Tiimarin mielestä Joulumieli syntyy tekemällä ja erityisesti joulumieltä osoittaa joulumielen tekeminen myös tuntemattomille. Tiimari ja HelsinkiMissio aikovat jakaa Tiimarin asiakkaiden joulukortteja niille yksinäisille suomalaisille, jotka eivät ehkä muuten joulukortteja saa ja Tiimarin tuntien hommassa on itsetekemisen sekä askartelun maku. Tämä on juuri sellaista markkinointia, joka tekee hyvää muullekin kuin bisnekselle.
Uskon lujasti itsetekemiseen sekä palkitsemiseen markkinointikeinona, olen koulutuksissammekin alleviivannut kuinka asiakkaan palkitseminen hyvällä mielellä voi mahdollistaa ihmeitä. Hyvän mielen saa aikaiseksi jo pelkästään huomiota osoittamalla, vielä paremman mielen antamalla huomion lisäksi jotain muutakin. Hyvän mielen Tiimarin tapauksessa saa kolmas osapuoli, mikä on markkinoinnin lisäksi lahja vailla vertaa. Tänä päivänä on syytä huomata asiakkaansa henkilökohtaisesti sekä ottaa huomioon myös todellista huomiota tarvitsevat ihmiset, ympäristö eikä vain myynti. Projekteihin on nyt syytä upottaa anteliaisuutta – jos haluu saada on pakko antaa, niinkuin profeetta Mc Nikke T julistaa!
Näitä on aikaisemminkin nähty, muistaakseni eräskin vaateketju lahjoitti välirahan vesiprojektiin mikäli asiakas pyöristi maksaessaan seuraavaan tasarahaan. Pieni teko, jolla on merkitystä ja asiakkaalle tuli uuden tuotteen lisäksi hyvää mieltä. Antamisesta ja lahjoittamisesta tehdään kivutonta, asiakas otetaan mukaan päätöksiin ja lahjoittamaan: heillä on hyvää valtaa ostoksia tehdessään. Nyt onkin syytä miettiä, miten tämän saa mukaan omiin projekteihinsa. Miten voi tehdä hyvää ja hyötyä myös itse. Kuinka voidaan palkita asiakas, kuinka hän saa osallistua ja kuinka hyötyvät kolmannet tahot?
Tiedän, että tähän tullaan tulevaisuudessa kiinnittämään huomiota, vuosi 2010 tulee olemaan paremman mielen vuosi! G(enerosity)-sukupolvea ajavat niin taantuma, kulutuskuvotus, välittävien instituutioiden kaipuu sekä jakaminen. Puhe ei ole vain rahasta, vaan materiaalista, materiasta ja siitä hyvästä mielestä.