Onko verkkoviestinnän etiketti hallussa?

Viime vuoden lopulla ne alkoivat. Nimittäin poliitikkojen “ystävälleen” suunnatut lähestymisyritykset. Vaalien lähestyessä tämä on tietysti säännöllinen ilmiö, mutta lähestymiset ovat siirtyneet nyt yhä enemmän turuilta, toreilta ja printtimediasta sähköposteihin ja sosiaaliseen mediaan.

Facebookissa ja Twitterissä on jatkuvasti ihmisten närkästyneitä kommentteja poliitikkojen/ehdokkaiden turhan tuttavallisista lähestymisistä. Kaikissa näissä närää herättäneissä tapauksissa on ollut kaksi yhteistä piirrettä: ylettömän tuttavallinen puhuttelu (vaikka viestien vastaanottaja ei ole koskaan tavannut lähettäjää) ja puuttuva tieto siitä, mistä lähteestä vastaanottajan osoite oli saatu.

Tässä yksi esimerkki tapahtuneesta: nykyinen kansanedustaja rupesi lähettämään tietylle intressiryhmälle sähköpostissa uutiskirjeitä, jotka alkoivat aina: “Hei ystäväni” ja jatko oli yhtä tuttavallista. Sähköpostiviestin lopussa ei mainittu osoitelähdettä, eikä ollut mahdollisuutta poistaa itseään listalta muuten kuin kirjoittamalla hänelle sähköposti. Sen jälkeen viestien tulo kyllä tyrehtyi, mutta mitään kuittausta/vastausta kielteiseen palautteeseen ei tullut eli siihen tyrehtyi myös ystävällisyys.

Verkkoviestinnän sekä läsnäolon taito olisi poliitikolle erityisen tärkeätä, sillä sen puute voi kääntyä rankasti häntä vastaan. Esimerkiksi osoitetietolähteen kertomista edellyttää jo tietosuojalaki ja harmistunutta palautetta voisi olla verkossa huomattavasti vähemmän, jos vastaanottajille annettaisiin mahdollisuus varmistaa, että viestiä ei tule toista kertaa. Varsinkin kun uutiskirjeohjelmistot tarjoavat tähän automatisoidun ratkaisun, eikä huomaavaisuus aiheuta edes työtä tai vaivaa. Kohteliasta ja etikettiin kuuluvaa olisi tietysti kysyä ensin että haluatko vastaanottaa vaaliviestejäni.

Tällaiset tapaukset saavat pohtimaan, ovatko ehdokkaat tietoisia tai ovatko saaneet koulutusta sosiaalisen median viestintään liittyvästä etiketistä ja toimintatavoista? Ja heidän kannaltaan vielä tärkeämpi kysymys: onko ehdokkailla tietoa miten oman viestin saa parhaiten perille sille kohderyhmälle, jota tavoittelee? Ja miten verkossa/sosiaalisessa mediassa ollaan aidosti läsnä? Viiden pisteen vinkki: kannattaa rakentaa imua ja tavoitella/houkutella puoleensa niitä äänestäjiä jotka ovat aidosti kiinnostuneita, sen sijaan että väen vängällä yrittää toimia vanhalla työntömallilla ja viestiä hakuammunta-tekniikalla. Panostamalla vähän verkkoviestinnän ja läsnäolon taitoon, voi saavuttaa paljon.

Tässäkin asiassa voisi taas kerran lainata Antti Rokkaa: “Ratekia on sitä että tähtää ensin.”


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.