Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, sen myytin olet varmaan sinäkin joskus kuullut?
Muun muassa sen jälkeen kun Facebookissa siirryttiin sivuilla Aikajanoihin, on kuvien merkitys oletettavasti vain kasvanut sosiaalisessa mediassakin. Nyt kun olen tutkaillut kyselyyni tähän saakka tulleita vastauksia, ajattelin vähän auttaa teitä kuvien suhteen. Valtaosa vastaajista nimittäin pitää mitään kuvia korkeintaan melko tärkeänä organisaatiolleen, vaikka ne voisivat olla erittäinkin tärkeitä.
Tässä tulee viisi tärkeää kuva-asiaa nimenomaan Facebookia koskien (se kun on 42,9 prosenttisesti vastaajien mielestä tällä hetkellä se tärkein sosiaalisen median väline heidän organisaatioilleen).
#1 Kansikuva on tilaisuus näyttää isosti
Facebook-sivun (ja syksyllä myös kaikkien profiilien) ylälaidassa on kansikuva, jolla tuot esiin pelin hengen. Kuvan koko on 851 x 315 pikseliä ja kyseessä on yksi simppeli kuva.
Facebook kehoittaa olemaan kuvan suhteen uniikki, käytä sellaista kuvaa joka edustaa yritystäsi hyvin. Ole luova ja kokeile millaisiin kuviin yleisösi reagoi! Tuo esille organisaatiosi elämäntyyli voimakkaalla visuaalisella mahdollisuudella.
Esimerkiksi tamperelainen Skål Sushi Lounge Bar päivittää kansikuvaansa usein ja joskus myös hyvin rohkein valinnoin: tsekkaa vaikka kansikuva-albumi!
Facebookilla on kansikuvan suhteen kuitenkin toiveita:
- kansikuvan ei tule olla kuponki tai suoranainen mainos
- sen ei sovi olla pääasiassa tekstipainotteinen eikä rikkoa tekijänoikeuksia
- erilaiset hinta- ja hankintatiedot eivät ole sallittuja (esim. “Kaikki -20 %” tai “Ilmoittaudu sivuillamme!”)
- yhteystiedot sähköpostiosoitteesta alkaen eivät kuulu kansikuvaan
- kehoitukset tykätä, jakaa tai toimia muuten eivät ole nekään haluttuja kansikuvissa.
Meidän kansikuvamme on valokuva, mutta sisältää myös tekstiä. Kansikuvan teksti on enemmänkin haaste sinulle.
#2 Profiilikuva on useimmin esillä
Profiilikuva, käyttäjäkuva tai miksei myös logokuva on se kuva, joka tekee sinulle ehdottomasti eniten töitä Facebookissa.
180 x 180 pikselin kuva ja sen pienemmät versiot näkyvät paitsi Facebook-sivulla, myös seuraajien etusivujen virrassa (joka on pääasiallisin toimintapaikka Facebookissa) ja on muutenkin eniten esillä. Tämä kuva näkyy siis läpi Facebookin useammassa koossa, lataa lähtötilanteessa tuo 180 x 180 pikselin kuva!
Monilla aikajanoilla on nähty profiilikuvia, jotka on ikäänkuin integroitu osaksi kohdan 1 kansikuvaa. Henkilökohtaisesti pitäisin tässä kohtaa tärkeänä tuoda organisaation logoa esille selkeällä, hyvällä ja sosiaaliseen mediaan mielekkäimmällä tavalla.
Esimerkiksi nostettakoon Saint Clair Family Estate -viinitila, jossa käyttäjäkuva ja kansi “keskustelevat” keskenään.
#3 Välilehtikuvat unohtuvat ylläpitäjiltä
Helpoimmin Facebookin kuvamahdollisuuksista unohtuvat välilehtikuvat. Kansikuvan alla on neljä navigointipaikkaa, joista yksi on pakotettu “Kuvat”. Kolmella muulla paikalla voi olla omia juttujanne, joissa kussakin voi olla oma 11 x 74 pikselin kokoinen katseenvangitsijansa! Plus piilossa on vielä 8 lisänavigointimahdollisuutta.
Esimerkiksi Ben & Jerry’s Finlandilla on vahvasti brändin näköinen navigaatio! Kannattaa pitää huolta siitä, että navikuvat henkivät sekä kansikuvan että profiilikuvan kanssa samaa maailmaa, eikö vain? Tsekkaa kuinka välilehtikuvia vaihdetaan Facebookissa.
Omia välilehtikuvia voi käyttää melkolailla kaikissa muissa välilehdissä, paitsi Facebookin omissa sovelluksissa eli Kuvissa, Muistiinpanoissa, Tapahtumissa, Kartassa, Videoissa ja Linkeissä. Käytä tämä tilaisuus siis hyväksesi!
#4 Korostetuissa päivityksissä kuvalla on tilaa
Itse aikajanalla kuvia on tottakai myös.
Jos tilapäivityksen yhteyteen ladataan kuva, se tulee ensisijaisesti esille koossa 404 x 404 pikseliä eli yhden palstan leveyteen. Voit kuitenkin korostaa päivityksen, jolloin kuvasta tulee esille 843 x 403 pikseliä. Mieti ennakkoon aiotko esittää kuvasi tällä kertaa korostettuna vai vain yhdessä palstassa!
Tilapäivitysten korostaminen löytyy, kun menet julkaistun tilapäivityksen päälle hiirellä ja klikkaat oikeasta yläkulmasta tähteä. Päivitys ponnahtaa kahden palstan levyiseksi.
Päivitystä korostaessa kuva on omiaan paitsi katseenvangitsijana, niin myös tunnelman luojana.
Kuvien tärkeys korostuu myös muualla
Esimerkiksi runsaan vuoden verran toiminnassa olleessa Google+:ssa kuvat ovat iso osa toimintaa. Tässä esimerkiksi kuvankaappaus iPad-tabletilla käytetystä mobiilisovelluksesta, josta käy melko selvästi ilmi kuinka kuvalla on paljon tilaa ja linkkien yhteydessäkin nousee esille linkin pikkukuva itse linkkiä tai sen saatetta paremmin.
On tottakai tärkeää panostaa niihin lyhyisiin teksteihin, tilapäivityksiin, tweetteihin jne. Missään nimessä ei kuitenkaan tule ylenkatsoa valokuvien, piirroksien, infografiikoiden tai marginaalisten animoitujen giffien voimaa! Jälkimmäisiä on nähty esimerkiksi muodin ja televisio-ohjelmien verkkomarkkinoissa, kun taas piirroksia voisi käyttää vaikka tapahtumien kohdalla.
Mitäpä siis jos antaisit organisaatiosi tai yrityksesi osaajille mahdollisuuden kuvata ja tuoda kuvat esille sosiaalisen median kanavissanne? Mitä jos ylipäätään nyt syksyllä luovuttaisit osan sosiaalisen median päivitysvastuustanne muille henkilöille, niinkuin The New Yorkerissakin tehtiin?
PS. kaveriltani Karlilta terveisiä:
“Facebook suosii kuvia ja näyttää niitä fanien virrassa paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin perinteinen statuspäivitys. Linkit ovat taas huonoimmassa asemassa, sillä ne johtavat Facebookista ulos. Kuvia kannattaa tästä syystä suosia!”