Millaista sisältöä jaetaan somessa eniten? Millä keinoilla voin vauhdittaa sisällön jakamista? Molemmat kysymykset toistuvat usein Zenton valmennuksissa.

Useimmat markkinoinnin ja viestinnän saralla toimijat ovat jo sisäistäneet, että tällä sisältömarkkinoinnin aikakaudella arvokkainta pääomaa verkossa on sisältö. Se on myös tärkein työkalu, kun viestit, markkinoit tai myyt verkossa.

Käytännössä luot verkkoon hyödyllistä tai kiinnostavaa sisältöä, joka magneetin lailla vetää puoleensa asiakkaita tai yleisöä. Kuulostaa yksinkertaiselta reseptiltä. Mutta kun kääritään hihat ja ryhdytään toimiin, niin homma muuttuukin yllättävän haastavaksi.

Miten luot houkuttelevaa sisältöä, joka saa yleisön reagoimaan ja mikä tärkeintä: innostaa heitä jakamaan sitä eteenpäin omille seuraajilleen? Yleispätevää patenttia ei ole, mutta kokosin lyhyen muistilistan ja toivon että sen avulla omat sisältösi saavat siivet alleen!

1. Tunne oma kohderyhmäsi

Tiedätkö millainen on tavoittelemasi ideaalityyppi eli asiakas tai yleisö? Voit aloittaa luomalla ensin asiakaspersoonan. Kuvaile, millainen tyyppi hän on, mitä hän tekee ja miksi hän tarvitsee tarjoamaasi tuotetta tai palvelua?

2. Käytä houkuttelevia otsikoita

Hyvä otsikko ratkaisee, luetaanko sisältöäsi sitä pidemmälle tai jaetaanko sitä eteenpäin. Ole luova, pidä kohdeyleisösi tiukasti mielessä ja mieti millainen otsikko heihin vetoaisi. Tämä selviää usein vasta kokeilemalla.

3. Kerro se myös kuvilla

Kuvat ja videot ovat niitä sisältötyyppejä, joita eniten jaetaan sosiaalisessa mediassa. Kaikkea et voi kuitenkaan kertoa pelkästään kuvilla. Kuvita siis tekstejäsi kiinnostavilla, jopa huomiotaherättävillä, mutta brändiisi ja asiaasi liittyvillä kuvilla. Jaa ne kuvat myös Pinterestissä, Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

4. Tee lukeminen helpoksi

Yleisösi lukee tekstisi loppuun sitä varmemmin, mitä helpommin se on silmäiltävissä. Eli jäsentele teksti helpoksi hahmottaa. Käytä listoja aina kun voit. Muista lisätä väliotsikoita!

5. Rakenna ja kasvata sähköpostilistaa

Sähköpostilistan kasvattaminen pitäisi olla työlistan kärjessä, kun suunnittelet omaa sosiaalisen median strategiaasi. Voit listan avulla sitouttaa yleisöäsi ja saada sisältöjäsi leviämään tehokkaammin.

6. Tee sisältöjen julkaisukalenteri

Ylläpidä kalenterissa listaa julkaistavista sisällöistä otsikkotasolla, sisältöideoista ja tilapäivityksistä. Näin  sidot someviestintäsi helpommin kiinni tavoitteisiin. Lisäksi viestintä pysyy yhtenäisenä ja vastaa paremmin yleisön odotuksiin.


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.