Videon pystymuotoisuus kielii, että video on kuvattu simppelisti kännykällä eikä olla missään studio-olosuhteissa muutenkaan. Itseasiassa ollaan työmaalla, niissä olosuhteissa joissa heidän tuotteensa joka tapauksessakin pyörisi. Ollaan työmaalla, jonka pyörittäjälle oli toiveissa päästä myymään lisää valoa.

Vaikka minulla henkilökohtaisesti ei asian kanssa olekaan mitään tekemistä, tiedän videolla olleen liiketoiminnallisen tavoitteen: päästä neuvottelupöytään kyseisen tahon kanssa. Ja tiedätkö mitä? Näin kävi!

Syy miksi video tehtiin oli yksinkertaisesti se, että tiedämme tuotteen olevan lupaustensa mukainen eli kestävän kovat työmaaolosuhteet. Samaan aikaan tiesimme, että kilpailijat eivät sitä ole vaikka ehkä niin haluaisivat asiakkaiden olettavan. Video on vahva todiste tuotteestamme ja hyvin todellinen käsivaralla kännykän kameralla kuvattuna.
– EL & Siten edustaja

Vaikka miljardi katselukertaa olisikin kiva, niin kolmisensataa kertaa on riittänyt tavoitteeseen pääsemiseksi. Kaikki loput — sekä katselut että niistä poikineet liidit — ovat tervetullutta bonusta.

Mitä on konkreettinen hyöty?

Tuossa 35 sekunnin mittaisessa videossa hyöty on yksinkertaisella testillä suoritettu tuotevertailu. Lähes käsin kosketeltava näyte siitä, kuinka EL & Siten lamppu kestää vaikka se tiputetaan korkeammalta kuin se toinen lamppu.

Tässä Zenton blogissa minä taas pyrin olemaan hyödyksi antamalla konkreettista oppia siitä kuinka sosiaalista mediaa käytetään. Siinä samalla yritteliäästi tavoittelen sitä, että asiantuntijuuteni menee kaupaksi. Esimerkiksi Miten Instagramilla ohjataan liikennettä? -postausta seuranneena päivänä tuli tarjouspyyntö Instagram-valmennuksesta.

Kyse on relevantista sisällöstä, jossa avainasemassa ovat (potentiaalisten) asiakkaidesi ongelmat sekä tiedonjano. Mieti kuinka sinä voit auttaa heitä menestymään omissa ponnistuksissaan? Mitä enemmän jaat, sitä enemmän saat.

PS. Videossa olisi voinut olla esimerkiksi ihan vain handsfree-mikin avulla kuvaajan “selostus”, jos moista olisi kaivannut. Esitelty video teki kuitenkin tehtävänsä ihan ilman sitäkin.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.