Miten kannustaa asiantuntijoita viestimään taas? Työntekijöiden kannustaminen viestintään ei ihan aina ole helppoa, joten kannattaa tietysti ottaa kaikki keinot käyttöön. Myös ne leikkisät ja pehmeät.
En sinusta tiedä, mutta itse onnistuin pitämään kesällä tauon asiantuntijaviestinnästä sosiaalisessa mediassa. Vaikka koulutankin someviestintää ja ymmärrän algoritmien “vaateet” viestinnän säännöllisyydestä, en ole sitä mieltä etteikö työstään viestivä asiantuntija voisi surutta pitää breikkiä!
Jos teidänkin organisaation asiantuntijat tosiaan ovat ottaneet asiantuntijaviestinnästä ansaittua vapaata, saatetaan tähän kauden alkuun kaivata pehmeää laskua. Ehdottaisin sellaiseksi pehmeäksi laskuksi pientä leikkimielistä haastetta.
Kuukauden haasteella takaisin kiinni työstä viestimiseen
Käytännössä haluan siis ehdottaa, että annatte asiantuntijaviestijöillenne löyhät viestinnän teemat vaikka seuraavalle 31 päivälle.
Olen vetänyt eri asiantuntijaviestijöiden porukoille tilauksesta toisten koulutusten yhteydessä pieniä työpajoja, joissa muun muassa syntyy työkaluksi tälläisiä kevyitä haasteita. Löyhät tai vähemmän löyhät teemat ovat siis tulleet heiltä, jotka sitä työtä tekevät ja jotka pystyvät arvioimaan mitä he voivat sosiaalisessa mediassa ylipäätään työstään kertoa.
Siis miten kannustaa asiantuntijoita viestimään? Levittämällä seuraavanlaista kuvaa porukallenne. Oheisessa esimerkkikuvassa olen yhdistänyt eri työpajoissa pyörineitä teemoja.
Kannattaa tietysti kevyesti ohjeistaa, että esimerkiksi teemaa “asiakas” ei tarvitse ottaa liian kirjaimellisesti! Teemoissa on oltava tulkinnanvapautta.
Lopulta teemat ovat aika yleispäteviä, joten uskoakseni teidänkin on helppo pyöräyttää käyntiin moinen haaste ilman mitään erillistä työpajailua (vaikka toki mieluusti tulisin teillekin sellaisen vetämään, puhumattakaan Avaimista asiantuntijaviestintään!) Pidä huolta siitä, että teemat voivat todella päteä kaikkiin tekijöihinne. Työpajoissa teemoja on tullut niin paljon, että niitä riittäisi useammallekin kuukaudelle, mutta tämä tietysti riippuu myös siitä millaisesta organisaatiosta on kyse.
Huomaa, että haasteen lopputuotteiden ei välttämättä tarvitse olla juuri kuvia. Useat asiantuntijat ilmaisevat itseään mieluummin tekstillä ja toisaalta löytyy monta monituista, jotka lähtevät juttuun mieluummin videoilla ja tänä päivänä taitaa pelkälle äänellekin olla jo kannattajakuntansa. Eli jos haluat haastaa todella pehmeästi, älä rajaa pelkkiin kuviin.
Minun mielestäni tähän ei tarvita mitään kilpailua tai vastaavaa porkkanaa, mutta sinä tietysti tunnet väkenne paremmin. Väitän kuitenkin, että ei varsinaisesti ole pehmeää ruveta heti skabaamaan tykkäyksistä tai vastaavista…
Ja hei, jos teidän jengi ei tähän lähde, niin sitten ei lähde. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
PS. Miten kannustaa asiantuntijoita viestimään jatkossa? Vaikka Tarinoita työstä -kirjoitushaasteella (käytä koodia ZENTOTT, niin saat hieman alennusta), joka kestää 14 päivää!