Taannoisen Facebook-sivujen uudistuksen myötä muuttui myös räätälöityjen välilehtien eli alasivujen tai minisaittien (minisite) tekeminen sivulle.
Ennen käyttöön piti ottaa Facebookin sovellus nimeltä Static FBML, nyt omille tervetulo-, kilpailu- ja muille räätälöitäville sivuille tehdään ensin Developers-sovelluksessa oma sovelluksensa.
Se sovellus hakee iFrameen ehkäpä omalla palvelimellanne omien kotisivujenne yhteydessä olevaa sisältöä ja toimintoja. Edelleen vaaditaan tietynlaista osaamista HTML:n ja esimerkiksi PHP:n parista, jos halutaan vaikka näyttää jotain sisältöä pelkästään sivun tykkääjiksi ilmoittautuneille ja tykkäämättömille henkilöille kehoitus tykätä.
3 minisaittien tuomaa mahdollisuutta
1. Omaa navigaatiota
Kun käytössä oli Static FBML, sen avulla tehtyjen sivujen pikkuikoniin ei päässyt vaikuttamaan ja tänäkin päivänä sivujen navigaatioissa on nähtävissä tylsiä harmaita <-> -ikoneja. Kun sivulle tehdään minisaitti iFramella eli omaksi sovelluksekseen, on mahdollista vaikuttaa myös noihin ikonikuviin. Valitsemanne ikonit tietysti sopivat brändinne visuaaliseen ulkoasuun! Katso esimerkiksi Build.comin navigaatiota.
Muista brändinäköisyys muutenkin: käyttäjäkuva ja pikkukuva, suosikkisivut (eli sivun tykkäämät sivut), kuvanauha eli photostrip ja tilapäivitykset!
Jos sivulle on kertynyt paljon erilaisia sovelluksia, on oletuksena osa navigaatiostanne piilossa kun kävijä saapuu oletuksena seinälle tai tiedot-sivulle. Kun otatte käyttöön tervetulleeksi toivottavan räätälöidyn sivun ja sijoitatte sen navigaatiossa alimmaiseksi ja laitatte saapumissivuksi tuon Tervetuloa! -sivunne, näkee sivulle saapuva tykkäämätön henkilö koko navigaatiokavalkaadinne auki!
Muista myös, että navigaatiosta kannattaa siivota pois kaikki ylimääräinen!
2. Anna informaatiota
Etenkin tervetulo-sivulla pystyt tehokkaasti ottamaan luulot pois sivusi tarkoituksesta ja sisällöstä. Pyydä tuolla sivulla tykkäämään sivustasi ja samalla sivulla voit vaikka ohjeistaa millaista toimintaa odotat sivullasi tapahtuvan tykkääjien toimesta, pyytää liittymään uutiskirjeen tilaajaksi tai vaikka istuttaa videotervehdyksen katsottavaksi. Myrtle Beach kertoo mihin tykkääjänä on mahdollisuus ja teidänkin pitäisi.
iFrame-ratkaisu mahdollistaa myös useita minisaitin sisäisiä navigointeja joista esimerkkinä vaikkapa 3 Lions Media. 3 Lions Median iFrame on ikkuna Flash-sivulle, sekin on mahdollisuus. Näin voi siis esitellä toimintaansa suoraan Facebookissa eikä välttämättä tarvitse ohjata varsinaiselle sivulle linkeillä.
3. Mainosta kampanjaasi
Facebook-mainoksella voidaan mainostaa paitsi Facebookin sisäisiä sivuja ja ulkoisia sivuja, myös omia sovelluksia eli tässä tapauksessa minisaitteja! Jos minisaittisi on esimerkiksi kilpailu tai kampanja, ostettu mainoskampanja kannattaa tietysti suunnata suoraan siihen eikä koko sivulle.
Miten saan oman räätälöidyn sivun?
Itse sovelluksen ja iFramen pystyttäminen on varsin helppoa ja opetettavissa kursseillakin. Sen sijaan näyttävän minisaitin ohjelmoiminen ja visualisointi on asia, jossa todennäköisesti tarvitaan enemmän apua. Kauniit kuvat, niiden asemoiminen tekstin suhteen, toiminnallisuudet… niitä ei kurssilla muutamassa hetkessä ole mahdollista opettaa.
Kehottaisin siis ottamaan räätälöityjen sivujen toiveissa yhteyttä, ohjelmoinnin ja graafisen suunnittelun ammattilaisten kanssa saat aikaiseksi erilaista vääntöä kuin perustiedoilla HTML:stä. Sinulle jää sitten aikaa keskittyä siihen varsinaiseen viestintään, niinkuin FB-sivullamme taannoin sanottiin 😉