Kun kirjoitin Instagramilla verkkoliikenteen haarukoimisesta, mainitsin brändätyt hashtagit. Jos jäit miettimään, että miten sellainen tehdään, jatka lukemista.
Hashtagin eli # + avainsana -yhdistelmänhän voi kuka tahansa laittaa omissa viesteissään alulle tai hypätä millä tahansa näkökulmalla olemassa olevan “häsään” mukaan. Tästä viidakon villeydestä huolimatta sinun kannattaa omassa organisaatiossasi brändätä omia hashtageja parhaasi mukaan.
Millainen on hyvä brändätty hashtag?
Tänään hashtageja voi käyttää monissa paikoissa, kuten tietenkin Twitterissä, jo mainitsemassani Instagramissa ja jos sinulla on meneillään kadonneen Facebook-yleisön metsästys muista, että Facebookissakin hashtagit toimivat. Facebookissa tila ei ihan äkkiä lopu, mutta Twitterissä sinulla on vain 140 merkkiä käytössäsi, joten tiettyjä rajoituksia brändätyille hashtageillekin on:
1. Lyhyt ja ytimekäs
Kehitä sen verran lyhyt #avaintermi, että sitä käyttävä yleisösi viesteihin mahtuu sen termin ohella muutakin sisältöä. Ideaalipituus on kymmenisen kirjainta, 15 kohdalla kannattaa ruveta jo huolestumaan.
Sisällytä termiin maksimissaan 3 sanaa (yhteen kirjoitettuna). Voit käyttää lyhenteitä. Vältä hyödytöntä ja ylenpalttista maalailua.
2. Uniikki ja spesifi
Hashtagin hyödyntämisessä on olennaista miettiä onko kyseinen asiasana yleisölle relevantti. Välttääksesi kilpailua, tutki etukäteen onko turhan samankaltaisia tageja käytössä tai onko sanalla itsellään jo jotain keskustelua.
Yritä olla niin selkeä sanaa valitessasi, että jo itsessään se rajaa ulos asiaan kuulumattomat keskustelut.
3. Helppo lukea ja kirjoittaa
Valikoi sellainen sana(pari), että sen kirjoitusasusta on vaikea erehtyä, vaikka sanan vain kuulisi ääneen lausutussa kehoituksessa.
Vaikka ä ja ö -kirjaimet palvelun hashtageissa toimisivatkin, kannattanee välttää sanoja joissa niitä esiintyy: osa kirjoittaa häsän kuitenkin a:lla ja osa ä:llä. Pitäydy sanan perusmuodossa ja ehkä parasta on myös pysytellä pienissä kirjaimissa (mieti isoa I:tä ja pientä l:ää).
4. Näppärä muistaa
Hyödynnä organisaatiosi brändikeskeiset sloganit, jotka ovat jo valmiiksi teroittuneet ihmisten muisteihin. Suhtaudu hashtagiinkin kuin sloganiin!
Pyri siihen, että keskittymishäiriöisempikin muistaa tagisi.
Tampere All Bright Facebook-sivulla käytetään ahkerasti myös brändinmukaista hashtagia.
5. Ymmärrettävissä yhdellä tavalla
Tämä on ehkä brändätyn hashtagin vaikein asia ennakoida, eikä minullakaan ole tähän mitään vedenpitävää keinoa. Yritä parhaasi mukaan käydä läpi miten monilla eri tavoilla valikoimasi sanapari voidaan ymmärtää ja mitä enemmän haitallisia väärinymmärryksen paikkoja löydät, sitä todennäköisemmin sinun tulee muuttaa hashtagisi toiseen.
Tälläisestä esimerkkinä Margaret Thatcherin kuoleman jälkeen käytetty hashtag #nowthatchersdead, joka hämäsi myös Cher-faneja: #NowThatchersDead vai #NowThatChersDead? Toisaalta kotimaisessa SoMeTime 2012 -tapahtumassa käytetylle #sometime2012 -häsälle kävi niin, että toisista maista operoivat tweettaajat ryhtyivät kertomaan mitä ovat aikeissa tehdä “sometime 2012”.
Hashtagit brändien käytössä
Muista, että tässäkään asiassa ei parane lähteä liioittelemaan. Lopultakin voit vain sytyttää keskusteluja, joissa voi käydä miten tahansa. Äläkä viljele liialti hashtageja, pidä maltti myös Instagramissa vaikka jokaisen tagin takana piileekin uusi yleisö.
Sosiaalisessa mediassa voidaan hyvinkin ryhtyä käymään keskustelua vaikka tomaattisäilykkeestä, mutta siinäkin tilanteessa asiaan vaikuttaa vahvasti konteksti. Huomattavasti vahvemmin kuin kyseisen säilykkeen kylkeen mahdollisesti painettu #hashtag. Anna siis avainsanallesi konteksti — tavalla tai toisella!
Viikonlopuksi #Prisma Limingantullista #Mutti‘a, @HenriAlen‘in ohjeella täydennettynä! #Oulu pic.twitter.com/n47dlre4MH
— Pasi Ruuskanen (@PasiRuuskanen) 17. tammikuuta 2014
Ps. Tuorein sosiaalisen median uutuus Jelly (jonka taustajoukoissa on Twitteristäkin tuttua väkeä), ei vielä hashtageja hyödynnä, mutta sekin on vain ajan kysymys.