Nyt ne sitten tosiaan tulevat, nimittäin Aikajanat Facebookin yrityssivuille. 30.3.2012 pitäisi kaikkien sivujen muuttua aikajanoiksi, mutta voit toki oman sivusi julkaista aikajanan jo ennakkoon: niin mekin teimme!
Mitä markkinoijan ja viestijän pitää ottaa Facebook-sivujen Aikajana-muutoksessa ainakin huomioon?
Tässä pikainen tarkistuslista asioista, jotka sinun kannattaa ottaa mietintään välittömästi:
Logo:
Viimeistään nyt sinun on aika pitää huolta aktiviteettivirrasta erottumisestasi järjestämällä sivuillesi logokuvaan oikeasti se logo eikä jotain mystistä! Valitse logoistasi se, joka hyödyntää hyvin 180 x 180 pikselin kuva-alueen ja näyttää hyvältä myös 32 x 32 pikselin pikkukuvana. Pyri tästedes pitämään logokuva brändisi mukaisesti logonasi, opeta tykkääjät tunnistamaan juuri sinun yrityksesi tai organisaatiosi viesti sieltä omasta aktiviteettivirrastaan logosi avulla.
Kansikuva:
Aikajanan ylälaidassa on 850 x 315 pikseliä suuri kansikuva, ala ideoida miten käytät sitä hyväksesi! Voisithan esimerkiksi pyytää kuvaehdotuksia tai jopa itse kuvia asiakkailtasi. Voit vaihtaa kuvaa vaikka päivittäin, kampanjoittain…
Tervetulosivut:
Jatkossa et pysty ohjaamaan ei-tykkääjiä räätälöidylle tervetulo-välilehdellesi, vaikka räätälöidyt sivut ovatkin mahdollisia. Mieti siis tämä strategiasi uudelleen. Sivulle tulijat ohjautuvat aikajanalle, jossa voit eri tavoin kyllä vaikuttaa siihen mitä he ensimmäisenä näkevät.
Navigaatio:
Kansikuvan alla oikealla on navigaatio, johon mahtuu kerrallaan 4 kohtaa. Järjestele se siis itsellesi otollisesti, mieti esimerkiksi onko sen tykkääjien määrän tärkeää näkyä vai ei?
Ylläpito-osio:
Pääsy ylläpito-osioon vaihtaa paikkaansa ja käyttöön tulee muutenkin hieman erilaisia näkymiä. Tutustu jo ennakkoon näihin näkymiin, ettei tule yllätyksiä.
Muista kuitenkin aktiviteettivirran tärkeys
Vaikka sivujen visuaalisuus nyt huomattavasti kasvaakin, älä kuitenkaan unohda tätä: suurin osa tykkääjiesi toiminnasta tapahtuu heidän omien etusivujensa aktiviteettivirrassa. Tilanne voi toki aikajanojen myötä muuttua, mutta aktiviteettivirran eli sisällön kautta houkuttelet tykkääjät sivullesi.
Muista siis edelleen tärkein työkalusi Facebookissa: sisältö.
Suosittelen, että vedät syvään henkeä, menet Facebook-sivullesi ja esikatselet sivusi jo tänään.
Tutkailin kalenteria ja sinne mahtuu parikin mahdollista klinikkapäivää tälle. Ensimmäinen on tarjolla: 14.3.2012 Läsnäoloklinikka: Facebook Sivut ja Aikajana -muutos.