Saatoin eilen käännyttää jälleen yhden ihmisen Mailchimpin uutiskirjepalvelun puoleen (onhan nyt esimerkiksi todella kätevää nähdä klikkauskartta kirjeestä!). Ajattelinkin siinä sitten, että miten tämänhetkinen innostuspalveluni Instagram yhdistyisi Mailchimpiin?
No Mailchimpin uutiskirjeet tietysti antavat mahdollisuuden sinulle toimittaa Instagram-kuviesi parhaimmistoa yleisön sähköpostiin!
Näkisin tässä ainakin kaksi mahdollisuutta:
1. Lähetä valikoidut Instagram-kuvat kampanjoina Mailchimpistä sähköpostiin
Mailchimpin (joka on siis ilmainen tiettyyn rajaan asti) integraatioiden joukosta löytyy muun muassa Instagram to Mailchimp, joka tunnetaan myös nimellä Instachimp. Tämä ilmainen sovellus auttaa siis helposti jakamaan kuvat sähköpostiin.
Instachimpissä siis kytket yhteen yhden Instagram-tilin ja yhden Mailchimp-tilin. Tämän jälkeen voit lähettää Instachimpissä erillisiä kampanjoita valikoimistasi kuvista (1-9 kuvaa kirjepohjasta riippuen) jollekin valmiille Mailchimp-listallesi (jos haluat lähettää saman kampanjan toiselle listalle, tuplaa kampanja Mailchimpissä, Instachimp-kampanjat näkyvät Mailchimp-kampanjoidesi listassa).
Tätä voisi käyttää vaikkapa ravintola, kuten tamperelainen ravintola Masuuni, esitellessään uuden ruokalistan antimia ja havitellessaan lisää seuraajia Instagram-tililleen!
Anna kirjeelle aukiklikkaukseen kiinnostava otsikko, raahaa sitten kirjeeseen Instagram-tililtä hyvin valikoidut kuvat ja käsittele kuvaustekstit kirjettä vähän paremmin palveleviksi. Suosittelisin lisäämään kuvaustekstiin myös linkin siihen varsinaiseen Instagram-kuvaan, sillä seuraajia ja reaktioita kannattaa tietysti havitella myös.
Ei huono ajatus, eihän?
2. Lähetä uudet Instagram-kuvat aina automaattisesti sähköposteihin Mailchimpillä
Edellinen konsti oli siis erikseen lähetettäville yksittäisille kampanjoille, mutta onnistuisiko sähköposti uusista Instagram-kuvista automaattisesti? Siis samaan tapaan kuin näistä Zenton blogauksista lähtee automaattisesti kampanja postiisi.
Mailchimpissa tässä tapauksessa on kyse RSS-kampanjasta, eli Mailchimp hakee valitsemaasi aikaan tietyn osoitteen verkkosyötteestä uutta sisältöä. Jos uutta sisältöä löytyy, kampanja lähtee siihen yhdistetylle listalle (meillä esimerkiksi blogitilaajat ovat uutiskirjetilaajista erillään). Tässä tapauksessa pitäisi siis saada Instagramista tavalla tai toisella RSS-syöte Mailchimpille. Instagramista RSS-syötteen saaminen ei ole ihan napin painalluksen takana, vaan joudut todennäköisesti tekemään sen kiertotien kautta. Itse käyttäisin tässäkin tapauksessa automatisointipalvelu IFTTT:tä.
Valikoisin todennäköisesti reseptin, jolla uusi Instagram-tilini kuva tuottaisi postauksen omaan Tumblr-blogiini ja tuon Tumblr-blogin RSS-syötteen laittaisin Mailchimp-kampanjan lähteeksi. Esimerkiksi tämä resepti, jossa jokainen uusi kuva Instagramissa tuottaa postauksen Tumblrissa (lue: uuden kampanjan myös Mailchimpissä).
Tai tämä, jossa tietty hashtag Instagram-kuvauksessa saa kuvan lähtemään Tumblriin.
Tumblr-blogin RSS-syötteen osoite on tätä tyyliä http://tassatumblrblogisinimi.tumblr.com/rss, jonka sitten syötät Mailchimpissa aloittamaasi RSS-kampanjaan.
Tässä kampanjassa Mailchimp hakisi joka päivä klo 10 uutta sisältöä annetusta osoitteesta.
Se mitä sähköposteissa tulee sitten Instagram-viesteistäsi näkymään, määräytyy IFTTT-reseptissä Action-osuudessa. Automaattisessa RSS-kampanjassa näytetään myös tekstisisältö automaattisesti, et pääse kampanjakohtaisesti Mailchimpissä valikoimaan.
Tässä kuvan lisäksi sisältö (Photo caption) olisi Instagramissa annettu kuvausteksti kokonaisuudessaan (Caption), sanat via Instagram ja Instagram-kuvan osoite (Url). Myös uutiskirjeessä näkyisi siis sama sisältö. Voisit esimerkiksi poistaa kohdan “via Instagram” ja korvata sen CreatedAt:lla, joka tuo päiväyksen mukaan sisältöön.
En ihan välttämättä käyttäisi tätä kaiken automatisointia, jos Instagram-toimintaa tapahtuu monta kertaa päivässä (ehkäpä jopa asiakkaidesi toimesta niinkuin tamperelaisessa ravintola Nomu Izakayassa). Jaksaisitko itse vastaanottaa moista sähköpostiisi? Nomusta lähettäisin nimenomaan tietyllä hashtagilla merkityt kuvat 😉
Valikoi
Kaiken kaikkiaan, lähtipä kirjeesi sitten manuaalisesti tai automaattisesti, suosittelisin suorittamaan valikointia. Manuaalisissa kirjeissä tee hyviä koosteita johonkin teemaan liittyen, vaikkapa juuri uudesta ruokalistasta. Automaattisessa uutiskirjeessä lähetä kuvia tietyltä hashtagilta, eli jo Instagramiin jakaessasi mietit palvelisiko se kyseinen kuva myös yleisösi sähköpostissa. Harkitsemalla harkitse ja muista toimia (liike)toiminnallisten tavoitteidesi puitteissa.