Kaksi vuotta sitten kerroin sinulle erilaisista Twitter-heräämisistä. Noiden heräämisten joukossa oli myös tapahtumassa Twitterin hienouteen herääminen: tapahtumatweetit ovat myös niille, jotka eivät pääse tilaisuuteen osallistumaan.
Minä osallistuin viimeksi eilen 16.9.2014 tapahtumaan — Mainontapäivään — varta vasten tapahtumasta tweettaajana eli livetweettaajana. Tehtäväni oli siis liveraportoida Twitterissä siitä, mitä puhujat ja muut esiintyjät somekelpoisesti sanovat ja tuovat esille.
Esimerkiksi Somecon Minna Valtari kiittelikin tapahtuman twiittausaktiivisuutta, hän kun ei itse päässyt paikalle.
Hyvä twiittausaktiivisuus jo aamusta siellä #Mainontapäivä:ssä! Me jotka emme päässet paikalle, kiitämme #kiitos #mainontapaiva
— Minna Valtari (@minnavaltari) 16. syyskuuta 2014
Mutta annahan kun kerron sinulle mitä livetweetatessa oikeastaan saatiin aikaan.
Livetweettaamisella tavoitellaan etäosallistujia
Kutsu livetweettaajaksi kävi sanoilla “Tulit mieleeni, kun mietimme Mainostajien Liiton vuoden päätapahtuman, Mainontapäivän, some-näkyvyyttä.” Näkyvyys-tavoitteella siis lähdettiin liikkeelle.
Tweettasin #Mainontapaiva-hashtagilla sekä @Mainostajat-tilillä että omalla @hannatakala-tililläni yhteensä 105 kertaa. Tykitys oli armottomampaa omalla tililläni, sillä Mainostajien Liiton tilillä ollaan totuttu rauhallisempaan menoon ja sitä he toivoivat nytkin 😉 Koko tapahtumasta arvioisin — Tagboardin avulla — lähetetyn jotakuinkin 300 tweettiä.
Kahden käyttämäni tilin seuraajat eivät mielestäni ole pahasti päällekäiset, mutta en siltikään retweettannut tapahtuman aikana juurikaan ristiin. Jos uudelleentweettailin, pyrin valitsemaan ihan jonkun muun hyviä viestejä. @zentoltd-tilillä hyöri muuten etänä Hanna P, niinkuin olisi ollut aivan tavallinen etäosallistuja.
http://twiangulate.com/ kertoo sinulle mm. kahden Twitter-tilin seuraajien päällekkäisyydestä.
Tilien seuraajamäärien koko vaikuttanee tapahtumatweettien saamaan näkyvyyteen, sillä isommalla seuraajamäärällä näyttöjen määrät olivat kautta linjan suuremmat. Tarkastelin asiaa Twitterin oman analytiikan kautta.
@mainostajat-tililtä näyttöjä on saanut eniten SanomaLabin Lassi Kurkijärven puheenvuoron aikana lähetetty havainto, jotta puhuja itsekin myöhemmin retweettasi:
Uudet ideat eivät ole se vaikeus, vaan vanhoilta olettamuksilta, tavoilta ja ideoilta pakeneminen #mainontapaiva
— Mainostajien Liitto (@Mainostajat) 16. syyskuuta 2014
@hannatakala-tilillä eniten näyttöjä kartuttanut asiallinen liveraportointi irtosi loppumetreillä Yhdysvaltain Suomen suurlähettilään Bruce J. Oreckin puheenvuorosta. Viestin jakoi eteenpäin myös Yhdysvaltain Suomen suurlähetystö:
Finns have sold themselves an idea: Finns are not good marketers #mainontapaiva
— Hanna Takala (@hannatakala) 16. syyskuuta 2014
Parhaiten näkyvyyttä näiltä tileiltä irtosi kuitenkin “asiattomalle” kommentille lavan tapahtumista:
Lavalla leikitään lääkäriä o_O #mainontapaiva @MariaVeitola pic.twitter.com/qteW9et2SE
— Hanna Takala (@hannatakala) 16. syyskuuta 2014
Mainontapäivän osallistujalistalla on reilut 400 nimeä ja ihmisiä kaiken kaikkiaan paikalla varmasti 500+. Tweetreachin otannassa (noin 50 tweettiä) arvioidaan, että #mainontapaiva-tweetit tavoittivat reilut 20000 Twitter-tiliä. Muutamia uusia seuraajiakin kertyi tileille.
http://tweetreach.com/:n noin 50 tweetin otannassa arvioidaan, että tilejä tavoitettiin reilut 20000. Ohessa myös otannan lista myötävaikuttajista.
Ei vain se näkyvyys, vaan se aikaansaatu sosiaalinen vuorovaikutus
Näkyvyyteen ja muihin tavoitteisiin vaikuttaa tottakai myös aikaansaatu vuorovaikutus, sillä siitähän sosiaalisessa mediassa on kyse. Uudelleentweettaukset, suosikiksi merkitsemiset ja vastaukset ovat arvokasta valuuttaa, etenkin kun Twitter menee facebookkimaisempaan suuntaan.
Paras vuorovaikutussuhde Twitterin analytiikan mukaan @mainostajat-tilin tweeteistä syntyi tälle Slushin Miki Kuusen puheenvuoron päätteeksi heitetylle suoralle lainaukselle:
“Don’t worry, be crappy.” @MikiKuusi #mainontapaiva
— Mainostajien Liitto (@Mainostajat) 16. syyskuuta 2014
@hannatakala-tilillä sen sijaan vuorovaikutussuhde erottui tästä Ottotuotannon Ari Laitisen, KLOKin Pauli Kopun ja MTV:n Heikki Rotkon välisen debatin irtonaisesta huomiosta.
Youtube ei ole konteksti, se konteksti pitää rakentaa @paulikopu #mainontapaiva
— Hanna Takala (@hannatakala) 16. syyskuuta 2014
Parhaan mahdollisen vuorovaikuttavan tweetin rakentaminen lennossa ei ole helppoa, kuten reaktioiden määrästä varmasti näet. Jos porauduttaisiin tweetteihin oikein työkalun voimin, saataisiin kehoitukseksi lisätä esimerkiksi kuvaa (niinkuin parhaiten levinneessä tweetissä).Näissä molemmissa viesteissä tilannetta auttoi epäilemättä se, että mainitsin puhujan Twitter-tunnuksen. Jälkimmäisessä viestissä mainittu Pauli Kopu uudelleentweettasi viestin itsekin.
Sama toimi parhaiten näkyvyyttä saaneen tweetin kohdalla, mainittu Maria Veitola sekä uudelleentweettasi että merkitsi viestin suosikikseen. Marian 15452 seuraajaa (16 seuraajan kasvu Mainontapäivän aikana Twittercounterin mukaan) epäilemättä vaikuttivat merkittävästi viestin näkyvyyteen ja Maria ylipäätään lie päivän vaikuttavin tweettaaja seuraajamääränsä kanssa.
Kaiken kaikkiaan tilaisuuden reagoiduin tweetti (tätä kirjoittaessa) taisi kuitenkin irrota ProComin Elina Melginin hyppysistä:
#mainontapaiva ssä ei naisia lainkaan puhujina. Vain @MariaVeitola juontajana ei riittäisi ruotsalaisille #nejtack
— Elina Melgin (@elinamelgin) 16. syyskuuta 2014
Tuon tweetin salaisuus ei ole mikään salaisuus: mielipide, joka muutenkin puhututti yleisöä sai kannatusta osakseen. Mielipide, jonka takana useampi kokee voivansa seistä pieksee matematiikan ja hyvän tweetin “reseptin” koska tahansa. Toki Elina hoiti homman mallikkaasti käyttämällä sekä tapahtuman hashtagia, että esille noussutta aiheeseen liittyvää ruotsalaista #nejtack-häsää ja mainitsi Maria Veitolan Twitter-käyttäjätunnuksellaan.
Asiakkaan tilillä en minäkään omaa mielipidettäni tietenkään voisi heittää, mutta omalla tililläni minua ei periaatteessa estäisi mikään.
Eniten @-mainintoja #mainontapaiva-tagin yhteydessä kertyi käsittääkseni tästä Liikenne- ja viestintäministeriön viestintäjohtaja Tanja Pieskin tweetistä.
#mainontapaiva ‘ssä opastettiin,että twiittaaminen on so last season. Höpö höpö.Moni organisaatio vasta treenaa avoimuutta&vuorovaikutusta.
— Taina Pieski (@TainaPieski) 16. syyskuuta 2014
Keskustelua toki herättivät muutkin viestit, mutta tapahtuman hashtag pakkaa keskustelusta putoamaan varsin nopeasti. Livetweettaajana, jonka tavoite on lähinnä saada puhujien sanat maailmalle, ei kovin paljon ehdi ikävä kyllä varsinaisesti keskustelemaan, mutta tämä on ehdottomasti jotain mitä pyrin jatkossa kehittämään livetweettaamisessani.
Jälkipyykkäyksellä lisää näkyvyyttä
Tapahtumajärjestäjälle on tietysti olennaista hyödyntää syntynyt sisältö myös tapahtuman jälkipyykissä. Minä teen sitä parhaillaan tällä blogauksella omasta näkövinkkelistäni: samalla kun kerron mitä liveraportoinnin yhteydessä saatiin aikaiseksi näkyvyydessä ja vuorovaikutuksessa sekä mitä opittiin, tulee upotetuille viesteille lisää näkyvyyttä. Tapahtumaa järjestäneen tahon blogissa tietysti kannattaa ottaa näkövinkkeli vaikkapa teemoista, joista hashtagilla keskusteltiin.
Jos Mainontapäivän yleisössä olisi istunut Zentosta kaksi Hannaa yhden sijasta, olisi toinen meistä voinut järjestelmällisesti rakentaa jälkipyykkiä varten yleisön parhaista tweeteistä mukautettua aikajanaa vaikkapa Mainostajien liiton sivulle upotettavaksi. Mukautetun aikajanan tekeminen ei tietenkään ole myöhäistä nytkään ja se tietysti ainakin näkyvyyden takia kannattaa tehdä.
Jälkipyykissäkin kannattaa miettiä mitä tässä nyt tavoitellaan. Tämän minun jälkipyykkini tavoite on tottakai tuoda esille livetweettausta palveluna, mutta Mainostajien liiton jälkipyykin tavoite voi olla esimerkiksi liiton jäsenmäärän kasvattaminen tai seuraavaan tapahtumaan osallistujien hankkiminen.
On täysin mahdollista, että jälkipyykkään Mainontapäivää vielä itsekin, toisesta näkökulmasta.
PS. Jos et millään arvaa, on tarkoitukseni sanoa: mitä jos tilaisit minut ja/tai Hanna Puron livetweettaamaan tapahtumaasi?