Kun tulin tänään töihin, suunnistin ensitöikseni Followerwonkiin ja etsin Twitter-kuvauksessaan tietyn asian mainitsevia henkilöitä. Tarkastelin heitä, valikoin heistä osan seurattavakseni ja kyllä, ilokseni jokunen heistä seurasi samantien myös minua.
Vaikka seuraaminen ei tarkoitakaan automaattisesti sitä, että saisit itsellesikin seuraajan, on se kuitenkin yksi tapa sitä omaa verkostoa vahvistaa. Siitä on hyötyä tietenkin sinulle henkilönä, olitpa työelämässä tai hakeutumassa sinne. Ja työntekijälähettilyyden myötä siitä on tietysti hyötyä myös organisaatiolle.
“People are more likely to connect with people like them and are more likely to be influenced to share information or adopt products by people like them, not by “influencers.””
– Chris Boudreaux & Susan Emerick, The Most Powerful Brand On Earth
On myös syytä kannustaa esimerkiksi niitä omia työntekijöitä vahvistamaan omia verkostojaan.
Mitä hyötyä on verkostojen vahvistamisesta seuraamalla
Minä hain uusia seurattavia tänään hieman oman mukavuusalueeni ulkopuolelta, koska siten taataan paremmat ideat:
“One HR professional we interviewed disclosed how she follows a 70/30 rule to blend serendipity into her Twitter network: While 70% of the people she follows are people directly relevant to her work, 30% are outside her comfort zone.”
– Salvatore Parise, Eoin Whelan & Steve Todd, How Twitter Users Can Generate Better Ideas
Jos he “tekevät minulle vastapalveluksen”, vaikutan minä taas hieman suuremmassa kuplassa. Näistä seuraamisista jo sikisseiden vastapalveluksien myötä minun ja Zenton Twitter-yleisöjen päällekkäisyys on tällä hetkellä vain 14,7 %, 0,4 % pienempi kuin helmikuussa.
Eikä sosiaalisen median idea ole vain tulla kuulluksi ja nähdyksi, vaan myös kuunnella ja nähdä. Reagoida muiden juttuihin, muodostaa ihmissuhteita. Sillä voi taata tämän päivän maailmassa itselleen vaikka uuden työpaikan.
More often people are now hired based on the strenght of their network and their ability to connect with others. @PorterGale #EngageU
— Hanna Takala (@hannatakala) 11. kesäkuuta 2015
Miten nimenomaan vahvistat seuraamissuhteita
Aika tarkkaan 3 vuotta sitten annoin sinulle 5 vinkkiä siihen, kuinka saat lisää seuraajia. Samat vinkit pätevät tänäkin päivänä. Seuraavat vinkit seuraamissuhteiden vahvistamiseen ovat nekin toivottavasti ikivihreitä ja hyväksi ohjenuoraksi meille kaikille.
1. Sano “moi” uudelle seuraajalle/seuratulle
Sekä uutta tahoa seuratessasi että uuden seuraajan saadessasi voisit “moikata” häntä. Käytännössä tsekkaa joku hänen tuore tweettinsä ja reagoi siihen. Tämä on mielestäni kivempi tapa kuin automaattinen yksityisviesti, josta automatiikka paistaa läpi. Tämä ei minulle itsellenikään ole helppoa, aion pyrkiä olemaan tässä parempi! Siis seuraa → tsekkaa → reagoi → vahvistu.
2. Kun joku kysyy, vastaa vauhdikkaasti
Pidä silmällä sekä Twitter-tunnuksesi, että oman nimesi variaatioita ja reagoi viesteihin joissa jompi kumpi tulee esille. Kun sinulta kysytään jotain, vastaa hyvin ja ripeästi.
@hannatakala @Kanttila @vijarvinen Täytyy lopettaa tämä puhelinpalaveri, kun Hanna on niin paljon nopeampi. — Jani Lilja (@liljajan) 24. maaliskuuta 2015
Kehotan kuitenkin muistamaan, että tweettivirtasi ei kannata olla kiitosten kyllästämä, voit reagoida esimerkiksi saamiisiin uudelleentweettauksiin toisinkin.
3. Kerro ketä kannattaa seurata
Perjantaisin ainakin toiset tweettaajat vielä harrastavat #FF:iä eli Follow Fridayta, jossa suositellaan omalle verkostolle uusia seurattavia. Sinun ei tarvitse odottaa perjantaihin, vaan voit vaikka heti mennä ja tweetata, kuinka X on mitä erinomaisin heppu jos aihe Y kiinnostaa.
Anna siis valokeilasi hetkeksi jonkun muun haltuun. Myös muiden artikkeleihin linkkittäessäsi tsekkaa, olisiko kirjoittajalla Twitter-tili johon viitata tweetissä.
+ Järjestä jotain kivaa!
Twitter-chatti vaikkapa, niitä useimmiten järjestävät yritykset ja organisaatiot (esimerkkinä Drumin #viestintächat), mutta mikään ei estä yksittäistä osaajaa ryhtymästä samaan. Tai polkaise käyntiin jokin haaste, jotain missä voi olla mukana ja vaikuttaa jotenkin.