Monissa yrityksissä ja organisaatioissa on ymmärretty blogin merkitys markkinoinnissa – vaikka bloggaamistaidot ovat monilla yhä puutteellisia. Blogin kirjoittamisen tekniikan oppii kuka tahansa, kun hankkii siihen koulutusta (tsekkaa tarjolla olevat koulutuksemme).
Tärkeintä blogissa on sisältö eli se, että sinulla on kiinnostavaa sanottavaa. Siis sisältöä, joka kiinnostaa niitä kohderyhmiä, joita tavoittelet. Ennen tekniikan ja sisällön opettelua kannattaa kääntää oma mindset: hyvä bloggaaja ei ole myyjä eikä markkinoija vaan julkaisija. Varmin tapa karkottaa yleisö on pelkästään itsestä ja omista tuotteistaan paasaaminen.
Tässä kohtaa on hyvä mainita, että mindsetin kääntäminen ja muut tässä blogissa listatut asiat koskevat bloggaajien lisäksi myös niitä toimijoita, jotka ostavat sosiaalisen median sisältönsä talon ulkopuolelta. Näillä toimijoilla on luonnollisesti myös julkaisijan rooli.
CC BY 2.0 Mike Licht, NotionsCapital.com
Hyvä bloggaaja
on yleisön palvelija
Ajattele siis itseäsi julkaisijana ja toimi kuten reportteri, joka palvelee lukijoitaan, tarjoaa heille sisältöä aiheista, jotka nimenomaan yleisön kannalta ovat kiinnostavia. Tämä pätee luonnollisesti kaikkeen sisällöntuotantoon sosiaalisessa mediassa, ei vain blogin kirjoittamiseen.
Itse tunsin julkaisijan roolin heti omakseni, mikä johtunee ainakin osittain toimittajakoulutuksesta. Mutta kyse on lopulta vain ajattelutavan muutoksesta, jonka voi periaatteessa tehdä kuka tahansa. Olen huomannut, että yritysblogin kirjoittamisessa on paljon yhtymäkohtia reportterin työhön. Sieltä journalismin maailmasta kannattaakin ammentaa ja soveltaa hyviä toimintamalleja, jotka toimivat sisältömarkkinoinnissa ja auttavat blogia menestymään.
Sosiaalisen median julkaisu ja suunnannäyttäjä Social Media Examiner liputtaa brändijournalismin ja julkaisijan roolin puolesta ja keräsi eri huippubloggaajilta vinkit, mitä kannattaa välttää ja miten voi parhaiten menestyä. Useimmat niistä liittyvät myös reportterin työhön.
Poimin listalta viisi vinkkiä, joiden avulla voi ehkä välttää pahimpia sudenkuoppia ja kehittyä askel kerrallaan julkaisijaksi ja sisältömarkkinoinnin ammattilaiseksi.
1. Kutsu itseäsi julkaisijaksi
Kun ryhdyt ajattelemaan blogiasi julkaisuna, voit ryhtyä kutsumaan itseäsi julkaisijaksi. Julkaisu sanana tuo mieleen esimerkiksi lehden, joka on täynnä mielenkiintoisia juttuja, joiden tarkoitus on opastaa ja antaa tietoa. Ja kun mieltää itsensä julkaisijaksi, niin liiketoimintaan liittyvät ja toimitukselliset tavoitteet selkiytyvät.
2. Siirry brändijournalismiin
– käsittele aihettasi kuten toimittaja
Brändijournalismi on uusi ilmiö, joka yhdistää viestinnän ja markkinoinnin. Käsitteenä se on syntynyt kun brändit ovat ryhtyneet tuottamaan journalistisia sisältöjä. Brändijournalismin ennustetaan nousevan kaikkein merkittävimpään asemaan bloggaamisessa seuraavan parin vuoden aikana.
Brändijournalismin perusidea on yksinkertainen: ajattele kuten julkaisija ja luo tarinoita, jotka ovat kiinnostavia ja tosia. Toiseksi huolehdi että osa blogin sisällöstä voidaan helposti julkaista/käyttää uudelleen eri medioissa tai eri alustoilla. Hedelmää kantaa ns. pitkähäntäinen sisältö kertaluonteisen kampanjan sijasta.
Tämän ajattelutavan mukaisesti tulevaisuus kuuluu niille yrityksille ja organisaatioille, jotka osaavat toimia kuten media. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kuunnellaan mitä ihmiset puhuvat liittyen brändiin/toimialaan ja niiden puheenaiheiden pohjalta tuotetaan mielenkiintoista sisältöä.
3. Kuuntele yleisöä
Menestyneimmät bloggaajat osaavat kuunnella yleisöään, ymmärtävät yleisönsä tarpeita ja pyrkimyksiä, vastaavat yleisön kysymyksiin ja ratkovat yleisön ongelmia. Vastavuoroisesti heidän yleisönsä lukee, jakaa, linkittää ja kommentoi.
4. Unohda suora markkinointi blogissa
Opi ymmärtämään mahdollisuudet, miten yleisöä voidaan palvella. Asiakkaat lukevat blogiasi, jos tarjoat heille vastauksia HEIDÄN kysymyksiinsä ja ratkaisuja HEIDÄN käytännön ongelmiinsa. Sinun blogisi tehtävä on auttaa asiakasta pääsemään omaan tavoitteeseensa.
5. Lopeta vain omista tuotteista puhuminen
Seuraava asia on leimallista useimmille yritysblogeille: bloggaaja kirjoittaa vain oman yrityksen tuotteista, palveluista, uutisista tai tuotejulkaisuista. Tämän sijasta pitäisi kirjoittaa juttuja, jotka eivät suoraan liity omiin tuotteisiin vaan tuottavat lisäarvoa asiakkaille ja auttavat heitä toimimaan.
Näin voit saavuttaa asiantuntijan aseman omalla toimialallasi ja lisäät omaan verkkoläsnäoloon liittyvää liikennettä. Kun sisältösi koetaan arvokkaana, yleisösi jakaa sitä ahkerasti ja Google rankkaa sen lähemmäksi kärkeä hakutuloksissa.