Jos olit tarkkana kuin porkkana minun kirjoittaessani siitä, miten livetweettaajilla saa lisää näkyvyyttä, kiinnostuit jo Twitterin omasta analyysityökalusta.
Vielä jokunen aika sitten Twitter tarjosi tilastoja vain mainosasiakkailleen, mutta nyt meillä kaikilla Twitter-käyttäjillä on mahdollisuus kytkeä tilastot nakuttamaan. Se käy osoitteessa https://analytics.twitter.com ja se on ihan ilmaista!
Tilastoissa on eri kivoja käppyröitä suoriutumisestasi, mutta näkisin suurimpana hyötynä yksittäisen viestin tilastot.
Mitä yksittäisestä Twitter-viestistä voi analytics.twitter.com:ssa oppia?
Otanpa esimerkiksi nyt @hannatakala-tilin tweettini, jolla vinkkasin seuraajilleni kyseisen työkalun olemassaolosta:
Kai tiesit saavasi tweettauksestasi tilastoja osoitteessa https://t.co/iMEtKWKMUZ ? Että tiedät miten huonosti menee. pic.twitter.com/b9ZdUwDAB8
— Hanna Takala (@hannatakala) 1. syyskuuta 2014
Analytiikassa kyseinen viesti näyttäytyy listassa oheisen kuvan mukaisella tavalla.
Klikkaamalla kuvaa näet sen suurempana.
- 1131 impressionsia eli monestiko tweetti on nähty
- 95 engagements eli montako kertaa tweettiin on yhteensä reagoitu mm. klikkaamalla
- 8,4 % engagement rate eli reaktioiden määrä suhteessa viestin näyttömäärään
Kun viestiä klikkaa analyysityökalun listalla, siitä avautuu yksityiskohtaisempi näkymä. Tämä näkymä kertoo miten näytöt jakautuvat viestin ensimmäisellä vuorokaudella ja antaa avainlukuja tweetin käytöstä.
Klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana.
- Paljonko linkkejä klikattiin? (Et siis välttämättä tarvitse Bitly-lyhennettyjä linkkejä seurantaan.)
- Monestiko tweetti avattiin yksityiskohtien paljastamiseksi?
- Kuinka monta kertaa tweetti merkittiin suosikiksi?
- Montako kertaa upotettua mediatiedostoa klikattiin?
- Saiko tweettajan nimi, @käyttäjänimi tai profiilikuva klikkauksia?
- Tuliko viesti uudelleentweetattua eteenpäin?
- Miten monta vastausta postaus sai?
Tämä siis antaa sinulle käytännössä vaikka mahdollisuuden tehdä ihan omaa tutkimusta siitä, missä kohtaa tweettiä sinun jakamasi linkit ovat klikatuimpia. Päteeköhän sinun viestinnässäsi tämä:
Sijoita linkki hyvin tweetissä http://t.co/wVfvXV6GJt kun #tavoite on klikatuksi tuleminen. pic.twitter.com/EX5ISJE3E5
— Zento (@zentoltd) 11. syyskuuta 2014
Älä kuitenkaan unohdu tuijottamaan numeroita, vaan käytä niitä.
Hyödynnä tiedot ottamalla niistä sisältömarkkinoinnillesi suuntaa
Mitä näistä numeroista sitten erityisesti kannattaa päätellä? Sinuna ottaisin erityisesti engagementin eli sitoutumisen määrästä suuntaviivoja sisällöntuotantoon.
Zenton @zentoltd-tilillä esimerkiksi loistavat parhaiten case-esimerkit sekä käytännön ohjeet, joita kuratoimme maailmalta alan kansainvälisiltä asiantuntijoilta. Jos sinä kuratoit, voit todennäköisesti jossain kohtaa analyysityökalusta nähdä, ketkä/mitkä ovat yleisön mielestä kiinnostavimmat lähteesi ja mitkä taas voit heivata täysin.
6 konstia #Instagram-tilin buustaamiseksi http://t.co/5767LTw02J Etenkin kun sinulla on instassa jokin #tavoite.
— Zento (@zentoltd) 2. syyskuuta 2014
Minä taas omista tilastoistani näen, että minun kannattaa tehdä harrastamiani kevytesittelyjä erilaisista sometyökaluista alla näkyvään tyyliin. Eniten reaktioita aiheuttaneista työkaluista voi olla hyvä tehdä Zenton blogiin postaus, kuten Twittercounterin tweettiin porautujasta tein.
Esimerkiksi #MVV2014 on hyvä häsä, jos on @RiteTagin #työkaluun uskominen https://t.co/zPyTPyFZS8 pic.twitter.com/4XZ2vDbSBj
— Hanna Takala (@hannatakala) 23. syyskuuta 2014
Myös Hanna Puron @hannapuro-tilillä parhaiten menestyvät sosiaalisen median markkinoijille suunnatut kuratoidut työkalut ja linkkivinkit. Kuratoidessa erottuvat myös selkeästi kiinnostavimmat aiheet, joista voi harkita myös oman blogiartikkelin kirjoittamista, Slideshare-kalvojen askaroimista tai miksei vaikka YouTube-videon kuvaamista.
Joko teit #Instagram -strategian? RT @GerryMoran #contentmarketing pic.twitter.com/cWbid10ybU
— Hanna Puro (@hannapuro) 10. kesäkuuta 2014
Kaikissa tapauksissa jakamamme opit saavat osakseen klikkauksia, edelleenjakoja ja suosikiksi merkitsemisiä. Haluan olettaa, että esittelemällä taskussamme olevia työkaluja, caseja ja tilastopaloja, vetävät ne puoleemme kouluttajina ja valmentajina. Näytämme meiltä saatavan käytännön sosiaalisen median valmennusta, työkaluja ja reseptejä viestintään. Saamme samalla myös aiheita käsiteltäväksi tässä Zenton blogissa ja muissa sisällöissämme.