Sen on pakko olla sovelluksen vika! Siis sen syyn miksi ei työntekijälähettilyys toimi, vaikka työntekijät ovat kaikki nätisti kutsuttuina työntekijälähettiläsalustaan. Muita syitä työntekijälähettilyysohjelmanne toimimattomuuteen ei tietenkään voi olla.
Missään nimessä ongelma ei ole esimerkiksi organisaation kulttuurissa, jossa joku työntekijälähettilyyspöhinästä huumaantuneena nakkaa työntekijät betonibuutsit jalassa suoraan syvään päähän. Sehän ei nimittäin ollenkaan tuota kelmeää, kylmää ja pöhöttynyttä viestintää maailmalle…
Oikeasti, mitäpä jos lähtisitte teilläkin purkamaan työntekijälähettilyyden asiaa oikeasta päästä, eli opettelisitte ensin porukalla uimaan kukin valitsemallanne tyylillä? Niin kuin Tom Laine Toinen Mielipide -sivulla sanoo:
“Parhaimmillaan työntekijälähettilyys on työntekijän vapauttamista viestinnän kahleista, vapaus kertoa asioista omalla tavallaan, nimellään ja äänellään, omissa kanavissaan, silloin kun se hänellä sopii ja häntä kiinnostaa.”
– Tom Laine, Toinen Mielipide
Ei työntekijälähettilyys toimi ilman kunnon kulttuuria
Ei työntekijälähettilyys toimi vieläkään niin, että työntekijöille ilmoitetaan “nyt te olette työntekijälähettiläitä!” Jotta lähettilyydestä todella saataisiin jotain irti, keskity kulttuuriin ja hyvän työpäiväkokemuksen luomiseen.
Mistä aloittaa?
Ennen kuin kutsut työntekijäsi millekään lähettiläsalustalle tai edes toimiin, kannattaa tarkastaa tietyt asiat kuntoon. Kirkasta esimerkiksi Zenton kaltaisen yhteistyökumppanin avulla niin itsellesi kuin muille organisaation avainhenkilöille miksi ja miten työntekijälähettilyys edesauttaa yritystänne.
- Ensimmäinen askel kohti työntekijälähettilyyttä — päivitä organisaation sosiaalisen median suunnitelma ja aseta tavoitteet ohjelmalle
- Tahtooko työntekijä olla lähettiläs? — kartoita sekä työntekijöiden halut tukea omaa uraansa lähettilyyden avulla, että valmennustarpeet esimerkiksi viestinnän saralta
- Työntekijälähettilyysohjelman avainroolit — valitse ohjelmalle luottohenkilöt, jotka tukevat työntekijöitäsi tarvittaessa
Valmenna tai valmennuta viestinnän vapauteen
Jotta työntekijälähettilyydestä todella saataisiin irti ne hyödyt, joiden vuoksi aiheesta pöhistään, tarvitaan väistämättä valmennusta. Ei työntekijälähettilyys toimi, ellei työntekijöihisi luoteta heidän verkostoissaan ja siitä syystä heidän on hyvä oppia olemaan esillä luontaisina itseinään eikä viestinnän valmiiksi pureskelemia viestejä toitottavina robotteina.
- Työntekijälähettilyys hyödyttää myös työntekijää — työntekijä hyötyy muun muassa saamalla valmennusta ja vankempaa kokemusta viestinnän asioista
- Huolellinen työntekijälähettilyys nostaa brändin arvoa — auta työntekijöitä määrittelemään omia asiantuntijabrändejään, vahvat brändit vahvistavat myös yrityksen brändiä
- Osaako työntekijälähettiläs kohdata asiakkaasi? — työntekijälähettilyyden myötä yhä useampi osaajistasi on suorassa asiakaskontaktissa, joten tue heitä asiakkaiden kohtaamiseen liittyvissä asioissa
Edesauta lähettilyyttä helpottamalla ja kannustamalla
Aktiivisimmat asiantuntijabrändääjät epäilemättä pärjäävät ominkin avuin, mutta arkailevampi aloittelija kaipaa apua valmennuksen jälkeenkin. Apua voi antaa paitsi pienillä viestintää koskevilla vinkeillä ja esimerkeillä, mutta myös tarjoilemalla valmiiksi valikoitua tarkennettua sisältöä.
- Johtoportaan työntekijälähettilyyttä — johdon esimerkki on merkittävä tekijä työntekijöiden auttamisessa ja rohkaisemisessa
- Työntekijälähettilyys kaipaa kuratoinnin kulttuuria — työntekijän asiantuntijabrändiä vahvistavaa myös toimialan muu sisältö, joten yritä varmistaa hänelle sen saanti kuratoimalla
- Miten verkkokauppa voi lisätä sosiaalista myyntiä? — varmista, että tekijöille on tarjolla myös pehmeän myynnin sisältöä, joka on esimerkiksi viihdyttävämpää
- Tuota sisältöä, jonka takana olet aidosti — muistuta valinnan vapaudesta ja kannusta omannäköisyyteen niin linkkejä jakaessa kuin sisältöä tuottaessa
Kannustamiseen on suositeltavaa käyttää sellaisia keinoja, jotka istuvat kullekin työntekijälle. Kuuntelemalla kutakin tekijää tämä hahmottuu parhaimmin.
- Palkitse työntekijälähettiläs viisaasti — anna hyvistä suorituksista kannustimia, jotka tukevat urakehitystä ja tarpeita (huom. hyvä suoritus ei välttämättä tarkoita suurinta jakomäärää)
- Valitse työntekijälähettiläs taiten — ryhmittele työntekijät alustalla esimerkiksi kiinnostuksenkohteiden mukaan ja tarkenna sisältöä ryhmäkohtaisesti
- Yhteisömanageri ajaa työntekijälähettiläiden asiaa — kuuntele työntekijöiden tarpeet ja murheet lähettilyyttä koskien ja tartu ehdotuksiin sekä ongelmakohtiin ajoissa
Sitouta yhteisellä toiminnalla
Ne ovat ne työhönsä sitoutuneet työntekijät, jotka työntekijälähettiläinäkin loistavat. Yksi keino sitouttamiseen on yhteistyö, jolla tehdään hyviä työpäiväkokemuksia.
- Taitojen vaihdolla työntekijälähettilyys vahvistuu — kehota järjestelmällisesti työntekijöitä vaihtamaan hiljaista tietoa osaamisesta keskenään, sillä yhteistyö sitouttaa heitä entistä enemmän
- Työntekijälähettiläs sisäisen viestinnän voimaeläimenä — kannusta työntekijöitä tukemaan myös toistensa asiantuntijabrändäystoimia jakamalla hyviä sisältöjä ensin sisäisesti, kollegan jaettavaksi
- Työssään tekijä tunnelmoi — järjestä vaikka yhteisellä äänestyksellä yhteinen hashtag, jota työntekijät voivat käyttää vaikkapa jakaessaan tunnelmakuvia yhteistyöhetkistä
Tämä saattaa tuntua työläältä, mutta onneksi apua on saatavilla.
Käytä työntekijälähettilyysalustaa suorituksen tehostamiseen
Tosissaan olevat uimarit käyttävät erilaisia apuvälineitä suorituksensa tehostamiseen. Kun työntekijälähettilyyden mekanismi on kunnossa, näin voidaan toimia myös työntekijälähettilyysohjelman tehostamiseksi. Yksi näistä välineistä on tietysti alussa syntipukiksi joutunut työntekijälähettilyyssofta.
Työntekijälähettilässoftalla voidaan tehostaa erityisesti oman ja kolmansilta osapuolilta kuratoidun sisällön välittämistä työntekijöille. Suosittelisin ajattelemaan tätä nimenomaan niin päin, että vaikkapa Smarp on se yksi selkeä ja luotettava kanava, jota kautta työntekijät vastaanottavat valikoidut sisällöt. Jos he katsovat niiden sisältöjen jakamisen olevan esimerkiksi oman työnsä ja urakehityksensä kannalta hyvä juttu, he jakavat. Sovelluksen avulla palvellaan työntekijöitä.
Työntekijälähettiläsalusta tehostaa myös suorituksen mittaamista. Pyrkisin sinuna hyödyntämään alustasta saatavaa dataa nimenomaan kannustamisessa, sillä ei työntekijälähettilyys toimi jos jokaista toimintaa somessa pitää miettiä viivan alle jäävinä lukuina.