Runsaalle 2 miljoonalle suomalaiselle tulee pikapuoliin hashtagin käyttö tutummaksi, kun he ryhtyvät näkemään ja käyttämään hashtageja Facebookissa — enemmän tai vähemmän järkevästi.
Facebook rullaa parhaillaan hashtag-ominaisuutta käyttäjilleen. Facebook puhuu suomeksi hashtageista avainsanoina: Miten avainsanoja käytetään? Eli miten hashtageja käytetään?
Näille Facebookin avainsanoille kannattaa uhrata hieman ajatusta eli kuinka hashtageja hyödynnetään, etenkin jos katselet asiaa yrityksen tai organisaation näkövinkkelistä.
Mitä brändi, yritys tai organisaatio voi tehdä hashtageilla Facebookissa?
Ensin kiellän hashtagit sinulta kolmesti:
- Älä ryhdy käyttämään ihan jokaisessa Facebook-tilapäivityksessäsi hashtagia tyyliin #brändinnimi tai organisaatiosi nimen lyhennettä (Eli ei mitään #hs-tagia kaikkialle jos olet Helsingin Sanomat jne.).
- Älä ryhdy risuaitaamaan kaikkia sanojasi, #koska #katso #nyt #miten #typerältä #ja #käyttökelvottomalta #se #näyttää.
- Älä kaappaa hashtagia kontekstiin täysin sopimattomilla viesteillä.
Kuva: Facebook
No niin, nyt voidaan leikkiä yhdessä eli miettiä miten käyttää hashtageja. Kerro kommenteissa oma ideasi tai linkitä jo käytetty esimerkkisi.
1) Jaa vinkkejä ja ratkaisuja erilaisiin ongelmiin
Pidä huolta tykkääjistäsi ja seuraajistasi. Kannusta niputtamaan häsällä viestejä, jotka antavat lisäinformaatiota jostain oikeasta aiheesta.
Esimerkiksi jos myyt kameroita tai pyörität valokuvaamoa, anna Facebookissa vähän ilmaiseksi osaamistasi eli vinkkejä kotikuvaajille ja käytä hashtagia #valokuvaus. Sillä jengi melko varmasti itsekin asiasta keskustelee. Kannusta omia asiakkaitasi jakamaan samalla häsällä omia vinkkejään sinun tuotteesi hyötykäytöstä.
Ja usko pois, se säännöllinen pieni ilmainen vinkki vetää paremmin puoleensa kuin jatkuva tarjousten syytäminen sinne avainsanan virtaan. Useimmat meistä etsivät ratkaisuja ongelmiinsa ja kysymyksiinsä, emmekä mainospostiluukkua.
Minä esimerkiksi aion jatkossa liittää Facebookissa jakamiimme sosiaalisen median käyttövinkkeihin hashtagit ainakin palveluittain. Esimerkiksi tämä LinkedIn-vinkki voisi sisältää #linkedin ja #linkedinvinkit häsät?
2) Livefeissaus eli liveraportointi
Hashtagit mahdollistavat Facebookissa nyt myös paremman tapahtumaseurannan, joten sinunkin organisaatiosi voisi ainakin teoriassa tehdä Facebookissa liveraportointia tapahtumista.
Tässä kohtaa on kuitenkin syytä olla erityisen varovainen, sillä negatiivista palautetta alkaa tulla herkästi jos postaa liian usein. Kannusta siis pikemminkin yleisöäsi osallistumaan liveraportointiin sillä tapahtumasi avainsanalla ja viestittele itse ehkä vähän säästeliäämmin.
3) Kysy hashtagilla
Paras tapa saada palautetta on kysyä sitä. Facebook-tilapäivityksissä on muutamiakin erilaisia kysymisen tapoja, vaikka varsinainen Kysymys-työkalu onkin käytöstä poistumassa.
Tavanomaiset kysymykset sekä täydennä lause -tyyppiset tehtävät kannattaa nyt höystää hashtageilla.
Esimerkiksi jos pyörität kustantamon tai kirjakaupan Facebook-sivua, kyselet tietysti kesälukemisten perään ja liität kysymykseen hashtagin tyylillä #kesälukemista.
Ihmiset tykkäävät puhua itsestään, se näkyy Twitterinkin suosituissa puheenaiheissa hyvin usein. Tätä kirjoittaessa esillä esimerkiksi häsät #WhatMakesMeMad ja #SingleBecause, sekä ruotsinkielisellä puolella #MittFörstaJobb. Tämä “trendi” tulee aivan varmasti olemaan vallalla Facebookissakin, joten asettele kysymyksesi sen mukaisesti.
Oikeastaan parasta mitä hashtagilla voit tehdä on, että laitat yleisön käyttämään sitä. Eli mieti mitä yleisösi mielessä liikkuu.
Twitterissä ja Instagramissa kilpailun järjestäminen hashtageilla on ihan ok, mutta Facebookissa kyseessä on jälleen ominaisuus ja mitään Facebookin ominaisuuttahan ei saa kilpailuun osallistumisen ehtona käyttää. Eli älä sorru arpomaan mitään hashtagin käyttäjien kesken.
Miten hashtag toimii Facebookissa?
Millaista on Facebook-hashtagien käyttö? Kukin Facebook-käyttäjä voi lisätä viestiinsä #-merkin (eli risuaidan) ja jonkin avainsanan yhdessä. Käytä sanaa sen perusmuodossa, älä taivuta. Jos sanoja on useampi, kirjoita ne yhteen. Välimerkit rikkovat hashtagin.
Esimerkiksi tällä viikolla eeppiseen sosiaalisen median pyöritykseen joutunut Hans Välimäen Midhill-purilaispaikka olisi hashtagien toimiessa voinut tässä alla kuvatussa viestissään käyttää hashtageja. Heistä nimittäin puhuttiin ainakin näillä hashtageilla useammassa kanavassa: #midhill, #midhillgate, #watergate ja #vesigate.
Kuinka hashtageja seurataan? Lisätty #avainsana tuottaa viestiin klikattavan linkin, aivan kuten se tekisi Twitterissäkin. Kun napsautat hashtagia Facebookissa saat virran niistä julkaisuista, jotka ovat jaettu kanssasi ja joissa mainitaan kyseinen avainsana (samassa muodossa, mielellään perusmuoto).
Hashtageista tulee myös haettava termi, eli voit kirjoittaa hakukenttään haluamasi #avainsana-termin ja tuloksena on sama virta kuin klikkaisit #avainsana-termiä viestissä. Kyseisellä virtasivulla voit osallistua keskusteluun ja viesteihisi tulee automaattisesti kyseessä oleva #avainsana.
Niin ikään muista palveluista tulevien viestien hashtagien pitäisi toimia. Esimerkiksi jos tuot Instagramista kuvia Facebookiin, hashtageja kulkeutuu virtaasi.
On vielä mysteeri miten hashtagit vaikuttavat uutisvirtaa sääntelevään algoritmiin, eli EdgeRankiin. Todennäköisesti vaikutuksia kuitenkin on.
Älä unohda, että hashtagit elävät omaa elämäänsä ja silloin tällöin saattaa lähteä mopo keulimaan. Aina valittu termi ei vaan kerta kaikkiaan toimi, katso esimerkeistä huonoja valintoja.