Puhutaanpa vähän pizzasta. Ei siksi, että tätä kirjoittaessa on perjantai vaan siksi, että kävin Valve Digitalist Marketing Forumilla kuulemassa muiden muassa Kotipizzan Tommi Tervasta.
Minä muiden kuulijoiden joukossa opin, että toimitusjohtaja Tervanen hoitaa itse Kotipizzan Twitter-tilin.
#kotipizza'n Twitter-tiliä hoitaa toimitusjohtaja – halu oppia tuntemaan asiakkaat ja oppia käyttämään Twitteriä. Asennetta! #digitalist
— Susanna Virén (@SusannaVirn) 27. tammikuuta 2015
Tämä ei kuitenkaan ole se asia jonka haluan puheenvuorosta nostaa esille, vaan haluan jutella kanssasi hieman vanhasta tutusta aiheesta: läsnäolo julki oikeassa elämässä. Tässä tapauksessa pakkauksissa.
Pue tuotteesi tai palvelusi kuvaukselliseen pakkaukseen
Instagram on Kotipizzan sosiaalisen median kanavista nopeimmin kasvava. Omia kuvia on julkaistu alle sata, mutta hashtagin #kotipizza erilaisilla variaatioilla kuvamateriaalia löytyy Instagramista yli 11 000:tta kuvaa. Kuluttajat siis hoitavat homman.
Tervanen kertoi, että kuluttajille pyritään luomaan erilaisia mahdollisuuksia kuvaamiseen ja tämä ulottuu myös pakkauksiin:
"Niinkun te huomaatte tää missio jalkautuu meillä myös noihin meidän pakkauksiin. Nää on tärkeitä nää pakkaukset myös, et me tehdään sisällöstä semmosii kuvia joita voidaan sit jakaa."
– Tommi Tervanen, Valve Digitalist Marketing Forum 2015
Huomasin tämän itsekin vuoden vaihteessa, kun kävin pitkästä aikaa Kotipizzassa. Paikan päällä syödessäkin lankkupizza tarjoiltiin instagrammaamiseen (ja muuhun kuvaamiseen) houkuttavan paperin päältä:
Nyt siis itse kunkin organisaatiossa graafikot, AD:t, visuaaliset suunnittelijat ja muut kuvankäsittelyn kanssa sinuttelevat hommiin ja luomaan kaikesta materiaalista sellaista, että se suorastaan kerjää kuvatuksi tulemista!
Kotipizzalla tämä toki yhdistyy myös palkintoihin, mutta siitä ei kannata stressiä ottaa. Moni kuluttaja kuvaa kivannäköisiä ja oivaltavia juttuja ihan porkkanoittakin.
Myös palvelun voi pakata
Jos nyt mietit, että helppohan se on pizzalaatikoita kuvittaa kivasti, niin älä murehdi!
Kyllä työntekijöitä ja asiantuntijoitakin pystyy "paketoimaan" kuvaukselliseen kuosiin, eikä ole poissuljettua vaikkapa asiantuntijan kalvoesityksen tms. Instagramiin optimoiminenkaan.
Itse kukin varmasti palaa halusta kuulla ideoita, joten kommentoi alle tai vastaa vaikka tähän tweettiin:
Miten palvelun voisi "pakata" niin, että ostajan tekee mieli kuvata se vaikka Instagramiin? Vrt. @Kotipizza-tuotteet pic.twitter.com/wTBbjIDmcl
— Hanna Takala (@hannatakala) 30. tammikuuta 2015