Eri teemat, kuten erilliset sosiaalisen median palvelut, sisältömarkkinointi tai bloggaaminen, aaltoilevat kukin vuorollaan tämän sosiaalisen median valmentajan maailmassa. Juuri nyt tuntuu olevan erittäin ajankohtaista taas tavoitteellinen bloggaaminen.
Manifeston tutkimuksen mukaan yritysblogit ovat yleistyneet viime vuosina voimakkaasti. Digityksen Tivi250-yrityksiä koskevan tutkimuksen mukaan kuitenkin vain 45 % kaikista tutkituista Tivi-yrityksistä hyödyntää blogia viestintävälineenä.
Minun maailmassani tämä blogeja koskeva pöhinä on näkynyt lisääntyneinä blogikoulutuksina, sekä avoimina että organisaatioiden sisäisinä valmennuksina ja erilaisina asiaa sivuavina haastatteluina (mm. eräs gradu aiheesta on tulossa). Niissä kaikissa minun päällimmäisin teemani on tavoitteellinen bloggaaminen.
Mitä on tavoitteellinen bloggaaminen?
Väitän, että kun asetat blogille ja yksittäisille artikkeleille sekä isoja että pieniä tavoitteita, on koko väline sinulle mielekkäämpi käyttää. Tämä ei ole pelkästään yritys- ja organisaatioblogien asia, vaan sopii yhtä kaikki myös harrastebloggaajille tai vaikka “vain” päiväkirjaa pitäville.
Kassakoneen kilinä, maineen kasvu, uuden työpaikan saaminen, Google-kelpoisten aloitussivujen tuottaminen verkkosivuille, sähköpostilistan tilaajamäärän kasvattaminen, ekirjan menestyminen (kumppanuusohjelmalinkki), ihmisenä kasvaminen, lapsien kasvattaminen hyviksi ihmisiksi, remontin päiväkirjaaminen, sponsoroiduksi tuleminen… Mahdollisia tavoitteita eli hyviä syitä perustaa blogi on pilvin pimein!
Tavoitteellisen bloggaamisen Facebook-ryhmässäkin on monta monituista erilaista tavoitetta, mutta niihin kaikkiin pätevät enemmän tai vähemmän tiukasti seuraavat perusperiaatteet:
Miten bloggaan tavoitteellisesti?
Pyörititpä sitten blogia vai videoblogia eli vlogia, mieti seuraavia asioita:
1. Aseta (liike)toimintaasi kytketty tavoite
Marko Suomi haastatteli minua taannoin ja kysyi mistä tavoitteellisuudessa lähdetään liikkeelle. Ensimmäinen kysymys, jonka voisit esittää itsellesi on “miksi?”
- Miksi blogi on olemassa?
- Mitä tarkoitusta se palvelee?
- Mihin sillä pyrit?
- Mitä tavoittelet milloinkin yksittäisellä artikkelilla?
Muista kuitenkin se, että ketään ei kiinnosta omahyväiset jutut. Enemmän liikennettä blogiin tulee, kun otat lukijoiden tavoitteet mukaan omiin tavoitteisiisi. Inspiroidu siis pikeminkin tästä seuraavasta tweetistä, kuin esimerkiksi yhdestäkään uutispalstasta:
Brian Tracy: Customers only buy improvement #icelive14
— Hanna Takala (@hannatakala) 30. tammikuuta 2014
2. Määritä itsellesi resurssit, budjetoi aikasi
Hanna P on antanut sinulle päivityskalenteripohjan, joka voi toimia myös tavoitteellisen bloggaamisen tukena. Mieti mitä sinun sisältösi prosessoituminen blogaukseksi vaatii.
- Mistä aiheet tulevat?
- Mitä tarvitset muilta henkilöiltä, haastatteluvastauksia tms.?
- Miten kuvitus hoituu?
- Miten blogin promoaminen ajoittuu?
Muista, että jakaminen on olennainen osa menestystä. Jakaminen ottaa aikansa, sillä suosittelen lämpimästi ajallista porrastamista!
3. Yhdistä tavoitteeseen oikeat mittarit
Epäilemättä meistä jokaisesta hurjana vellova lukijamäärä olisi hieno asia, mutta mitata kannattaa muitakin asioita. Liitä niihin muihin asioihin nuo asettamasi tavoitteet: minä esimerkiksi mittaan blogin johdosta tulleiden yhteydenottojen määrää ja laatua.
- Mikä artikkeleistasi vetää eniten lukijoita ja mikä ei vedä ollenkaan?
- Mikä sisältö saa väen kommentoimaan ja mikä jakaamaan?
- Tuleeko yhteydenottoja haluamastasi asiasta?
Muista tarkkailla mittareitasi säännöllisesti, esimerkiksi kuluneen 30 päivän blogimenestyksestä saat jo monta tietoa irti. Pidä mittareiden määrä maltillisena, äläkä sotkeudu lillukanvarsiin!
4. Viesti niin, että tavoite voi täyttyä
Onpa blogisi tavoite sitten kaupanteko tai reseptien järjestäminen selkeäksi kirjastoksi, siihen pääsy vaatii jotain viestin sisällöltäkin. Vaikka yritysblogeissa ei esimerkiksi kommentointi tunnu suomalaisille juuri maistuvan, se ei estä sinua kyselemästä ja pyytämästä mielipiteitä sisällössäsi. Vai mitä olet mieltä?
- Miksi et linkittäisi yhteydenottolomakkeeseen aika ajoin?
- Ovatko jakonapit hyvin esillä, mielellään blogin yläosassa?
- Oletko käsitellyt aihetta niin, että kommentoijille jää jotain sanottavaakin?
- Miten muuten voit ohjata toimintaan?
Muista, ettei ole olemassa mitään yhtä tiettyä tapaa blogata. Pyri madaltamaan kynnystäsi valitsemalla se itsellesi sopiva formaatti (teksti, kuva, video, ääni). Missä tahansa formaatissa on aivan varmasti mahdollista ohjata yleisö toimimaan tavoitteesi hyväksi.