Mitä julkaista LinkedInissä? Tai mitä julkaista missään niistä sosiaalisen median palveluista, joita oletkaan asiantuntijaviestintääsi nyt sitten valinnut? Jos tällainen ongelma on asiantuntijaviestintäsi esteenä, niin ei se mitään, muokataan se este pikemminkin hidasteeksi.

Toisille sisältöideoita vaan tulee eikä julkaisemiseenkaan juuri kynnystä löydy, mutta jos sinä et kuulu heihin, ei ongelmaa! On erilaisia tapoja lähteä kaivamaan sieltä sinun (työ)elämästäsi ja asiantuntemuksestasi aiheita. Haluan tämän postauksen myötä antaa sinulle yhden perustavanlaatuisen tavan harjoituksen muodossa.

Ennen kuin lähdet sitä työmaata kaivamaan, kannattaa sinun kuitenkin tukea itseäsi miettimällä ainakin seuraavia, ettei se homma vaan leviä pitkin ja poikin:

  • Mikä yleisesti ottaen on se sun JUTTU, se sun ydinteemasi josta haluat puhua?
  • Mitä ylipäätään tavoittelet asiantuntijaviestinnältäsi?
  • Mitä kohdeyleisöjä eritoten haluat palvella?

Kun on edes kevyt suunta siitä mitä, miksi ja kelle sulla on tarjolla, voit lähteä kaivamaan julkaisuaiheita perinpohjaisemmin oheisella harjoituksella. Se on jaettu neljään osaan, mutta koska teet tätä ihan itseäsi varten saat tietenkin mennä ihan omilla ehdoillasi!

Sisältöstormaus: Kysymys kuuluu

Pyöräytä itsellesi jokin ideointikulmaus eväineen ja ota muistiinpanovälineet (kun teet käsin, parannat mahdollisuuksiasi) esiin!

Tutki ja tallenna

Tutki ja tallenna -vaiheen tarkoitus on vain kasata aineksia mahdollisimman runsaasti eli älä tuomitse, karsi tai esimoderoi. Anna asioiden vaan tulla ja tallenna ne aineistoksi. Tarvitset kynän, paperia sekä ajastimen.

Kirjaa paperille (ylös tai keskelle, mikä sinusta itsestäsi tuntuu parhaalta) muistiin se sinun JUTTUSI tai jokin sen osasista. Kirjoita sitten sen alle “MITÄ” ja laita sitten ajastimeen vaikka 5 minuuttia aikaa. Tehtäväsi on sen 5 minuutin aikana keksiä mahdollisimman monta MITÄ-kysymyssanalla alkavaa kysymystä siitä teemasta.

Pyrkimyksenä on saada mahdollisimman paljon erilaisia kysymyksiä, älä murehdi ovatko ne vastattavissa, ovatko ne ihan hoopoja tms. Keskity nyt määrään laadun sijasta. Sillä ei ole mitään väliä ovatko vaikkapa asiakkaasi kysyneet niitä ikinä, vaan jos jokin kysymys juolahtaa mieleesi, kirjaat sen ylös. Laita kello käyntiin ja suorita!

Kun kello pirahtaa, kynä putoaa ja sinä nouset ylös ravistelemaan itseäsi. Sitten kirjoitat paperille sanan “MITEN” ja toistat sen kanssa harjoituksen. Seuraavaksi otat sanan “MIKSI”, jatkat sen jälkeen sanalla “MILLAINEN”, älä unohda sanaa “MIKÄ” ja kaikkien muiden M-alkuisten kysymyssanojen lisäksi on tietysti myös muita, kuten “KUKA”.

Määrittele ja järjestä

Määrittele ja järjestä -osiossa pyritään tunnistamaan muun muassa trendejä sieltä kasatusta aineistosta. Eli annetaan sille aineistolle merkitystä järjestelemällä sitä. Hengähdä hetki ensin ja ota sitten vaikkapa värikyniä tai erilaisia tarroja käsiisi.

Ryhdy nyt tarkastelemaan kaikkia niitä kysymyksiä, joita aikapaineessa kirjasit ylös. Alussa ryhmittelit ne erilaisten kysymyssanojen alle, mutta nyt haluaisin sinun merkitsevän tai järjestelevän niitä sinulle loogisten merkitysten mukaan.

  • Ota erikseen vaikkapa ne kysymykset, joista voi tehdä päivityksen ihan vaan vastaamalla kysymykseen.
  • Ryhmittele omaksi ryhmäkseen ne, joista sinulle nousee mieleesi tarina tai vaikkapa case-esimerkki.
  • Merkitse omaan osioonsa ne, joihin et vielä tiedä itsekään vastausta, vaan haluat oppia.
  • Laita omaan sarjaansa ne, jotka näyttävät mahdollisuudelta osallistaa verkostoasi kysymällä heiltä.
  • Jne.

Sama kysymys saa toistua niin monessa kategoriassa kuin sen on tarpeen. Jos saat kysymyslistaa läpi käydessäsi jo ideoita ja lisäajatuksia, kirjaa ne ylös johonkin lähelle. Ajatuksena on siis hahmottaa erilaisia toistuvia teemoja materiaalista, jota ensimmäisessä vaiheessa sait aikaiseksi.

Tämän jälkeen ryhdytään sitten kehittelemään niistä päivityksiä, vaikkakaan ei se pätkääkään haittaa, jos saat kirkkaita julkaisuideoita tässäkin vaiheessa!

Kehitä ja tiivistä

Kehitä ja tiivistä -kohdassa niistä tunnistetuista teemoista kiteytetään uutta. Tiivistetään siis merkitystä saanutta aineistoa eteenpäin julkaisuideoiksi. Laitapa taustalle vaikka kahvilan pauhua, ota esiin tarralaput sekä kyniä ja ryhdy kehittelemään.

Kokeillaan kehittää tällä kertaa niistä tiettyihin teemoihin ryhmittelemistäsi kysymyksistä nyt erilaisia “kaksospäivityksiä”. Saat siis mennä kysymyksistä nyt pidemmälle, ne ovat vain rakennusmateriaalia siinä missä niiden erilaiset ryhmittelytkin.

Eli kun jonkin teeman alla jokin asia alkaa kutkutella, pyri tekemään siitä kaksi päivitystä: hyvä kaksonen ja paha kaksonen. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ideoit aina kaksi saman asian kääntöpuolta erillisille tarralapuille, omiksi päivityksikseen.

  • Hyvä kaksonen voi olla vaikka parhaat käytännöt asiasta ja
  • paha kaksonen virheet, joita kannattaa välttää asiaa tehdessään.

Hyvyyteen ja pahuuteen ei kannata liiaksi jumahtaa, keskity enemmän siihen kääntöpuoleuteen 😉

Pyri saamaan aikaiseksi ainakin viidestä asiasta kääntöpuolet, eli 10 päivitysideaa. Tietysti mitä useamman parin saat aikaiseksi, sitä pidemmäksi aikaa sinulla on materiaalipankissasi varaa.

Tarkkaile ja toimita

Tarkkaile ja toimita -jaksossa ajatuksena on vielä tarkastella ja punnita ne aikaansaadut julkaisuideat. Miltä susta siis tuntuu, onko se idea käyttökelpoinen asiantuntijuutesi viestimiseksi.

Otetaanpa tällä kertaa tarkkailutyökaluksi “Mitä [idolisi nimi tähän] tekisi?” Idolin kohdalle voit kuvitella toki vaikkapa suosikkihahmosi tv-sarjasta, jota nyt ahmit tai tsekata vaikka julkkikset, joilla arvioidaan olevan sama persoonallisuustyyppi kuin sinulla. Mikä ikinä toimii sinulle.

Sitten tsekkaat jokaisen ideasi ja mietit mitä hän tekisi sen kohdalla: julkaisuun, jatkokehittelyyn vai hävikkiin?

Jos vastaus on julkaiseminen, odotat vaan oikeaa ajankohtaa, tänään on oikein hyvä päivä ellet ole jo ehtinyt julkaista jotain. Jos jotkin joutavat jatkokehittelyyn, laita kalenteriisi sessio, jossa jatkat työstämistä. Ja jos ja kun tullee hävikkiä, älä nyt niitäkään pois heitä, vaan säilö. Niillä nimittäin saattaa olla käyttöä myöhemmin.

Nyt sinulla pitäisi olla jotain mitä julkaista LinkedInissä, toimialasi Facebook-ryhmässä tai missä ikinä sitten viestitkään!


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.