Sen on pakko olla sovelluksen vika! Siis sen syyn miksi ei työntekijälähettilyys toimi, vaikka työntekijät ovat kaikki nätisti kutsuttuina työntekijälähettiläsalustaan. Muita syitä työntekijälähettilyysohjelmanne toimimattomuuteen ei tietenkään voi olla.

Missään nimessä ongelma ei ole esimerkiksi organisaation kulttuurissa, jossa joku työntekijälähettilyyspöhinästä huumaantuneena nakkaa työntekijät betonibuutsit jalassa suoraan syvään päähän. Sehän ei nimittäin ollenkaan tuota kelmeää, kylmää ja pöhöttynyttä viestintää maailmalle…

Oikeasti, mitäpä jos lähtisitte teilläkin purkamaan työntekijälähettilyyden asiaa oikeasta päästä, eli opettelisitte ensin porukalla uimaan kukin valitsemallanne tyylillä? Niin kuin Tom Laine Toinen Mielipide -sivulla sanoo:

“Parhaimmillaan työntekijälähettilyys on työntekijän vapauttamista viestinnän kahleista, vapaus kertoa asioista omalla tavallaan, nimellään ja äänellään, omissa kanavissaan, silloin kun se hänellä sopii ja häntä kiinnostaa.”
– Tom Laine, Toinen Mielipide

Ei työntekijälähettilyys toimi ilman kunnon kulttuuria

Ei työntekijälähettilyys toimi vieläkään niin, että työntekijöille ilmoitetaan “nyt te olette työntekijälähettiläitä!” Jotta lähettilyydestä todella saataisiin jotain irti, keskity kulttuuriin ja hyvän työpäiväkokemuksen luomiseen.

Mistä aloittaa?

Ennen kuin kutsut työntekijäsi millekään lähettiläsalustalle tai edes toimiin, kannattaa tarkastaa tietyt asiat kuntoon. Kirkasta esimerkiksi Zenton kaltaisen yhteistyökumppanin avulla niin itsellesi kuin muille organisaation avainhenkilöille miksi ja miten työntekijälähettilyys edesauttaa yritystänne.

Valmenna tai valmennuta viestinnän vapauteen

Jotta työntekijälähettilyydestä todella saataisiin irti ne hyödyt, joiden vuoksi aiheesta pöhistään, tarvitaan väistämättä valmennusta. Ei työntekijälähettilyys toimi, ellei työntekijöihisi luoteta heidän verkostoissaan ja siitä syystä heidän on hyvä oppia olemaan esillä luontaisina itseinään eikä viestinnän valmiiksi pureskelemia viestejä toitottavina robotteina.

Edesauta lähettilyyttä helpottamalla ja kannustamalla

Aktiivisimmat asiantuntijabrändääjät epäilemättä pärjäävät ominkin avuin, mutta arkailevampi aloittelija kaipaa apua valmennuksen jälkeenkin. Apua voi antaa paitsi pienillä viestintää koskevilla vinkeillä ja esimerkeillä, mutta myös tarjoilemalla valmiiksi valikoitua tarkennettua sisältöä.

Kannustamiseen on suositeltavaa käyttää sellaisia keinoja, jotka istuvat kullekin työntekijälle. Kuuntelemalla kutakin tekijää tämä hahmottuu parhaimmin.

Sitouta yhteisellä toiminnalla

Ne ovat ne työhönsä sitoutuneet työntekijät, jotka työntekijälähettiläinäkin loistavat. Yksi keino sitouttamiseen on yhteistyö, jolla tehdään hyviä työpäiväkokemuksia.

Tämä saattaa tuntua työläältä, mutta onneksi apua on saatavilla.

Käytä työntekijälähettilyysalustaa suorituksen tehostamiseen

Tosissaan olevat uimarit käyttävät erilaisia apuvälineitä suorituksensa tehostamiseen. Kun työntekijälähettilyyden mekanismi on kunnossa, näin voidaan toimia myös työntekijälähettilyysohjelman tehostamiseksi. Yksi näistä välineistä on tietysti alussa syntipukiksi joutunut työntekijälähettilyyssofta.

Työntekijälähettilässoftalla voidaan tehostaa erityisesti oman ja kolmansilta osapuolilta kuratoidun sisällön välittämistä työntekijöille. Suosittelisin ajattelemaan tätä nimenomaan niin päin, että vaikkapa Smarp on se yksi selkeä ja luotettava kanava, jota kautta työntekijät vastaanottavat valikoidut sisällöt. Jos he katsovat niiden sisältöjen jakamisen olevan esimerkiksi oman työnsä ja urakehityksensä kannalta hyvä juttu, he jakavat. Sovelluksen avulla palvellaan työntekijöitä.

Työntekijälähettiläsalusta tehostaa myös suorituksen mittaamista. Pyrkisin sinuna hyödyntämään alustasta saatavaa dataa nimenomaan kannustamisessa, sillä ei työntekijälähettilyys toimi jos jokaista toimintaa somessa pitää miettiä viivan alle jäävinä lukuina.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.