9.-10.10.2014 Helsingin Messukeskuksessa Nordic Business Forum keräsi yli 5300 bisnesihmistä kuulemaan muun muassa Arnold Schwarzeneggeriä ja Sir Ken Robinsonia. 4 kuukautta aikaisemmin loppuunmyyty suurtapahtuma näkyi myös sosiaalisessa mediassa ja sai muun muassa Suomi-Twitter-laskuristaan tutun Toni Nummelan tweettaamaan Twitterin läpilyönnistä Suomen bisnespiireissä.
Kyllä toi #NBForum2014-häsän viestintä näyttää nyt kovasti siltä, että Twitter on breikannut myös Suomen "bisnespiireissä".
— TONI☆NUMMELA (@toninummela) 9. lokakuuta 2014
Bisnespiireille tiedoksi: tätä kirjoittaessa tapahtumasta on kulunut viikko ja nyt alkaa olla viimeiset hetken hyödyntää pöhinä erilaisilla kiteytyspostauksilla. Viimeiset hetket leikkiä mukana tässä isossa tapahtumassa.
Tilaisuus sitouttaa someilijan noin 9 päivän ajan
Contently nimittäin julkaisi vinkkejä siihen, kuinka teet sitouttavaa sosiaalista sisältöä tapahtuman ympärille. Noista ShareThis-yrityksen kuluttajien jakokäyttäytymistutkimuksesta kerätyistä vinkeistä heti ensimmäisestä käy ilmi tämä: käyttäjät ovat 5 kertaa sitoutuneempia sisältöön tapahtumaa ympäröivinä päivinä.
Mitä käytännössä tarkoittavat ympäröivät päivät? Alla olevasta kalvosetistä esillä olevasta 3. kalvosta käy ilmi, että 2 päivää ennen tapahtumaa ja 7 jälkeen tapahtuman on kriittisin aika klikkausten kannalta.
Kun tätä kirjoittaessa hain Nordic Business Forumin tämän vuoden hashtagia #NBForum2014 Tagboardilla, näytti hashtagin trendikkyys tältä:
Tapahtuman aikana Tonin antamien tietojen mukaan vilkkaimmilla tunneilla #NBForum2014-häsällä tweetattiin 1240 kertaa tunnissa ja nyt kokonaisviestintä häsällä on 18 viestissä per päivä. Todellakin viimeiset hetket tuottaa se ytimekäs ja helposti pureskeltava kiteytys tapahtuman annista myydäksesi omaa osaamistasi.
Vertailun vuoksi näytettäköön 15.10.2014 järjestetystä IBM BusinessConnectista se, miten viestimäärä näin 2 päivää tapahtuman jälkeen on #ibmfi_bc-hashtagilla 44 viestissä. Sen trendi todennäköisesti hypähtää parin päivän sisässä, kun nämä tässä mainostamani viimeiset hetket hyödynnetään!
Mutta miten ne hetket oikeasti voidaan hyödyntää?
Tartu tilaisuuteen ja vedä pöhinällä blogiisi oikeat tahot
Business owners want to know how to attract the right people, and blogging is the best way to do it.
– Derek Halpern, socialtriggers.comin uutiskirje 16.10.2014
Tottakai tapahtumasta livetweettaamalla saa lisää näkyvyyttä niin tapahtuma kuin tweettaajakin, mutta useimmat tweetit vanhenevat minuuteissa (ellei niitä uusiokäytä järjestelmällisesti).
Sen sijaan blogiartikkelin paras ennen -päiväys lasketaan päivissä: blogauksen somejaot tipahtavat 96 % 3 päivän kuluttua julkaisusta. Eikä tuokaan ole mikään ongelma, mikäli tuotat ikivihreän blogiartikkelin, jota voi itsekin uudelleenmarkkinoida vaikka 12 viikkoa julkaisun jälkeenkin ja joka on yksi hyvä aloitussivu hakukoneista saapuville.
Siihen minäkin tässä pyrin. Tuottamaan Nordic Business Forumin innoittamana jälleen yhden sellaisen sisällön, johon voi Googlella osua vaikka ensi aprillipäivänä (167 päivää julkaisusta) ja edelleen oppia jotain hyödyllistä niistä asioista, joissa minä sinua työkseni palvelen.
Tässä tapauksessa oppi on se, että
- bisnesväenkin kannattaa blogata vetääkseen puoleensa oikeita tahoja
- ja hyödyntää blogin markkinoinnissa erilaiset trendikkäät tapahtumat ja tilaisuudet viikon sisässä tapahtuma-ajankohdasta.
Omaa alaansa uudistavan työterveyslääkäriasema Heltin Anni Rouvinen toimi juuri tällä tavalla. Hän bloggasi tapahtumasta 3 päivää tapahtuman jälkeen otsikolla Kiteytys #NBForum2014 annista: 10 parasta oppia kasvuyrityksen johtamiseen. Ja sitten hän tweettasi siitä tapahtuman häsää käyttäen (kuten myös ainakin 45 muuta Twitter-käyttäjää, puhumattakaan retweeteistä).
Kiteytys #NBForum2014 annista: 10 parasta oppia kasvuyrityksen johtamiseen http://t.co/hQ12M3wzFC käyttäjältä @HelttiHealthy #kasvuyritys
— Anni Rouvinen (@AnniRouvinen) 13. lokakuuta 2014
Juuri nyt, tätä kirjoittaessani, Annin juttu on jaettu esimerkiksi LinkedInissä 291 kertaa. Siis sillä forumilla, jossa liikutaan totisesti työmielellä.
Myykö tuo kyseinen artikkeli Heltin työterveysosaamista? Ei suoranaisesti, mutta se tekee Helttiä tunnetummaksi. Esimerkiksi minä en tiennyt Heltin olemassaolosta ennen tätä. Uskoisin, että tässä tapauksessa sisältömarkkinoinnin tavoite oli juuri tämä.
Tämä ei vaadi sitä, että olisit jatkuvasti osallistumassa kaiken maailman seminaareihin, konferensseihin, kongresseihin ja kursseihin (tai joutuisit osaksi karmaisevaa katastrofia). En minäkään osallistunut NBForumiin paikan päällä enkä edes virtuaalitiketillä, seurasin vain häsää Zenton toimistolta käsin. Trendiin voi tarttua olematta paikalla kokemassa asiaa.
PS. Ota yhteyttä, kiinnostuitpa sitten bisnesbloggaamisesta tai tapahtumissa livetweettaamisesta!