Mikä on sosiaalisen median tärkein työkalu vuonna 2011?

Jos ja kun Social Media Examinerin haaastattelemia markkinoijia on uskominen, on se tärkein työkalu Facebookin, Twitterin, LinkedInin, YouTuben ja muiden palveluiden sijasta blogi! Mutta millainen on sinusta hyvä yritysblogi?

Lähes vuosi sitten HubSpot kertoi kuinka aktiivinen blogi vetää sivulle 6,9 kertaa enemmän hakukoneista tulevaa liikennettä kuin blogiton sivu. Aikaisemmassa kyselyssään HubSpot oli selvittänyt, kuinka bloggaavat pk-yritykset vetivät kävijöitä puoleensa 55% enemmän kuin blogittomat. Zenton kokemukset blogista liikenteen kasvattajana ovat saman suuntaiset, oletko kysynyt yrittäviltä ja bloggaavilta ystäviltäsi kuinka blogi heidän toimintaansa on tukenut?

Ei ole siis aivan merkityksetöntä perustaa yritysblogi, olenhan aiemmin antanut sinulle 3 muutakin hyvää syytä perustaa yritysblogi. Ja niinkuin kaikissa sosiaalisen median työkaluissa, on blogeissakin tärkeysjärjestyksessä ensimmäinen asia sisältö ja sillä vuorovaikutuksen aikaansaaminen. Olet saattanut tähän asti vältellä blogin perustamista, koska et tiedä mitä kirjoittaa, etkä ole halunnut paljastaa organisaatiosi salaisuuksia tai ajattelen työntekijöidesi olevan liian kiireisiä kirjoittaakseen blogauksia. Kun blogia ryhdytään pitämään ja kirjoittamaan järjestelmällisesti, nämä asiat eivät kuitenkaan ole ongelma. Miksi sinä et vielä ole perustanut blogia organisaatiollesi, mikä on se kynnys jonka yli et pääse?

Ehkä myös käsitykseesi blogeista vaikuttavat tyyliblogeihin ja muihin harrasteblogeihin? Viihteellisillä blogeilla on toki oma arvonsa, jopa markkinoinnillinen ja myynnillinen; onhan monia yksityisinä aloittaneita harrasteblogeja ostettu organisaatioiden taholta ja monissa yksityisten pitämissä blogeissa markkinoidaan yritysten ja brändien tuotteita ilmaisten maistiaisten hinnalla. Blogin yrityskäyttö on monipuolista; viihteelliset blogit ovat monet valjastettavissa B2C-maailman tarpeisiin, mutta aivan yhtä kaikki B2B-yritys voi hyötyä sivuillaan olevasta blogista eikä ole poissuljettua saman yrityksen tehdä molempia asioita. Esimerkiksi Finnairin blogeissa on sekä B2C että B2B -otetta nähtävissä. Viihdeblogit vetävät väkeä, olisiko poissuljettua valjastaa sellainen sinun tuotteesi käyttöön?

Ryhtyisitkö bloggaamaan, jos siihen olisi oikeaa apua tarjolla?


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.