Blogi on tehokas keino kasvattaa ja kehittää omaa johtajuutta sekä asiantuntijuutta – kun sen tekee oikein. Jos on itse blogikirjoittajana vielä alkutaipaleella, niin kannattaa ottaa oppia muista bloggaajista, jotka ovat saaneet jo tuloksia aikaan. Vanha mestari-kisälli  -ajattelu pätee siis myös bloggaamiseen erinomaisesti. 


Florida Memory

Kuuntelin hiljattain podcastia, jossa haastateltiin amerikkalaista huippubloggaajaa Michael Hyattia. Hän jakoi auliisti omia menestyksen avaimiaan ja ne olivatkin sen verran valioluokkaa, että syntyi välittömästi halu jakaa niitä eteenpäin.

Hieman kuitenkin ensin taustaa: Hyatt aloitti bloggaajan uransa vuonna 2004 toimiessaan ison amerikkalaisen kustannusyhtiön toimitusjohtajana. Hän halusi ottaa käyttöön innovatiivisemman viestintätavan kuin uutiskirje, nimenomaan oman henkilökuntansa kanssa kommunikointiin.

Hyatt on näyttänyt esimerkkiä muille johtajille ja nykyään monissa yrityksissä johdon bloggaaminen alkaakin ns. sisäisillä blogeilla, jotka julkaistaan vain intrassa. Hyatt lähti kuitenkin laajentamaan blogiaan ja halusi jakaa ajatuksiaan tarkoituksellisesta johtamisesta (Intentional Leadership) koko internetissä.

Blogin sisältö elää pitkään

Michael Hyatt on kasvattanut bloginsa avulla oman verkkosivunsa liikennettä huimiin lukuihin. Huomionarvoista on, että puolet liikenteestä tulee vanhoista blogipostauksista. Hänen blogiinsa virtaa päivittäin n. 300 kommenttia. Millä keinoilla tälläinen temppu tehdään:

1. Unohda se ajatus että bloggaaja on yhtä hyvä kuin hänen viimeinen blogikirjoituksensa. Monet sisällöt elävät pitkään ja ovat relevantteja vielä vuosienkin jälkeen. Pidä vanhat kirjoitukset näkyvissä, älä hautaa niitä arkistoon. Tee parhaimmista postauksista viestejä Twitteriin ja julkaise niitä esim. päivittäin. Älä näytä päivämäärää blogin alussa vaan siirrä se loppuun. Näin blogikirjoituksesi elää pitempään.

2.  Ota selville, mitkä ovat blogisi yleisön tarpeet, toiveet, pelot, ongelmat jne. Pyri kirjoittamaan aina lukijoidesi näkökulmasta ja palvelemaan heitä mahdollisimman hyvin. Yksi tehokas lähestymistapa: ota käsittelyyn ongelma, jota muut miettivät, ratkaise se ja dokumentoi vastaus omassa blogissa. Tämä voi olla esimerkiksi niinkin käytännön ongelma kuin sähköpostin asentaminen omaan älykännykkään.

3. Mitä enemmän jaat, sitä enemmän saat. Älä säilytä kynttilääsi turhaan vakan alla, sillä monet parhaat ideat ja ajatukset jalostuvat kun jaat ne.  Jakamisen jälkeen saat paljon palautetta ja sen mukana paljon uusia ideoita. Näin sinulle muodostuu blogin aiheiden loputon virta.

Toimi keskustelun herättäjänä

4. Ota oppia copywritereista kun otsikoit. Hyvä otsikko pysähdyttää lukijan ja sen täytyy tapahtua muutamassa sekunnissa. Kirjavinkki: “Advertising headlines that make you rich”
(David Garfinkel). Testaa otsikoita ja jatka yrittämistä. Muista että liian nokkela otsikko, jota monet eivät heti ymmärrä, ei houkuttele lukemaan.

5. Muista aina lisätä kuva blogikirjoituksen yhteyteen. Useimmat ihmiset ovat visuaalisia ja hyvä kuva houkuttelee lukemaan koko tekstin. Käytä esim. Flickr-palvelua ja muista tarkistaa tekijänoikeudet ja merkata kuvaan tekijätiedot.

6. Houkuttele ihmisiä kommentoimaan. Muista että sinun roolisi blogaajana on toimia nimenomaan keskustelun herättäjänä. Kokeile kalastaa kommentteja niin, että lisäät jokaisen blogin loppuun avoimen kysymyksen.

7. Tuo blogiisi muitakin asiantuntijoita. Ihmiset rakastavat asiantuntijoiden lausuntoja. Haastattele asiantuntijoita, tee video tai podcast ja liitä se blogiisi.

Mitä muita vinkkejä bloggaamiseen itse haluaisit muille jakaa?

 


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.