Törmään silloin tällöin työssäni tilanteeseen, jossa keskustelukumppanini tuntuu olettavan, että sosiaalinen media välineenä tekee esimerkiksi myyntiä tai jäsenhankintaa kuin taikaiskusta.
Siis ilman, että hänen täytyisi tehdä juuri mitään muuta kuin perustaa Facebook-sivu, rekisteröityä LinkedIniin tai ladata mainosvideo YouTubeen.
Kyllä en tykkää kun on tyyppejä, jotka luulee sosiaalisen median toimivan heille kuin taikaiskusta ilman heidän omaa sosiaalisuuttaan.
— Hanna Takala (@hannatakala) 30. tammikuuta 2013
On totta, että iso osa sosiaalista mediaa käyttävistä on ns. lurkereita. Lurkkaamalla ei kuitenkaan myydä yhtään mitään, vaikka pelkkä kuunteleminen toki voi toimia esimerkiksi toimittajille tai tutkijoille sosiaalisen median ammattikäyttönä.
lurker
A person who is just “there.” Nobody really knows why, other than they show up and don’t say a word.
– Urban Dictionary 31.1.2013
Polkupyörä versus sosiaalinen media
Alla olevassa kuvassa näet suomalaisen polkupyörän, Helkama Velox Oy:n uustrendikkään Jopon. Aion nyt lainata tätä hienoa suomalaista tuotemerkkiä hyvään tarkoitukseen ja verrata pyörää sekä sosiaalista mediaa keskenään. Sillä Jopo on Jokaisen Polkupyörä ja sosiaalinen media on meidän jokaisen media.
Jopo on nimittäin aikalailla kuten sosiaalinen media. Pyörä yksinään ei tahdo riittää vaan sitä pitää polkea ja media itsekseen ei enää tahdo riittää, vaan pitää olla sosiaalinen.
Jopolla (tai millä tahansa muulla polkupyörällä) polkiessa
- pääsee vaihtelevalla vauhdeilla paikkoihin
- tarakalle mahtuu kuormaa tai vaikka kaveri
- polkiessa kunto kohenee — vaikka aluksi toki saattaa ikävästi hengästyä (etenkin jos on istunut pyöreällä pyllyllään turhan kauan)
- pystyy tekemään joustavia reittivalintoja
- (polkematta pyörät eivät pyöri kuin alamäkeen)
Toki Jopo on melko kaunis katseltavaksi, eli lurkkaaja voi sen nostaa vaikka seinälle sisustuselementiksi. Vaan onko se sitten enää polkupyörä sen varsinaisessa merkityksessä?
Onko sosiaalinen mediakaan siis merkityksellinen, jos yritys, organisaatio tai asiakaspalvelija vain lurkkaa?
Sosiaalisella toiminnalla mediassa
- pääsee vaihtelevilla vauhdeilla esille
- pystyy esittelemään monipuolista sisältöä tuotteista palveluihin, yhteistyökumppaneista asiakaspalvelijoihin ja asiakkaisiin
- ensin saattaa hieman hengästyä, mutta sosiaalinen kunto kohenee kun harjoitusta kertyy
- voi kokeilla erilaisia lähestymistapoja nopeasti ja helposti
- (olematta sosiaalinen myynti tms. ei etene kuin alamäkeen)
Eli Jopo-polkupyörä on niinkuin sosiaalinen media. Jos hankit käyttöösi jonkin sosiaalisen median kanavan, pääset johonkin kun vain hyppäät satulaan ja polkaiset vauhtia.
Yhteisömanageri Marko Suomi käyttää vertailukohtana käsipainoa, eikä senkään pelkkä katseleminen käsivoimia kehitä:
@henryluosujarvi @hannatakala ei varmaankaan kaikki? Mutta jos odottaa ja ei tee, se on vähän sama kuin ostaisi käsipainon ja katselisi sitä
— Marko Suomi (@markosuomi) 30. tammikuuta 2013
Paikkoihin kyllä pääsee muillakin välineillä, esimerkiksi linja-autolla matkustaessa ei tarvitse tehdä juuri mitään. Eiköhän sillekin verrokkimediansa löydy, mutta tällä kertaa sosiaalinen media on kuin polkupyörä. Teoriassa ei mitään uutta auringon alla, mutta käytännössä joka päivä hetken verran polkemista.
PS. Jopo on tuotemerkkinä kivasti kunnostautunut esimerkiksi Facebookissa.