Sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi on tehnyt kaikista yrityksistä sisällöntuottajia, halusitpa sitä tai et.
Hyödyllisen, kiinnostavan tai viihdyttävän sisällön tuotanto alkaa olla välttämätöntä kun haluat kehittää ja kasvattaa brändiä/yritystä. Vahva sosiaalisen median läsnäolo on merkittävä tekijä, kun kuluttaja hakee verkosta tukea ostopäätökselleen.
Huomasin vähän aikaa sitten, että Sanoma Magazines potkaisee käyntiin kokonaisen uuden koulutusohjelman, jossa koulutetaan sisältömarkkinoinnin osaajia. Tämä on vaan yksi esimerkki sisältömarkkinoinnin kasvavasta voimasta ja siitä että sen osaamista kaivataan yhä kipeämmin.
SISÄLTÖSTRATEGIA AUTTAA
Meiltä zentolaisilta edelleen kysytään koulutuksissa että mikä on se sosiaalisen median taikanappi? Ja edelleen näemme häivähdyksen pettymystä asiakkaan silmissä kun vastaamme ykskantaan että: sisältö!
Pettymys johtuu luonnollisesti siitä, että mitään oikotietä ei olekaan luvassa ja kiinnostavan sisällön tuottaminen on aina työläs ja pitkä polku. No, helpotusta siihen työhön kyllä onneksi löytyy, kun teet sisältöstrategia ja valitset oikeat työkalut.
Sisällöntuotannossa ja sen ohjauksessa tärkeä työkalu on päivityskalenteri, jossa määrittelet kuka, mitä, milloin ja missä kanavissa sisältöä julkaistaan. Tätä voisi verrata projektinhallintaan, jossa tärkeää on vaiheistus, tehtävänjako, aikataulutus ja resurssointi.
Tarkastele esimerkkiä sosiaalisen median toimituskalenterista.
MUISTA SÄÄNNÖLLISYYS JA TAVOITTEET
Sisältöjen avulla markkinoinnissa on olennaista paitsi julkaista säännöllisesti niin sitoa kaikki julkaistavat sisällöt oman yrityksen tai organisaation (liike)toiminnan tavoitteisiin. Käytännössä: jokaisen viestin tai sisällön, jonka julkaisette, pitäisi palvella tai viedä eteenpäin kohti oman toimintanne tavoitteita. Päivityskalenteri on siinä hyvänä apuna.
Tässä vielä ripaus vahvistusta sille, miksi kannattaa ylläpitää päivityskalenteria ja mitä asioita voit edistää sen avulla:
1. Hakukonenäkyvyys: asiakkaat löytävät sisältösi paremmin
Viestimällä säännöllisesti ja oikeilla avainsanoilla pääset hakukoneiden luonnollisten hakutulosten kärkeen. Sisältötyypeistä esimerkiksi blogikirjoitukset ja videot nousevat helpommin hakutuloksiin.
2. Asiakkaiden sitouttaminen ja kiinnostuksen ylläpitäminen
Asiakkaita kiinnostavat verkkosivut, joiden sisältö päivittyy tarpeeksi usein. Harva jaksaa käydä sivuilla, joiden sisältö on päivitetty joskus ja jouluna viimeksi. Päivityskalenterissa määritellään kuinka usein sisältöä julkaistaan: joillekin yrityksille on oleellista julkaista kerran päivässä, toisille kerran viikossa. Tärkeintä on kuitenkin yleisön/asiakkaiden odotusarvon ylläpitäminen.
3. Oman tuotteen tai palvelun jatkuva kehittäminen
Kun pidät yllä päivityskalenteria, joudut miettimään miten tai millaisilla sisällöillä palvelisit asiakkaitasi paremmin ja miten voit tuottaa heille enemmän lisäarvoa sosiaalisessa mediassa. Näin kehität samalla omaa toimintaasi, saat potkua tuotekehitykseen tai uusien toimintamallien/uudenlaisen liiketoiminnan kehittämiseen.