Vaikka jotkut Hanna Puron avustuksella ovatkin vasta aloittelemassa sosiaalisen median maailmassa Facebookilla, niin moni yritys ja organisaatio tempoilee kokeilemaan jotain uudempaa. Joten mitä seuraavaksi voisi sosiaalisella medialla tehdä?
"Jos olisin laajentamassa, loogiset valinnat olisivat Snapchat stories. Ja tietysti Instagram."
– Mikko Hyppönen, @mikko Hyppönen rakensi raudanlujan henkilöbrändin
Näin Twitterissä suosittu Mikko Hyppönen pohdiskeli asiantuntijan sometoimien laajentamisesta Hanna P:n taannoisessa haastattelussa. Itse valikoin kokeiltavaksi Instagram-tien ja kerroinkin sinulle, kuinka ryhdyin kuukausi sitten toimimaan Instagramissa järjestelmällisemmin (ja jälleen tulokset ovat parantuneet).
Mutta mitenpä sitten Mikon mainitsema Snapchat Stories? Yhtä sellaista seurasin tässä taannoin, kun Dinglen Juuso Jokinen snapsatuili Some Awards 2014 -tapahtumasta.
Mikä on Snapchat tai sillä tehtävä story?
Pähkinänkuoressa Snapchat on mobiilisovellus, jolla lähetetään kuva- tai videoviestejä. Viestit ovat ovat olemassa maksimissaan 10 sekuntia. Kuvan päälle on lisättävissä lyhyt pätkä tekstiä ja/tai piirros. Snapchatin tavoitteena on spontaani hauska keskustelu.
Snapchat story taas on kertomus, jossa näitä lyhyitä snäppejä yhdistetään toisiinsa ja kertomus on katseltavissa 24 tuntia. Vaikka katselujakertoja ei ole tuon 24 tunnin sisällä rajattu, niin melko todennäköisesti katsoja tsekkaa tarinan kertaalleen.
Juuso siis käytti tätä välinettä "liveraportoidakseen" yhden illan tapahtumasta ja markkinoi tuota raporttiaan muun muassa näin:
Teen snap storyn #someawardsfi'stä. Löytyy Snapchatistä nimimerkiltä juusojoo. #follow pic.twitter.com/wdDUOHT59j
— Juuso Jokinen (@juusojoo) 11. marraskuuta 2014
Tämän innoittamana minäkin Snapchat-tilillisenä sitten lähdin tilannetta seuraamaan. Olenhan työssäni tottakai kiinnostunut siitä, kuinka eri välineitä käytetään tapahtumista ja tilanteista liveraportointiin — olenhan itse muun muassa livetweettaaja.
Seuratessani otin myös screenshotteja näyttääkseni mitä tuo käytännön tilanteessa kerrottu snäppistoori voi pitää sisällään. Osa näistä hetkistä oli lyhyitä videopätkiä, osa ihan vain kuvia.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen suurempana.
Lähde Snapchat/juusojoo 11.11.2014
Miten snäppistoori luodaan?
Tarvitset tietysti ensimmäiseksi sekä Snapchat-sovelluksen, että Snapchat-tilin.
1. Yksinkertaisinta on suoraan snapin ottamisnäkymässä ottaa kuva tai videopätkä (napsauttamalla alareunassa keskellä olevaa ympyrää kuva, "pohjassa" pitelemällä videopätkä).
2. Lisää sitten mahdollinen teksti ja/tai piirrokset otokseesi (napauta keskelle otosta niin pääset lisäämään tekstin tai valitse oikeasta yläkulmasta kynä piirtämistä varten).
3. Kun snäppisi on valmis, liitä se osaksi tarinaa klikkaamalla kuvan alalaidassa olevaa "Add to stories" -ikonia: Jos olet ensimmäistä kertaa liikkeellä, tiedossa on varmistus oheisen kuvan mukaisesti. Kun painat Add, snäppäys lisätään tarinaasi. Viesti on nyt saatavilla 24 tunnin ajan.
4. Seuraavat snäppäyksesi lisätään sitten aina edellisen jatkoksi. Kuten noista Juuson tarinasta napsimistani paloista oikeasta yläkulmasta näet, on tarinalla pituutta enemmän kuin se 10 sekuntia, koska tarinassa on monta palaa katseltavaksi.
Tämän kaltainen liveraportti ei siis jää samaan tapaan elämään, kuin livetweetit. Tweetin hyllyikä saattaa olla lyhyt, mutta viesti itsessään on ainakin olemassa jossain Twitterin syövereissä. Livesnapstory sen sijaan ei jää internetiin pyörimään, ellei siitä ota näytönkaappauksia tai sitä ei itse talleta (Add to story -ikonin vasemmalla puolella näet tallennusikonin) ja esitä jossain muualla, niinkuin minä nyt Juuson tarinalle olen tehnyt. Hänen Snapchat-tilillään viimekuisen tapahtuman tarina ei enää tietenkään näy, enkä voi siihen linkittää.
Mitä se sisältö sitten voisi olla? Mielellään mahdollisimman luontevaa ja sellaista, että se saa aikaiseksi myös reaktioita vastaanottajissaan eli saat tarinankertojana vastasnäppäyksiä. Nimittäin tämänkin on sosiaalista mediaa, keskustelua eikä pelkkää lähettämistä.
- Yritä ennakoida tapahtumien kulkua ja suunnittele vähän mitä aiot snäppäillä: draaman kaari!
- Suunnittele hieman etukäteen millaisissa tilanteissa voisit kysyä vastaanottajalta reaktiota tilanteeseen.
- Pyri kuitenkin pitämään puuha kevyenä.. äläkä pelkää olla vähän vähemmän brändin näköinen.
- Markkinoi muilla välineillä tarinasessiotasi.
PS. Ikinä ei tiedä mitä minä keksin Snapchatissa tarinoida, joten jos uteliaisuus heräsi, olen tottakai löydettävissä nimimerkillä hannatakala.