Puhutaanpa vähän pizzasta. Ei siksi, että tätä kirjoittaessa on perjantai vaan siksi, että kävin Valve Digitalist Marketing Forumilla kuulemassa muiden muassa Kotipizzan Tommi Tervasta.

Minä muiden kuulijoiden joukossa opin, että toimitusjohtaja Tervanen hoitaa itse Kotipizzan Twitter-tilin.

Tämä ei kuitenkaan ole se asia jonka haluan puheenvuorosta nostaa esille, vaan haluan jutella kanssasi hieman vanhasta tutusta aiheesta: läsnäolo julki oikeassa elämässä. Tässä tapauksessa pakkauksissa.

Herätä  tuotteellasi & palvelullasi somettamisen himo

Pue tuotteesi tai palvelusi kuvaukselliseen pakkaukseen

Instagram on Kotipizzan sosiaalisen median kanavista nopeimmin kasvava. Omia kuvia on julkaistu alle sata, mutta hashtagin #kotipizza erilaisilla variaatioilla kuvamateriaalia löytyy Instagramista yli 11 000:tta kuvaa. Kuluttajat siis hoitavat homman.

Tervanen kertoi, että kuluttajille pyritään luomaan erilaisia mahdollisuuksia kuvaamiseen ja tämä ulottuu myös pakkauksiin:

"Tehdään pizzalaatikoiden sisällöistä kuvia, joita voi jakaa Instagramissa ja Facebookissa: raaka-ainetietoa, laatikoiden taitteluohjeita jne."

"Niinkun te huomaatte tää missio jalkautuu meillä myös noihin meidän pakkauksiin. Nää on tärkeitä nää pakkaukset myös, et me tehdään sisällöstä semmosii kuvia joita voidaan sit jakaa."
– Tommi Tervanen, Valve Digitalist Marketing Forum 2015

Huomasin tämän itsekin vuoden vaihteessa, kun kävin pitkästä aikaa Kotipizzassa. Paikan päällä syödessäkin lankkupizza tarjoiltiin instagrammaamiseen (ja muuhun kuvaamiseen) houkuttavan paperin päältä:

 

Kuva, jonka Hanna Takala (@hannatakala) julkaisi

Nyt siis itse kunkin organisaatiossa graafikot, AD:t, visuaaliset suunnittelijat ja muut kuvankäsittelyn kanssa sinuttelevat hommiin ja luomaan kaikesta materiaalista sellaista, että se suorastaan kerjää kuvatuksi tulemista!

Kotipizzalla tämä toki yhdistyy myös palkintoihin, mutta siitä ei kannata stressiä ottaa. Moni kuluttaja kuvaa kivannäköisiä ja oivaltavia juttuja ihan porkkanoittakin.

Myös palvelun voi pakata

Jos nyt mietit, että helppohan se on pizzalaatikoita kuvittaa kivasti, niin älä murehdi!

Kyllä työntekijöitä ja asiantuntijoitakin pystyy "paketoimaan" kuvaukselliseen kuosiin, eikä ole poissuljettua vaikkapa asiantuntijan kalvoesityksen tms. Instagramiin optimoiminenkaan

Itse kukin varmasti palaa halusta kuulla ideoita, joten kommentoi alle tai vastaa vaikka tähän tweettiin:


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.