Jos vasen käsi ei tiedä, mikä oikea on aikeissa tehdä, voi lopputulemana olla jotain harmillista. Tämä pätee myös yhdessä bloggaamisessa.

Tässä Zenton blogissa hyörii tällä hetkellä 2 kirjoittajaa tuomassa esille omaa asiantuntemustaan — Hanna Puro sekä minä itse. Ei siis turhan montaa kokkia hämmentämässä keitosta, mutta vaatii tämänkin sitä, että juttelemme keskenämme.

Suomen Paras Yritysblogi 2014 -shortlistinkin kaikissa viidessä blogissa on kirjoittajia useampia kuin yksi. En nyt lähde arvailemaan, mitä Ferroplanin blogin, Atrian Hyvä ruoka — parempi mieli -blogin, Otavan Kulman, S-ryhmän Patarummun tai tittelin voittaneen OP-Pohjolan Taloudessa-blogien kirjoittajat käyttävät kommunikointiin, mutta voin heittää pari ehdotusta sinulle ja mahdolliselle blogiporukallesi!

Kuinka sinä saat aikaan toimivan yritysblogin?

Tavoittavan blogisisällön tuottaminen vaatii keskustelua

Kommunikaatio on ehkä tärkein tekijä minkä tahansa menestyvän monen kirjoittajan blogin takana. Se sekä ehkäisee pahasti päällekkäiset artikkelit, että edistää ideointia! Puhumattakaan sitten siitä, että voidaan terävöittää tehtävän sisältömarkkinoinnin tavoitteita ja pohtia saavuttavan markkinoinnin koukkuja.

Syitä riittää, joten miten tätä monen blogikirjoittajan välistä viestintää sitten voisi helpottaa? Näillä muutamalla konkreettisella välineellä:

1. Yhteinen ryhmä

Ehkä helpoin ratkaisu on perustaa vaikkapa yhteinen suljettu Facebook-ryhmä. Tätä ratkaisua suosittelevat esimerkiksi Holoholo Girlsit kertoessaan mitä ovat multibloggaamisesta oppineet.

Tietysti ryhmä voi olla vaikka yrityksen intranetissäkin, Google+:ssa tai vaikka ihan siinä teidän blogialustalla, ei tuo Facebook tähän mitään extramahdollisuuksia tuone.

2. Julkaisukalenteri

Oman porukan välinen viestintä voi tapahtua myös yhteisen julkaisukalenterin kautta. Se voi olla Hanna P:n esittelemän päivityskalenterin muotoinen tai vaikka ihan jaettu Google-kalenteri.

Tai ehkä käyttämäänne blogisovellukseen on olemassa toimituksellisia kalenterilisäosia, kuten tämä WordPressin Editorial Calendar?

3. Tehtävälista

Lisäosista puheenollen ainakin WordPressiin on mahdollista asentaa lisäosa, jolla voi antaa tehtäviä kullekin kirjoittajalle. Yksi tälläinen "plugari" on Cleverness To-Do List. Tai sitten voisi käyttää Dashboard Notepadia, jolla jätetään viestejä WordPress-blogissa suoraan ohjauspaneelissa.

Tietenkään mikään ei estä yhteisen tehtävälistan tekemistä vaikkapa Google Driveen laskentataulukkona, siinä tapauksessa mitään ei tarvitse asentaa minnekään, vaan jakaa tiedosto porukan kesken.

Kolme ehdotusta, yhdenkin käyttöönotto helpottanee hommaa. Onko sinulla jotain ehdotuksia monen blogikirjoittajan väliseen, suljettuun kommunikaatioon?

PS. Blogikoulutus on tulossa esimerkiksi keväällä ProComin tapahtumakalenteriin, mutta ajattelehan miten hyödyllistä olisi miettiä valmentajan avustuksella ihan oman blogiporukan kesken blogin tavoitteita, sisältöstrategiaa sekä -tapoja ja vaikka näitä kommunikaatiovälineitä. Ei tarvitse odottaa, että jotain yleistä ilmaantuu Zenton koulutuskalenteriin, vaan tilata zentolainen ilmestyväksi sinne omalle toimistolle 😉


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.