Hyvät esimerkit sosiaalisen median hyödyntämisestä kiinnostavat aina. Olisi mahtava esitellä 5 suomalaista casea, mutta koska tavoitteena on etsiä vähän valtavirrasta eroavia esimerkkejä inspiraation sytyttämiseksi, on turvauduttava valtaosin ulkomaisiin suurten brändien esimerkkeihin. Kaikki esimerkit kuitenkin hyödyntävät sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan ja viestinnässään, toki lähinnä B2C-maailmassa ja varioituna toimivat varmasti PK-yrityksillekin.
Threadless
Yhteisöllinen t-paitakauppa on jo itsessään sosiaalinen t-paitamedia, sillä sivuston käyttäjät suunnittelevat paitojen printit, äänestävät parhaimmat tuotantoon ja ostavat lopputulokset. Threadless on kuitenkin yksi ensimmäisiä esimerkillisiä tapauksia esimerkiksi Facebookin käyttäjinä, heidän FB Sivullaan on toimiva t-paitakauppa. Esimerkillistä on nimenomaan se, että uusimpia t-paitoja esittelevä kauppa on toimiva eikä vain esittele paitoja. Pääset siis heti suoraan lisäämään t-paidan ostoskoriin.
Tee se itse: keskustele verkkokauppasi toteuttaneen tahon kanssa verkkokaupan ja FB Sivun yhdistämisestä!
OpenTable
OpenTable on palvelu, joka mahdollistaa pöytävarausten tekemisen ravintolaan internetin kautta. Palvelu on käytössä lähinnä Yhdysvalloissa, mutta myös muissa maissa kuten Portugalissa, Saksassa ja Iso-Britanniassa. Mikään tuskin estää palvelua laajentamasta esimerkiksi Suomeen tarpeen vaatiessa. Esimerkillisen palvelusta tekee sosiaalisessa mediassa heidän tarjoamansa Facebook-sovellus ravintoloille, jotka ovat mukana varausjärjestelmässä ja pitävät yllä omaa Facebook Sivua. Esimerkiksi meksikolaiseen Belliniin voisi tehdä pöytävarauksen Facebookin kautta, kiitos OpenTablen.
Tee se itse: Jos OpenTableen ei ole osallistuminen, ohjelmoijan avulla voi kuitenkin tuottaa oman pöytävarausmenetelmän ravintolan FB-Sivulle, joko integroituna varsinaisen pöytävarausjärjestelmän osaksi tai simppelinä lomakkeena, joka lähetetään pöytävarauksia hoitavalle.
POM Wonderful
Granaattiomenamehulle omistettu tuotemerkki POM Wonderful on esimerkillisesti tuonut Facebook-sivulleen käyttäjätuen, ei siis FB-sivujen käyttäjätuen vaan mehutuotteita koskevan asiakaspalvelun. Fanit pääsevät kysymään vaikkapa mistä tuotetta voi ostaa Ranskassa tai mitä tapahtui lasipulloille. Samoja kysymyksiä voisi toki kysellä seinälläkin, mutta POM Wonderfulin käyttämä Involverin Get Satisfactionille tekemä sovellus The Social Engagement Hub tekee tästä hieman järjestäytyneempää. Sovellus on toistaiseksi testattavana kourallisella brändejä ja julkaistaneen keväällä, maksullisena tietenkin.
Tee se itse: Jälleen kerran on mahdollista tehdä tämä oman ohjelmoijan avulla itse, tai sitten tehdä kevyempikin ratkaisu ja vain koota seinällä tapahtuneita kysymyksiä Static FBML -sovelluksella omaksi välilehdekseen. Jokaisesta FB-tilapäivityksestähän nimittäin saa sen yksittäisen päivityksen linkin irti ja nehän on helppo kasata vaikka listaksi.
Papa John’s Pizza
Papa John’s Pizzan omilta sivuilta voi tilata pizzan kotiin, aivan kuten voi tehdä kotimaisella Kotipizzallakin. Molemmilla on Facebookissa omat profiilinsa, sillä erotuksella, että Papa John’s kehottaa pizzan tilaamiseen profiilissaan siinä missä Kotipizza vain kehoittaa liittymään faniksi. Ei se fanien kerääminen ole pääasia, vaan se mitä ne fanit pistää tekemään ja jos ne tosiaan pistää suoraan ostamaan tuotetta, niin eikö se ole esimerkillistä toimintaa? Papalla on myös muuta esimerkillistä toimintaa, kuten viikon fani.
Tee se itse: Pienellä html-osaamisella ja Static FBML -sovelluksella saa yksinkertaisesti linkitettyä sinne omaan verkkokauppaan, ei se Papa Johninkaan linkki vie kuin menuun. Houkutteleva kuva ja selkeä vinkki siitä, että tilaaminen on mahdollista niin homma on hoidossa. Static FBML:n saa omaksi välilehdekseen ja sille vaikka nimi “Tilaa Pizza!” niin on selvää pizzanpäällistä koko homma!
Mountain Dew
Suomessakin myytävä virvoitusjuoma Mountain Dew on valjastanut Facebook-faninsa kehittämään uuden tuotteen yrityksen kanssa. Mittava kampanja lähti makujen äänestämisestä ja on edennyt värittämisen, nimeämisen ja pakkaussuunnittelun kautta kolmeen lopputuotteeseen, joista yksi voittaa. Yleisö on äänestänyt pitkin matkaa, äänestäminen on yksinkertainen metodi luoda uutta, kun taas Nokia tekee uutta puhelinta yleisön kanssa hieman monimutkaisemmin. Mountain Dew:n DEWmocracy on toisinnettavissa varsin helposti graafisen suunnittelijan ja ohjelmoijan avustuksella. Lopultakin kyseessä on vain sarja äänestyksiä, äänestettävät vaihtoehdot päättää tietysti firma itse.
Tee se itse: yksinkertaisimmillaan äänestykset voi hoitaa vaikka ihan tavallisina statuspäivityksinä, tai käyttäen kuva-albumeita apuna, kommentoimalla voi äänestää. Tai sitten tuotekehitystä voi boostata visuaalisen suunnittelun, kooston ja ohjelmoinnin avulla omalla sovelluksella.
Hieman kun mielikuvitusta ja laatikon ulkopuolista ajattelua käyttää, kaikki nämä esimerkit ovat toisinnettavissa itse ja omalla graafisella käyttöliittymällä. Tärkeää on mahdollistaa asiakkaan osallistuminen ja osallistaa häntä erilaisin tavoin. Mahdollisuus osallistua tulevien tuotteiden kehittämiseen äänestämällä on hyvä esimerkki osallistamisen juhlasta. Yritys voi Facebookissa älykkään suunnittelun avulla saada aikaiseksi vaikka mitä! Toki moisen toiminnan tulee sopia siihen viestintästrategiaan, mutta strategiakin kannattaa rakentaa asiakkaan osallistaminen mielessä pitäen. Niin ja näihin räätälöityihin sivuihin saadaan lisättyä Google Analytics raksuttamaan tilastoja, se jos mikä on hyvä juttu.
Ai niin, kannattaa muistaa myös Ikean nerokas kampanja!
PS. Jos yrityksesi presenssi Facebookissa kaipaa tällaista toimintaa, keskustele asiasta meidän kanssamme. Katsotaan yhdessä löydetäänkö jotakin laatikon ulkopuolelta. Annetaan yhdessä yrityksesi Facebook Sivulle uutta tarkoitusta. Zentolla on ilo palvella!
” frameborder=”0″ allowfullscreen>