Reilu vuosi sitten Ville Tolvanen kysyi blogissaan onko Turo Tailor kuollut? Hieman myöhemmin Ville tarjosi myös ideoita siihen, että suomalainen vaatetuskonserni Turo Tailor olisi vähemmän vainaa. Yksi niistä ideoista oli tämä idea Turo Tailorin kasvoista:
Lähes jokaisella muotitalolla on kasvot. Tom Ford, Renzo Rosso, Burtonin Jack. Mitkä ovat Turon kasvot? Suomessa on vain yhdet käyttökelpoiset kasvot. Arman Alizadin. Kiistaton guru ja sopivan ikäinen niin pankkiirille kuin Duudsonillekkin.
– Ville Tolvanen, 2.3.2012
Nyt vuotta myöhemmin Arman Alizad ei esiinny Turo Tailorin kasvoina Villen ideasta huolimatta, mutta se ei tee ideaa kasvoista yhtään sen vähemmän merkitykselliseksi.
Energiajuomayhtiö Red Bull on vienyt kasvoajattelun todella pitkälle. Sillä niinkuin Matti Lintulahti taannoin bloggasi, on Red Bull ensisijaisesti mediayhtiö, joka myy energiajuomiaan julkaisemalla runsain mitoin erilaista mediasisältöä etenkin extremeurheilun parista — se varsinainen energiajuoma on jossain siellä taustalla ja myy kuitenkin. Red Bullilla on riveissään lukuisia kasvoja esimerkiksi eri urheilulajien parista myös Suomesta: Eero Ettala, Jari-Matti Latvala, Matti Lehikoinen, Enni Rukajärvi ja Roope Tonteri.
Julkisuuden kasvot
Edellisessä uutiskirjeessämme kerroimme asiakkaastamme Kämp Spasta, joka on pestannut kasvoikseen Anne Kukkohovin. Anne Kukkohovi on tietysti tuttu myös monen muun asian kasvoina (Suomen Huippumalli haussa, Reetone Kesäpeppu-blogi ELLEssä jne.), mutta se ei ole vähentänyt hänen vetovoimaisuuttaan.
Yleisö tietää hänestä jotain, olettaa vielä lisää ja varmasti osa haluaa elää kuten Anne (tai Arman). Siinä on halu, johon voi tarttua ja julkaista sisältöä, joka paljastaa miten hän elävät. Spablogissa Anne itse paljastaa missä hoidoissa käy, miten hän salilla treenaa ja julkistaa samalla: sinäkin voit elää näin!
Puhumattakaan sitten siitä, että se on juuri Anne, joka kysyy sinulta mitä sinulle kuuluu. Onhan se nyt ihan eri asia, että ihana Anne kysyy kuin että Kämp Spa kysyisi. Kasvoilla on helpompi osallistaa tarinaan, kuin logolla. Ai mitä, mahdollisuus osallistua Annen elämään? Gimme some!
Anne ja Arman ovat molemmat julkisuuden henkilöitä (“Tuttu TV:stä!”), joille on kertynyt uskollisia seuraajia julkisuuden ansiosta. Valmis julkisuus ei kuitenkaan ole vaade hyville kasvoille.
Kasvoilla julkisuuteen
Tosiasiassa erittäin harva on julkkis syntyessään, joten valtaosa meistä saa tehdä pitkäjänteisesti töitä saavuttaakseen sen itselleen (tai organisaatiolleen) tarpeellisen julkisuuden määrän.
Tämä tarkoittaa sitä, että siellä sinun yrityksesi henkilöstössä voi olla se oikea valovoimainen viettelevä henkilö. Juuri se henkilö, jonka jokaista sanaa yleisö haluaa kuulla ja parhaassa tapauksessa julistaa eteenpäin. Sellainen ihminen, josta töihin teille hakevat kaihoten sanovat: “Haluan kalifiksi kalifin paikalle.” Tai josta kilpailijat virkkavat: “Olisipa meilläkin yhtä upea persoona kertomassa tarinaamme…” Tai josta kansa huudahtaa: “En ole varma mistä ihmeestä tuo tyyppi esille pulpahti, mutta hän on mahtava!”
Se ei kuitenkaan riitä, että valitaan kasvot joilla organisaation viestiä toitotetaan. Jos valitaan kasvot, pitää myös uskaltaa erottua joukosta. Pitää olla rohkeutta antaa persoonallisuuden näkyä sanoissa ja teoissa!
Minulla kävi jokunen aika sitten yksityisessä blogivalmennussessiossa Taru Rautio. Tarun tavoite tulevassa blogissa on luoda oma positiivinen elämäntapa. Yhdessä tuumin tulimme siihen tulokseen, että paras väline siinä on tietysti Tarun oman tarinan voima yhdistettynä siihen mitä hän muuten blogissaan (ja yrityksessään) tarjoaa: Taru on omat tarunhohtoiset kasvonsa. Kukapa ei haluaisi elää positiivisesti kuin Taru?
Ihminen haluaa saada informaationsa oikeilta ihmisiltä, ihmisiltä joilla on kasvot. Ei logoa kasvojen paikalla.