Kannatan työntekijälähettilyyssovelluksien, kuten Smarpshare, käyttöä lujasti. Onhan se nyt nimittäin kätsää saada ne oman organisaation sisällöt mobiilisti tsekattavaksi ja laittaa ne jakoon vaikka junamatkalla töihin mennessä. Yksi asia kuitenkin, mitä noissa sovelluksissa kaipaan, on mahdollisuus satunnaiseen ei-jaettavaksi-tarkoitettuun viestiin.

Heittäisin noilla viesteillä esimerkiksi muistutuksen omaisesti kehoituksen jakaa tunnelmia töistä sillä työntekijälähettämiselle omistetulla hashtagilla. Toinen mistä niillä viesteillä aina välillä muistuttelisin on Pinterestiin jakaminen.

Ainakaan nimittäin vielä ei jokainen työntekijälähettilässovellus mahdollista tarjolla olevien artikkelien pinnaamista. Niistä näet kuitenkin tarjolla olevan sisällön ja jos olet Pinterestin käyttäjä, osaat arvioida kyllä onko se artikkeli pinnaamisen arvoinen. Ja kun työntekijälähettiläs saisi vielä muistutuksen, että näitä voi jakaa Pinterestiinkin… ihan hyvä olisi.

Miksi työntekijälähettilään kannattaa jakaa juttuja Pinterestiin?

Pinterest ohjaa mitä parhaiten liikennettä verkkosivullesi, joten sitä ei kannata ylenkatsoa. Vaikka ne jaot eivät näkyisikään siellä työntekijälähettiläiden välisessä jakamisskabassa saatika sovelluksessa mitattavissa tuloksissa, väitän niiden näkyvän verkkosivujen liikenteessä — ainakin oikeilla toimialoilla ja oikeanlaisen sisällön johdosta. Pinterest nimittäin kalpenee vain Facebookille, mitä tulee liikenteenohjaamiseen.

Sprout Socialin infografiikasta näet, että Pinterestin käyttäjät ovat pääasiassa yli 18-vuotiaita naisia.

Sprout Social infografiikka Pinterest-käyttäjistä
Lähde: Sprout Social

Kategoriat (eli sisältöteemat), joissa he pinnaavat ja selaavat eniten ovat Ahalogyn tutkimuksen mukaan:

  • Ruoka ja juoma
  • Käsityöt ja askartelu
  • Kodin sisustus

KPCB:n Mary Meekerin internetin trendejä koskeva raportti kuitenkin kertoo, että Pinterestissä ovat erityisen voimakkaassa kasvussa “miehisemmät” kategoriat. Miespinnaajien määrä tuplautui vuodesta 2013 vuoteen 2014.

KPCB:n graafi Pinterestissä kasvavista ei-ydin-kategorioista
Lähde: KPCB

Miesten suosituimmat ja selatuimmat kategoriat ovat:

  • Ruoka ja juoma
  • Tekniikka
  • Käsityöt ja askartelu

Ja siinä missä naisiin Pinterestissä vetoavat esimerkiksi juhlapyhät ja tapahtumat, miehiä vetää puoleensa esimerkiksi urheilu.

Monen yrityksen sisältöannille on Pinterestissä oikeasti tilausta, etenkin kun Shopifyn kyselytulosten mukaan 93 % käyttäjistä käyttävät Pinterestiä hankintojen suunnitteluun. Jotta siihen tarpeeseen voitaisiin vastata, pitää paitsi ottaa sisältömarkkinointi haltuun, myös suhtautua avoimin mielin työntekijälähettilyyden ideaan. Työntekijöilläsi on nimittäin epäilemättä Pinterestissäkin taipumus saada viesti pidemmälle.

Ei ole välttämättä tarpeellista tehdä organisaatiolle omaa Pinterest-tiliä ollenkaan, vaan luottaa työntekijöiden voimaan. Selvitetään siis alkukartoituksessa moniko teiltä jo pinnaa!

[sc:kysely]

Tuota jaettavaksi sisältöä joka sopii Pinterestiin

Edellä mainittujen sisältökategorioiden perusteella saatat tietysti päätellä, että kaikille toimialoille Pinterest ei ole oikea paikka. Vaikka minä näen Pinterestin heti mahdollisuutena Pauligille, joudun toki pinnistelemään kuvitellessani joidenkin toimialojen — mielikuvaharjoittelen EY:lla juuri — sisältöjä. Väitän kuitenkin, että se on enemmän tuottamastanne sisällöstä, kuin toimialasta kiinni.

Kun otat katsauksen kaikkiin Pinterestin kategorioihin, näet niiden aikalailla kattavan elämän kirjon. Eli siis jos tavoittelemasi kohdeyleisö on Pinterestissä, lienee aika ajatella sisältömarkkinointia hieman uusiksi.

Pinterestiin kelvollinen sisältö tuotetaan jonnekin muualle kuin Pinterestiin itseensä. Esimerkiksi blogiin tai verkkokauppaan. Sieltä se sitten pinnataan, vaikkapa juuri työntekijälähettiläidesi toimesta.

Millaista sen sisällön tulisi olla Pinterestiä ajatellen?

Ensinnäkin koska pinnausten hyllyikä on varmasti somen pisimpiä, pinnattavaksi sopiva sisältö on parhaimmillaan ikivihreää. Se ei vanhene vartissa, vaan se kestää esille nousun parin vuoden päästäkin.

Toiseksi sisällössä on oltava pinnaajia miellyttävä laadukas kuva. Pinterestissä sisältö esitellään kuva edellä ja Curalaten selvityksen mukaan esimerkiksi punaisen sekä oranssin sävyt toimivat, kuvan kannattaa olla pystysuuntainen (2:3 tai 4:5) eikä ihmiskasvoja kannata esitellä.

Kolmanneksi kannattaa muistaa, että pinnattu sisältö voi olla esimerkiksi YouTube-video. Eli sisällön upottamisesta on tässäkin hyötyä!

Toki voit verkkosivutoimittajasi kanssa varmistaa rikastetut pinnaukset.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.