Kuinka usein meidän pitäisi organisaationa viestiä Facebook-sivulla? Tämä kysymys kajahtaa ilmoille lähes jokaisessa Zenton some-koulutuksessa, jossa puhutaan Facebookista. Varsinkin viime aikoina, kun Facebookissa jyllännyt suuri algoritmiuudistus on kaventanut yleisömääriä huomattavasti.

No, aika hankalaa siihen on antaa lyhyttä ja selkeää vastausta. Sen voin kuitenkin varmasti luvata, että Facebook-yhteisö ei kasva ja kukoista vain tuuttaamalla päivityksiä tarpeeksi usein, esim. useita kertoja päivässä, jos sisällön laatuun ei panosteta.

Yleisellä tasolla voin vastata, että julkaise sisältöä riittävän usein ja samaan hengenvetoon todeta, että ei ole kovin järkevää puhua vain päivitysten määrästä, koska viestinnän laatu ja yleisön palveleminen kiinnostavilla sisällöillä on Facebook-viestinnässä a ja o.

Facebook-viestinnän perillemenoon vaikuttaa siis karkeasti ottaen kaksi asiaa: Facebookin oma mekanismi eli alati muuttuvat algoritmit sekä oman viestinnän sisältö. Ja kaikkein tärkeintä niin oman viestintäsi kuin algoritmin kannalta on saada yleisö reagoimaan eli tykkäämään, kommentoimaan tai jakamaan.

Jos esimerkiksi postaat sisältöä liian usein, niin saat yleisöltä pian negatiivisia reaktioita eli viestien piilottamista tai sivutykkäysten peruutuksia. Facebookin algoritmi reagoi niihin ja jatkossa näyttää viestejäsi yhä harvemmille. Myös liian harvoin viestiminen vaikuttaa negatiivisesti algoritmiin.

Keskimäärin kerran päivässä

Mikä sitten on riittävän usein? Jenkkitilastoista voi toki katsoa suuntaa-antavia vastauksia, mutta kysynpä asiaa Suomesta, Christel Vaenerbergiltä, joka on perehtynyt suomalaisten toimijoiden sosiaalisen median viestinnän analytiikkaan EzyInsights-yrityksessä.

– Tuohon kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Keskimäärin voin sanoa, että organisaatioiden pitäisi viestiä kerran päivässä 7 päivänä viikossa, mutta tämäkin riippuu paljon kategoriasta. Esim. media voi viestiä paljon useamminkin ilman että algoritmi “rankaisee” siitä.

Myös Christelin mukaan viestinnän määrä ja laatu kulkevat käsi kädessä.

– Facebookissa organisaation yhteisö menestyy vain yleisölle kiinnostavan sisällön avulla. Ja edellytyksenä tietysti on että yleisö on aito, ei siis esim. rahalla ostettu tai enimmäkseen kilpailuilla hankittu.

Aidon yleisön lisäksi myös päivityksen kellonaika on elinehto, sillä yksittäisen FB-päivityksen elinikä jää lyhyeksi jos kukaan ei ole paikalla eikä reagoi siihen. Käy tutkimassa FB-sivun kävijätiedoista, koska sinun yleisösi on paikalla.

– Päivityksen keskimääräinen elinikä on 3,5 tuntia, mutta jos yleisö ei reagoi siihen niin se kuolee paljon nopeammin.

Hyviä suunnannäyttäjiä

Suomesta löytyy erinomaisia esimerkkejä kukoistavista FB-yhteisöistä, myös julkisen hallinnon puolelta. Hyvä suunnannäyttäjä on jo pitkään ollut Poliisi, jolla on valtakunnallisen FB-yhteisön lisäksi useita alueellisia, hyvin menestyviä yhteisöjä.

Esimerkiksi Pohjois-Karjalan Poliisi sai viime kevänä journalistien Sulka-palkinnon ansioituneesta tiedotuksesta Facebook-sivulla. Perusteluina oli: “Facebook-toiminta on hyvä esimerkki siitä, ettei virallisen tiedottamisen tarvitse olla kapulakieltä.”

Kun vilkaisen Pohjois-Karjalan Poliisin FB-sivua, niin huomaan, että ylläpitäjät hallitsevat keskustelevan tyylin, joka puree yleisöön. Päivitystiheys heillä näyttää olevan viitisen kertaa viikossa.

Helsingin Poliisi puolestaan on tuplannut yhteisönsä fanimäärän muutamassa kuukaudessa ja he ovat selkeästi tehneet sen  kiinnostavien, hyödyllisten ja jopa viihdyttävien sisältöjen avulla. Heillä päivitystahti on samaa luokkaa kuin P-Karjalan virkaveljillään. Yhdellä tuoreella päivityksellä on jopa 50 000 jakoa, mikä on tässä maassa megalomaaninen saavutus.

Jounin kauppa kukoistaa

10 viestillä päivässä!

Kerrassaan mainio ja loistava esimerkki yrityspuolen FB-yhteisöstä on Jounin Kauppa Leviltä. Sivulla on 45 000 fania, ja kysymys on siis pienehköstä ruokakaupasta Lapissa.

Yli puolet Jounin Kaupan FB-sivun faneista reagoi joka päivä tykkäämällä, jakamalla tai kommentoimalla! Tämä taitaa olla siis Suomen aktiivisin FB-yhteisö ja ansaitsee syvän kunnioituksen.

Yhteisön ylläpitäjä, yrittäjä-Jouni näyttää todella pistävän itsensä peliin viestinnässä. Hänellä on kanttia viestiä jopa 10 kertaa päivässä! Ja ilman, että Facebookin algoritmi siitä rankaisee. Tämä on jälleen hyvä osoitus siitä, että tärkeintä Facebokissa on yleisön osallistuminen keskusteluun.

Kokeile ja tutki, mikä toimii

omassa yleisössä

Kun suunnittelet organisaation viestintää Facebookissa, niin tärkeintä on postausten määrän sijasta ottaa huomioon tavoitteet, resurssit ja oman yleisön tarpeet. Nämä yhteensä toimivat perustana, jolle viestintä rakennetaan.

Parhaiten onnistut selvittämään oman FB-sivusi yleisön tarpeet ja julkaisujen sopivan tiheyden kun kokeilet rohkeasti, niin algoritmien toimintaa kuin yleisön reagoimista. Tutkaile FB-sivun kävijätiedoista, millainen viestintä ja millaiset sisältötyypit (kuva, linkki, tekstipäivitys) ovat levinneet laajimmalle ja saanut yleisössä reaktioita (tykkäämiset, kommentit ja jaot) aikaan.


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.