Asiastaan varma blogi tuottaa tulosta vuosikausia. Tarkastelin tänään Google Analyticsin avulla mitkä ovat Zenton blogin suosituimpia sisältöjä kuluneen 30 päivän ajalta. Siinä joukossa on varsin usein sekä uusia että vanhoja juttuja, varsin tasaisesti. Nyt kuukauden luetuin blogiartikkeli on ollut 3 lyömätöntä vinkkiä Instagram-menetykseen. Kyseisen artikkelin julkaisusta on tänään kulunut 924 päivää.

Tarkasteluni tarkoituksena oli selvittää mikä aihe tällä hetkellä vetää. Vaikka selvisikin vetonaulan olevan selvästi Instagram (olihan se ennalta-arvattavissa, koska algoritmi), päätin käsitellä tuon 924 päivän takia blogauksen lähes järkkymätöntä hyllyikää. Hyvä blogi on selvästikin vakaa suorittaja markkinointiviestinnän työkalupakissa, meilläkin moni asiakas perustelee ostopäätöstä blogillamme.

Mennäänpä siihen blogiartikkelin hyllyikään. Missä ajassa blogaus on kulutettu loppuun?

Blogiartikkeli vetää katseluita jopa 700 päivää

IZEA ja Halverson Group ovat tutkiskelleet blogauksen elinikää ja sen arvoa.

Tutkielmassa selvisi, että ensimmäiset 50% näytöistä tulevat kymmenessä päivässä, kuukaudessa saavutetaan 72% ja vajaassa vuodessa ollaan saavutettu 90% näytöistä. Ja senkin jälkeen näyttökertoja on luvassa. Blogiartikkelilta ottaa noin 700 päivää saada 99% näytöistään.

Blogiartikkeli kerää 99% näytöistään 700 päivässä.

Käytännössä keskimääräisen blogauksen elinkaari on 700 päivää. Muistutuksen vuoksi kerrottakoon, että esimerkiksi tweetin elinkaari on harvoin edes useita tunteja, niin kuin Facebookilla. Entä se tällä hetkellä niin poltteleva Instagram? Ennen algoritmimuutosta joitain tunteja. Jos vieläkin vaan mietit, että miksi yrityksen kannattaisi blogata, niin 700 päivää on minusta siihen varsin pettämätön syy.

Sietää myös jo bloggaavilta organisaatioilta kysyä: tarkkaillaanko teillä blogauksen menestystä kuukautta pidemmälle? Jääkö 28% näytöistä raportoimatta?

Voisiko näyttöjen ja ehkäpä myös saatavien reaktoiden määrää jotenkin vielä parantaa? Voisiko blogi tuottaa tulosta vielä enemmän?

Luo tukeva jakamisen strategia niin blogi tuottaa tulosta

Blogauksen aihe vaikuttaa merkittävästi paitsi ensimmäisen viikon piikkiin, myös kai’un vahvuuteen mitä kauemmas julkaisusta mennään. Esimerkiksi kilpailupostauksissa on valtava piikki ja nopea heikkeneminen, kun taas ohjepostaukset (kuten reseptit) eivät välttämättä tee hurjaa piikkiä, mutta myös heikkenevät maltillisemmin. Ikivihreät aiheet ovat totta kai varmempia vetonauloja vielä vuosienkin päästä.

  • Keskiverto blogiartikkeli saa ensimmäisen julkaisuviikkonsa aikana piikin näytöissä. Ensimmäisen viikon aikana tuoreesta blogauksesta huudellaan niin yrityksen somessa kuin työntekijälähettiläiden toimesta. Artikkelin saamien sosiaalisten median jakojen määrä tippuu ensimmäisen 3 päivän jälkeen 96%:lla.
  • Julkaisuviikon piikkiä seuraa heikentyvä kaiku ensimmäisen kuukauden loppuun, somejakojen määrän myös pienentyessä merkittävästi.
  • Sen jälkeen näytöissä tasaista jälkikaikua hyvinkin jopa toista vuotta, lähinnä hakukoneosuvuuden tai muissa blogiartikkeleissa tapahtuvien viittausten johdosta.

Herää jälleen kysymys: miksi oman blogauksen jakaminen ei ole tasapainoisempaa ja jakaudu pidemmälle ajanjaksolle? Pettikö väline vai tekijä, jos jaoit blogauksen ehkä vain kerran Twitterissä ja sen näki vain se kymmenys seuraajistasi? Työntekijälähettiläillekin artikkelia voisi ehkä porrastaa niin, etteivät kaikki saa sitä jaettavakseen heti sen ensimmäisellä viikolla.

Olet varmemmalla pohjalla, kun harkitset esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Jaetaanko uusi artikkeli samana päivänä organisaation kaikissa omissa kanavissa vai porrastetaanko eri kanaville vaikka eri päivinä?
  • Miten porrastetaan linkkiä työntekijälähettiläille?
  • Millaisessa intervallissa linkkiä toistetaan missäkin kanavassa (suositeltavaa on vaihtaa saatetekstiä)?
  • Missä vaiheessa artikkelin linkkiä mahdollisesti boostataan rahalla missäkin palvelussa?

Meillä yksi kestosuosikeista koskee varsin iätöntä aihetta eli hashtageja. Artikkeli on julkaistu 1443 päivää sitten ja se vetää edelleen satoja katsojia kuukausittain puoleensa erityisesti hakukoneosuvuuden vuoksi. Emme ehkä enää jaa artikkelia tarkoituksella somekanavissa, mutta linkitämme siihenkin tekstiin uudemmissa kirjoituksissa, kuten nytkin.

[sc:tilaavalmennus]
Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.